سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

معرفی کتاب تاریخ النبات عند العرب‏

(معرفی کتب تاریخ پزشکی)

« تاریخ النبات عند العرب» تألیف دکتر احمد عیسى بک، تاریخ گیاه‏شناسى عربى را مورد بررسى قرار داده است.

هر چند از عنوان کتاب بر مى‏آید که این اثر پیرامون گیاه شناسى در میان عرب است، ولى به نظر مى‏رسد مطلب صحیح این باشد که این اثر به گیاه‏ شناسى و تاریخ آن در نگاشته‏ هاى عربى اختصاص دارد، چه این نگاشته‏ ها توسط مؤلفین عرب مانند ثابت بن قره حرانى و چه توسط مؤلفین ایرانى مثل محمد بن زکریا رازى و ابو على سینا و دیگر پزشکان غیرعرب تألیف شده باشد.
البته به نظر مى‏رسد او همانند دیگر مؤلفین غیرایرانى سهم دانشمندان ایرانى و ملل غیرعرب در تألیفات گران قدرى که به زبان عربى- یعنى زبان علمى رائج آن روزگار- نوشته‏ اند به بهانه عربى بودن آثار، غیرمنصفانه نادیده گرفته ‏اند. به هر حال این تنها مشکل دکتر احمد عیسى بک نیست، بلکه مشکل بسیارى از مؤلفین عربى نیز هست.


ساختار:
این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است که مطالب آن به ترتیب عبارت است از:
1. به آثار عمده در زمینه گیاه‏شناسى از عده‏اى از متقدمین اشاره شده است.
2. تاریخ گیاه‏شناسى با نگاه طبى‏
3. گیاه‏شناسى از دیدگاه کشاورزى‏
4. گیاه‏شناسى از دیدگاه جغرافیا
مؤلف در هر باب به گزارش احوال مؤلفین و یا کتابهایى که به نحوى به گیاه‏ شناسى مرتبطاند پرداخته است. البته محور کار او حول مؤلفین است، ولى گاه در ذیل بحث عنوان مؤلفین مهمترین کتاب آنها را نیز گزارش کرده است.


گزارش محتوا:
اگر چه از زمان تألیف این اثر حدود هفتاد سال مى‏گذرد و بعد از نگارش آن، آثار دیگرى نیز به رشته تحریر درآمده و عرضه شده است، با این حال سودمندى این اثر به خوبى قابل ملاحظه است.
مؤلف در این اثر ده‏ها مؤلف و ده‏ها اثر که به گیاه‏شناسى مرتبط است را بررسى کرده است و احیاناً اطلاعات جامع و سودمندى درباره هر یک گزارش نموده است.
بیان سال و محل تولد، تاریخ و محل درگذشت، اساتید و شاگردان، نگاشته‏ها، اشاره به بعضى از حوادث اطلاعاتى است که دکتر احمد عیسى بک از هر مؤلف در این اثر نقل مى‏کند. علاوه بر این در جاى‏جاى کتاب وى معادل لاتین مفردات گیاهى و اصطلاحات طبى را نیز آورده است.
مطالب تاریخى‏اى که مؤلف نقل مى‏کند بیشتر برگرفته از عیون الانباء فى طبقات الاطباء تألیف ابن اصیبعه، تاریخ الحکماء تألیف قطفى، فهرست ابن ندیم و کشف الظنون تألیف حاجى خلیفه است.
کتاب النبات و الشجر تألیف اصعمى( تاریخ النبات عند العرب، ص 15)، کتاب النبات تألیف ابوحنیفه دینورى( همان، ص 21)، کتاب القانون فى الطب تألیف ابوعلى سینا( همان، ص 55)، کتاب تذکرة اولى الالباب تألیف داود انطاکى( همان، ص 67)، کتاب الجامع فى الادویة المفردة تألیف ابن بیطار( همان، ص 74) نمونه‏اى از این کتاب‏ها است که در ذیل بررسى احوالات مؤلفین آنها معرفى شده است. 


وضعیت کتاب:
کتاب به سال 1363 ق به اهتمام دانشکده پزشکى دانشگاه ملک فؤاد قاهره منتشر شده است.
فهرست مطالب کتاب در انتهاى اثر و فهرست منابع فرنگى در انتهاى اثر آمده است.


منابع مقاله:
مقدمه و متن کتاب‏


[ چهارشنبه 94/9/25 ] [ 12:34 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417619