سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

مقایسه قانون ابن سینا و طب نوین

(تطبیق قانون با اصول علمى کتاب‏هاى پزشکى نوین در مورد بیمارى کلیه‏)

 

درباره تطبیق مطالب علمى مندرج در کتاب قانون ابن سینا با مباحث پزشکى نوین، مى ‏توان رساله‏ ها و کتاب‏هاى فراوان نوشت و در آن‏ها بخش‏هاى مختلف طب ابن سینا (چشم ‏پزشکى، دندان‏پزشکى، بیمارى ‏هاى پوست، بیمارى‏هاى زنان و ...) را مورد بررسى قرار داد. ضمن این بحث و تحقیق، تأثیرى که هر یک از این مباحث طى قرون و اعصار در سیر تکاملى دانش پزشکى داشته است، به ‏خوبى روشن خواهد شد.


در کتاب‏هاى پزشکى جدید، عادت بر این است که ضمن شرح تاریخچه هر بیمارى یا هر بحث پزشکى، آثار علمى قدما را به‏ کلى نادیده گرفته و کلیه اکتشافات پزشکى و مطالب طبى را زاییده فکر دانشمندان مغرب‏ زمین، مخصوصا اروپاییان دانسته و آغاز این اکتشافات را نیز از قرن هفدهم و هیجدهم مسیحى ذکر مى ‏کنند. گویا از ابتداى تاریخ تمدن بشر تا قرن هفدهم، علم طب در دنیا وجود نداشته است و بیماران به امید طبیعت رها مى‏شدند و یا درمان‏هایى کورکورانه و بدون هرگونه مأخذ علمى درباره آنان انجام مى‏گرفته است.
جاى بسى شگفتى است که از یک قرن پیش تاکنون که دانش و فرهنگ اروپا به ایران نفوذ یافته، مخصوصا در این سى سال اخیر که دانشگاه ما سروصورتى پیدا کرده و هزاران پزشک از دانشکده پزشکى تهران بیرون آمده است، حتى یک نفر پیدا نشده که در تاریخ طب و سیر تکاملى دانش پزشکى تحقیق نموده، ریشه‏ها و مبانى طب امروز را پیدا کند.


اینک براى اینکه پزشکان ایران از این اشتباه عظیم بدرآیند و بدانند که علم طب از قرن هفدهم مسیحى آغاز نشده است، بلکه پزشکان قدیم بنیان‏گذار آن بوده ‏اند، مخصوصا پزشکان قدیم ایران، در این بنیان‏گذارى سهم بسزایى داشته‏ اند، یک رشته مباحث طبى را از کتاب قانون ابن سینا برگرفته و با مطالب مندرج در کتاب‏هاى پزشکى نوین تطبیق خواهیم کرد. لازم به ذکر است که کتاب قانون ابن سینا شامل یک دوره کامل طب قدیم ایران است.


این کتاب از قرن دهم تا قرن شانزدهم میلادى، یعنى مدت ششصد سال، رسما در دانشکده‏هاى پزشکى اروپا تدریس مى ‏شده است و پس از اختراع فن چاپ، متجاوز از سى بار در کشورهاى مختلف اروپایى به چاپ رسید. از دوره رنسانس و تجدید حیات علم و ادب، یعنى از اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادى به بعد نیز، باوجود پیدایش دانشمندان بزرگى در اروپا، که نهضتى عظیم در کلیه علوم و فنون به وجود آوردند، مطالب این کتاب استحکام علمى خود را از دست نداد و روى جزئیات آن بحث و انتقادهایى صورت گرفت، تا اینکه در دو قرن اخیر، به سبب اکتشافاتى که به‏تدریج نصیب اروپاییان شد، رفته‏رفته علم پزشکى راه دیگرى را پیمود و از طب قدیم فاصله گرفت، به‏ طورى‏که اگر امروزه یک کتاب طب جدید را با کتاب قانون ابن سینا مقایسه کنیم، اختلافات فاحشى در بسیارى از جزئیات مطالب آن‏ها خواهیم یافت.

بااین‏ حال، همان‏طور که اهرام مصر، مدت چند هزار سال است که مانند کوهى عظیم پابرجاست و هیچ‏یک از حوادث طبیعى نتوانسته است رخنه در ارکان آن بیندازد، طب قدیم نیز داراى مبانى و اصولى چنان محکم است که مرور زمان، به‏هیچ‏وجه نتوانسته است تغییرى در آن بدهد.


با یک بررسى دقیق معلوم خواهد شد که استخوان‏بندى طب امروز همان است که قدما بنیان‏گذارى کرده‏ اند. مخصوصا پزشکان قدیم ایران در پیشرفت علم طب و اکتشافات مهمى‏ که در دانش پزشکى پیدا شده است سهم بزرگى دارند، بدون اینکه نامى از آن‏ها در کتاب‏هاى امروزى دیده شود. اگر مطالب اساسى طب امروز را با مطالب مندرج در قانون ابن سینا مقایسه کنیم، بر عموم دانشمندان و اساتید فن ثابت خواهد شد که بسیارى از دقیق‏ترین مباحث طبى مربوط به علایم بالینى، تشخیص بیمارى‏ها و یا اتیولوژى و علل بیمارى‏ها که در کتب جدید پزشکى مورد بحث و تجزیه‏وتحلیل است و استادان عالى ‏قدر دانشکده‏هاى پزشکى اروپا و آمریکا به آن‏ها استناد و در عین حال به مشکل بودنشان اعتراف مى‏کنند، از کتب قدیم طب ایران مخصوصا قانون ابن سینا گرفته شده است و از این رو محققان عالى‏قدر اسلامى، که اکثر آن‏ها ایرانى بوده‏اند، حق بسیار بزرگى به گردن جهان پزشکى امروز دارند.


منبع:کتاب مجموعه آثار دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى ؛ ج‏2 ؛ ص147


[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 12:39 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 235
کل بازدیدها: 417464