سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

شرح احوال و آثار فوائد سزگین‏


« محمد فؤاد سزگین» در سال 1343 ق / 1924 م در استانبول متولد شد. تحصیلات مقدماتى را در همان‏جا آغاز کرد و پس از اتمام دوره دبیرستان، وارد دانشکده هندسه استانبول شد، اما آن را رها کرد و به ادامه تحصیل در مؤسسه شرق‏شناسى دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول پرداخت. وى با تلاش مستمر توانست در 1947 م در سن 23 سالگى مدرک کارشناسى ارشد خود را در رشته مطالعات شرق‏شناسى و به‏دنبال آن، دکتراى خود را در رشته علوم اسلامى پژوهش‏هاى ایرانى و فلسفه در 1950 م اخذ کند.
سزگین مدت‏ها در گروه پژوهش‏هاى اسلامى دانشگاه استانبول به فعالیت علمى و پژوهشى پرداخت. در 1960 م به دلایل سیاسى، مؤسسه پژوهشى خود و چندى بعد زادگاهش، استانبول، را ترک کرد و با یارى دوستش، والى هارتنر، راهى فرانکفورت شد. هارتنر مؤسسه‏اش را در اختیار او قرارداد تا وى کتابش،« تاریخ التراث العربى» را کامل کند. سزگین براى قدردانى جلد اول کتابش را تقدیم او کرد.
سزگین علاوه بر تحقیق و پژوهش، کرسى تدریس در رشته تاریخ علوم طبیعى و علوم عربى اسلامى در دانشگاه فرانکفورت را به‏دست گرفت و اینک بیش از 40 سال است که در آنجا به تدریس و پژوهش مشغول است و براى گسترش تحقیقات تاریخ علوم اسلامى و تداوم طرح‏هاى پژوهشى در این حوزه، در 1970 تأسیس مؤسسه تاریخ علوم اسلامى و عربى را به مرکز اروپا پیشنهاد کرد که با تلاش او در 1981- 1982 م شکل گرفت. این مؤسسه وابسته به دانشگاه فرانکفورت است و کتاب‏هاى مهمى منتشر کرده که در واقع حاصل خدمات سزگین است. هم‏اکنون وى رئیس مؤسسه است. نخستین اقدام عملى وى براى مؤسسه مذکور، اهداى کتابخانه شخصى‏اش بود که بین 16000- 20000 جلد کتاب برگزیده داشت و جایزه‏اى که از ملک فیصل به خاطر ترجمه کتاب تاریخ التراث العربى از آلمانى به عربى دریافت کرده بود.
آثار
وى داراى تألیفات زیادى است. مهم‏ترین اثر او،« تاریخ التراث العربى» در کتاب‏شناسى و فهرست‏نگارى نوشته‏هاى عربى- اسلامى( که به مواریث مکتوب اسلامى نیز شهرت دارد) است.
آثار دیگر او عبارتند از:
1. کتابخانه‏ ها و مجموعه ‏هاى نسخه‏هاى خطى عربى در جهان.
2. گفتارهایى پیرامون تاریخ علوم عربى و اسلامى.
3. تاریخ العلوم.
4. دراسات حول مصادر الجامع الصحیح.
5. محاضرات فى تاریخ العلوم العربیة و الاسلامیة و....
منابع‏
1. اذکایى، پرویز. بحثى در رده‏بندى کتابشناسى.
2. تاریخ نگارش‏هاى عربى.


[ سه شنبه 94/6/24 ] [ 12:15 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 91
بازدید دیروز: 157
کل بازدیدها: 412830