سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

 

زندگینامه سید اسماعیل جرجانی طبیب طبرستانی

اسماعیل بن حسن حسینی طبیب ملقب به زین الدین . از بزرگان دانش و طب بشمار بود. مولف درة الاخبار آرد: الامیرالسید الامام زین الدین اسماعیل حسینی طبیب ، احیاء طب و سایر علوم کرد بتصانیف دانش فزای خود.

امام حکیم فیلسوف ظهیرالدین ابوالحسن بن امام ابوالقاسم بیهقی گوید: او را در سنه احدی وثلثین و خمسمائه دیدم در سرخس ، و اوآنچه خلاصه بود از عمر گذرانیده بود و در آن روزگار در خوارزم خفی علائی و کتاب ملوکی و کتاب ذخیره و کتاب اغراض و کتاب یادگار و کتابی دیگر در حکمت و کتابی در رد بر فلاسفه و کتاب یوم و لیلة قاضی ابوسعید شارعی را تصنیف کرده بود و جهان از تصانیف او مالامال دانش بود.

و امام زین الدین اسماعیل جامع همه فضایل و لطف معاشرت و حسن اخلاق و کرم نفس بود و این رساله از فوائد اوست که کتاب بدان ختام (یافت ) و ختامه مشک یابد و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون . (از درة الاخبار چ تهران)

مولف تتمه صوان الحکمة درباره صاحب ترجمه چنین آرد: با تصانیف برگزیده خویش طب و سایر علوم را احیا کرد او را در ماههای سال 531 بسرخس دیدم در حالی که خلاصه عمر خود را گذرانیده بود. خوارزمشاه اتسزبن محمد پادشاه عالم و عادل او را مدتی بخوارزم اقامت داد و در همان جا کتابهای «الخفی العلائی » و «الطب الملوکی » و «کتاب الذخیره » و «کتاب الاغراض » و «کتاب یادگار» و «کتاب فی الرد علی الفلاسفه » و «کتاب تدبیر یوم و لیلة» و کتابهایی در حکمت بنام قاضی ابوسعید شارعی تصنیف کرد و همچنین کتابی بنام «کتاب وصیت نامه » تصنیف کرد و تصانیف سودمند او در جهان منتشر گردید. (از تتمه صوان الحکمة ص 172).

در اعلام زرکلی نام پدر وی حسین ذکر شده و کنیه او ابوابراهیم ضبط گردیده است . مولف روضات الجنات ذیل احوال عبدالقاهر جرجانی نسب او را چنین آرد: السید الحکیم ابوابراهیم اسماعیل بن محمدبن الحسین صاحب کتاب ذخیره خوارزمشاهی از مشاهیر علماء جرجان است . (روضات الجنات )

منبع: لغت نامه دهخدا

 


[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:53 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 133
بازدید دیروز: 157
کل بازدیدها: 412872