سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه دکتر حسن تاجبخش

(دامپزشک و استاد ممتاز دانشگاه تهران)

دکتر حسن تاجبخش دوره دبیرستان را در مدرسه های علمیه و مروی تهران طی کرد و در سال 1335 وارد دانشکده دامپزشکی تهران و در سال 1340 نیز فارغ التحصیل شد. پس از خدمت مقدس سربازی در سال 1342 برای دوره های تخصصی به فرانسه اعزام شد و در گروه میکرب شناسی و ایمنی شناسی دانشکده دام پزشکی آلفر پاریس، تحت نظر پروفسور شارل پیله که از بزرگان دانش میکرب شناسی جهان است به کارآموزی و تحقیق پرداخت.

او مدتی نیز در انستیتو پاستور شهر لیون در زمینه باکتری های بی هوازی مطالعه نمود. سپس وارد انستیتو پاستور پاریس شد و دوره های تخصصی میکرب شناسی را گذراند و در این کانون بزرگ دانش جهانی در هر دو رشته رتبه اول را احراز کرد. مدت یک سال در بخش شیمی میکربی انستیتو پاریس به هدایت مرحوم پروفسور پیر گرابار کاشف ایمونوالکتروفورز، درباره ایمنی تیموس تحقیق کرد که نتایج آن در مجله انستیتو پاریس مندرج است و از پایه های کشف سرم های ضد لنفوسیت و جلوگیری از دفع پیوند اعضا در جهان است.

وی هیچ گاه خاطره محبت های گرابار را فراموش نمی کند. دکتر تاجبخش هم چنین در فرانسه دوره انستیتو تحقیقات بیماری های گرمسیری را گذراند و آن را با موفقیت به پایان برد.

در سال 1346 به ایران بازگشت و به عنوان استادیار گروه میکرب شناسی دانشکده دام پزشکی مشغول به کار شد و در سال 1349 به عنوان دانشیار برگزیده شد. در سال 1353 به دعوت دانشگاه بریستول انگلستان یک سال در دانشکده دام پزشکی آن جا مشغول به کار بود که نتیجه آن دو مقاله پژوهشی ابتکاری در زمینه تهیه واکسن های مؤثر بر ضد سالمونلا دابلین است.

به عنوان استاد میکرب شناسی دانشگاه تهران در سال 1355 ممتاز شناخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران و استاد نمونه دانشگاههای کشور، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، عضو هیئت امنای دانشگاه های جنوب غربی کشور، مدیر گروه میکرب شناسی و بیماری های واگیر دانشکده دام پزشکی و...مشغول بکار است.


مهمترین آثار ایشان عبارتند از :

ژنتیک باکتری ها

بیماری شناسی عمومی

بیماری های حیوانات آزمایشگاهی

اصول ایمنی شناسی بنیادی

باکتری شناسی عمومی

سیر تحول علم در اسلام و ایران ( فارسی و انگلیسی )

تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران دوران اسلامی

شرح حال دکتر تاجبخش در کتاب های نام آوران دانش پزشکی انگلستان

نام آوران دانش دام پزشکی و پزشکی امریکا

نام آوران دانش کشاورزی و دام پزشکی انگلستان

تاریخ بیمارستانهای ایران از آغاز تا عصر حاضر

الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه ( تصحیح و تحقیق سید اسماعیل جرجانی )

تالیف حدود 150 مقاله تحقیقی به زبانهای فرانسه ، انگلیسی و فارسی در مجلات معتبر بین المللی ایران و کشورهای اروپایی

 


[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 10:51 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 208
کل بازدیدها: 416435