سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

آشنایى با دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى 

(بر اساس خاطره ای از دکتر فریبرز معطر)


اینجانب با توجه به علاقه ‏مندى به آثار دانشمند عظیم‏الشأن و پزشک ایرانى سید اسماعیل جرجانى در سال 1347 طى سفرى که از آلمان به ایران داشتم، به بررسى نسخ خطى آثار مختلف این حکیم ربانى پرداختم. در آن هنگام بود که براى اولین ‏بار با نام استاد بزرگ و محقق گران‏قدر شادروان سید جلال مصطفوى کاشانى آشنا شدم.


این پژوهنده نامى در آن زمان دو جلد از کتاب شریف ذخیره خوارزمشاهى را به زینت چاپ آراسته و بالأخص- با شرح و تفسیرى که به صورت پاورقى ولى به طور مفصل بر این کتاب نوشته بود- مبانى و اصول طب سنتى ایران را تشریح کرده و با ادله علمى به تطبیق آن با طب امروز پرداخته و با جدیت خارق‏العاده‏اى سعى نموده بود، صحت و اصولى بودن نظریه اخلاط، طبائع و مزاج‏ها را با مبانى علمى امروز به اثبات برساند.
استاد با تسلط در علم پزشکى و شیمى و مطالعات گسترده‏اى که در علوم مختلف انجام داده بود به ‏حق در این زمینه بسیار موفق شده و مطالب ذکرشده توسط ایشان در این کتاب جالب‏ترین و علمى ‏ترین نوشتارى بود که در مورد مبانى طب سنتى ایران تحریر گشته بود، به ‏طورى‏که این مطالب امروز هم از تازگى و ارزش علمى بالایى براى علاقه‏ مندان به این رشته برخوردار مى‏باشد.
نگارنده نیز از این مطالب بهره فراوان برده و در کتابى که به زبان آلمانى در مورد احوال و آثار سید اسماعیل جرجانى در شهر ماربورگ آلمان منتشر شد از این استاد یاد کرد و علاقه‏مندان به اصول و مبانى پزشکى سنتى ایران را به آن ارجاع نمود.
پس از بازگشت به ایران در اواخر سال 1350 و شروع به تدریس مباحث گیاهان دارویى و فارماکوگنوزى در دانشگاه اصفهان به‏خوبى متوجه شدم که تا چه حد پزشکى گذشته در ایران مهجور مانده و دانشمندان بزرگ این سرزمین فراموش شده است و به آثار آنان بى ‏توجهى مى ‏شود.
در آن هنگام بحث از پزشکى و مبانى طب گذشته یک ضدّ ارزش محسوب مى‏شد و در جوامع علمى به‏خصوص دانشگاهى کشور ذکر نام و آثار علمى گذشتگان مورد بى‏مهرى قرار مى‏گرفت.
در آن هنگام بود که به ارزش نوشته‏هاى این بزرگ‏مرد در عرصه علم پزشکى ایران پى بردم و دلیل اصرار آن فرزانه یگانه براى تطبیق مباحث آثار دانشمندان گذشته با مبانى علمى روز برایم آشکار شد.
به کمک علامه جلیل القدر شادروان دکتر محمود نجم ‏آبادى- که افتخار آشنایى با ایشان را از قبل به دست آورده بودم- به آدرس منزل و تلفن استاد مصطفوى دسترسى یافتم و باب مکالمه و مکاتبه با ایشان را گشودم و هروقت به مشکلى براى شناخت نظرات پزشکى جرجانى، رازى و شیخ الرئیس برمى‏خوردم با ایشان تماس مى‏گرفتم و از آن دریاى معرفت و علم بهره‏مند مى‏گردیدم.
به‏ خاطر مى ‏آورم که در پاییز 1355 در مورد یکى از توصیه‏هاى جرجانى براى درمان سرطان به مطلبى برخورد نموده بودم که برایم قابل قبول نبود، لذا در یک گفت‏وگوى تلفنى موضوع را با استاد در میان گذاشتم و هنگامى که ایشان دریافتند که از توضیحات ایشان قانع شده‏ام دعوت نمودند که سفرى به تهران نموده و در منزل ایشان در رابطه با موارد فوق بحث و گفت‏وگو نماییم.
در هفته ‏هاى بعد به اتفاق همکار دانشمند دکتر هادى صمصام شریعت به دیدار ایشان رفتیم. از سادگى و بى‏تکلّفى ایشان در عجب شدیم. اتاق‏ها مملو از کتاب و یادداشت بود، گویا استاد از ضمیر ما به افکارمان پى بردند و فرمودند: من تمام زندگى خود را صرف آموختن و نوشتن کرده‏ام و براى انتشار مجله دنیاى علم، اموالم را هزینه کرده‏ام و امیدوارم که توانسته باشم دین خود را به جامعه پزشکى ادا نموده باشم.
به‏هرحال بحث و گفت‏وگوى ما با ایشان به درازا کشید و استاد ما را به صرف ناهار دعوت نمود و بازهم از بى‏پیرایگى و ساده‏زیستى و طبع بلند و کریم خود ما را متعجب کرد.
در آن روز در زمینه مهجور بودن طب سنتى ایران بحث و گفت‏وگو کردیم و پایه یک همکارى گسترده علمى براى احیاء پزشکى سنتى و گیاه‏درمانى علمى گذاشته شد و قرار شد
جلسات مرتبى در خدمت ایشان و شادروان دکتر محمود نجم‏آبادى داشته باشیم و از مرحوم دکتر ابو تراب نفیسى هم براى همکارى و شرکت در این جلسات دعوت نماییم. حاصل این بحث و گفت‏وگوها تأسیس اولین مرکز مطالعات طب سنتى و گیاه‏درمانى در کشور در دانشگاه اصفهان بود که در سال 1362 در دانشکده داروسازى اصفهان برقرار گردید و پیوسته از نظرات علمى و ارشادى آن بزرگواران بهره‏مند بودیم.
چندى بعد سمینار طب سنتى و گیاه‏درمانى کشور طى دو روز در دانشگاه اصفهان برگزار گردید و ایشان باوجود کسالت مفرط، به همراه شادروان دکتر نجم‏آبادى و بسیارى از علاقه‏مندان و پژوهندگان طب سنتى در این سمینار شرکت و در جلسات میزگرد و بحث و گفت‏وگو شرکت داشتند. در این سمینار به ارزش و اهمیت توجه به آثار ذى قیمت مکتوب طب سنتى اشاره شد و لزوم ترجمه قانون ابن سینا، حاوى رازى و چاپ هدایه المتعلمین اخوینى، ذخیره خوارزمشاهى، اختیارات بدیعى، خفى علائى، الاغراض الطّبیه و سایر آثار ارجمند طب سنتى یادآورى شد و لزوم تأسیس مراکز مطالعات طب سنتى در سایر دانشگاه‏هاى کشور، مطرح گردید.


در طول برقرارى کنفرانس، شوق و شعف استاد و تحرک و تلاش ایشان براى حضور در سخنرانى‏هاى مختلف و اداره میزگردها اعجاب‏انگیز بود و مى‏فرمودند که این دو روز از جمله بهترین ایام زندگى ایشان محسوب مى‏شود، زیرا مشاهده مى‏کنند که زحمات بیش از 40 ساله ایشان در معرفى ارزش و اهمیت طب سنتى ایران بى‏ثمر نبوده و خیل قابل توجهى از متفکرین و علاقه‏مندان به این رشته در کشور به وجود آمده‏اند که اکثرا به صورت منفرد و بدون اطلاع از فعالیت دیگران مشغول به مطالعه و تحقیق مى‏باشند و باید این مطالعات و پژوهش‏ها را هماهنگ و در مسیر مطلوب هدایت نمود.

بحمد اللّه، یکى از ثمرات ارزشمند تلاش‏هاى استاد دکتر مصطفوى و همکارى‏هاى بزرگ‏مردان این عرصه- شادروان ابو تراب نفیسى، شادروان محمود نجم‏آبادى، شادروان ذریاب خوئى و پژوهنده تازه درگذشته شادروان دکتر على زرگرى- جلب توجه بزرگان اجرایى کشور به مقوله طب سنتى مى‏باشد.
در این راستا تلاش‏هاى محقق و پژوهنده وارسته و متفکر ارجمند جناب آقاى دکتر على اکبر ولایتى قابل ذکر مى‏باشد که با علاقه‏مندى بسیار سکان هدایت این کشتى طوفان‏زده را به دست گرفته و با تشکیل جلسات مرتب از سال 1365 تا به امروز، چه در مرکز مطالعات و پژوهش‏هاى وزارت امور خارجه و چه در گروه طب اسلامى و طب سنتى فرهنگستان علوم پزشکى کشور، نسبت به اشاعه طب سنتى اسلام و ایران در کشور و کمک به تأسیس اولین دانشکده طب سنتى ایران در دانشگاه علوم پزشکى تهران تلاش کرده‏اند، که امیدواریم با کوشش رئیس فرهیخته و تلاشگر آن، ان شاء اللّه به‏زودى، شاهد تأسیس دانشگاه طب سنتى ایران هم باشیم.

مسلما روح بزرگ درگذشته‏اى چون شادروان دکتر سید جلال مصطفوى از این رویدادها مسرور و از اینکه یک عمر سختى و زحمات طاقت‏فرساى آنان براى شناساندن اهمیت طب اسلامى و سنتى ایران به بار نشسته و طلیعه درخشانى براى توسعه و رونق داروپزشکى اصیل گذشته و سنتى ایران در پیش روست، شاد و مسرور است. به‏حق این بیت شامل حال ایشان مى ‏باشد:


هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

‏ ثبت است بر جریده عالم دوام ما


دکتر فریبرز معطر عضو گروه طب اسلامى و طب سنتى فرهنگستان علوم پزشکى جمهورى اسلامى ایران اصفهان- اردیبهشت 1387


منبع:مجموعه آثار دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى ؛ ج‏2 ؛ ص21

 


[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 12:45 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 153
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 416339