سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

بهداشت و درمان قزوین در عصر صفوی


آقای دکتر کثیری از پژوهشگران تاریخ علوم پزشکی می باشند که مقالات متعددی در این حوزه دارند. ایشان در این مقاله به وضعیت بهداشتی قزوین در عصر صفویه اشاره می کنند.

دوران استقرار سلسله صفویه در ایران ، شروع یک دوره از امنیت و آرامشی بود که در پناه آن و همچنین در پناه ایجاد وحدت ملی از طریق اعلام مذهب رسمی مشترک ، پایه های بسیاری از تغییر و تحولات اجتماعی ، ریخته شد.

گرچه پس از سپری شدن دوره اولیه تاسیس حکومت ، توسط شاه اسماعیل اول ، دوره استقرار زیر بناهای پادشاهی صفویه ، در شهر قزوین ریخته شد ، ولی عظمت و شکوهی که شاه عباس کبیر در شهر اصفهان بوجود آورد ، مانع از این گشت تا محققین ، اندیشمندان و نویسندگان ، به دوران اولیه حکومت سلسله صفویه در قزوین بپردازند. شاید ، اگرشهر قزوین هم ستایشگری چون شاردن داشت و اگر رفتار خشک مذهبی شاه طهماسب ، نظیر آنچه با آنتونی جنکینسون نمود ، باعث عدم ورود جهانگردان به قزوین نشده بود ، امروز اطلاعات ما در مورد بافت اجتماعی شهر ، بیش از امروز بود. به هر حال بیش از نیم قرن حکومت طهماسب اول ، لزوم ایجاد مراکز و تاسیسات پیچیده شهری و اصلاح در امور اجتماعی مردم را ایجاب می نمود.

یکی از نیازهای اولیه مردم ، رسیدگی به وضع بهداشت و درمان و نظارت بر امور پزشکی بود. بدیهی است شهر نشینی ، آنهم با مقیاس وسیعی در حد آنچه که ما در دوران صفویه می بینیم ، نیاز به اسباب و آلات پیچیده و برنامه ریزی گسترده در همه زمینه ها ، به خصوص در امور پزشکی دارد.

در این مقاله من سعی دارم علاوه بر روشن نمودن وضع بهداشت و درمان در پایتخت صفویه ، در زمان طهماسب اول ، کارها و اصلاحات انجام شده در زمینه مسائل پزشکی ، در این زمان را بررسی نموده و به ذکر پزشکان نامی این دوران که اکثرا ساکن پایتخت بوده اند ، پردازم.

منبع:

http://asnad-doc.blogfa.com/


[ یکشنبه 94/11/25 ] [ 10:58 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 130
کل بازدیدها: 416021