سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه دکتر حسین رضاعی؛ استاد بیماریهای روانی


دکتر رضاعی از پیشگامان علم روان پزشکی نوین در ایران بوده که با کمک به گسترش این رشته، موجب سرافرازی این مرز و بوم در سراسر جهان شده است. وی دارای تالیفات و مقالات متعددی است. آسایشگاه دکتر رضاعی از یادگاری های ایشان است، که تخت‌های آن هزاران بیمار دردمند را بهبود می‌بخشد.

دکتر حسین رضاعی در سال 1283 شمسی متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان ثروت (ایرانشهر کنونی) و متوسطه را در دارالفنون و تحصیلات عالیه را در مدرسه طب به سال 1308 به پایان رساند و در همان سال با دانشجویان اعزامی برای تکمیل علم طب به اروپا رهسپار و در دانشکده پزشکی تولوز به تحصیل مشغول شد. وی در حین تحصیل به کتابی راجع به خط برخورد که مطالب آن را از لحاظ تاریخ خط و معرفی ارزش و مقام خط فارسی مفید دانسته و خلاصه آن را به صورت کتابی درآورد که به سال 1315 به خرج اداره سرپرستی دانشجویان به طبع رسید.

در سال 1312 به عنوان کارورز افتخاری در بیمارستانهای براکویل که تحت نظر دکتر "دید" اداره می شد به کارآموزی مشغول شد و تحت نظر استاد مذکور رساله خود را در باب ضعف نیروی حیاتی و افکار هذیانی تهیه کرده و به سال 1935 میلادی با نمره ممتاز از تصویب هیئت قضات گذراند. در سالهای 1314 و 1315 در کلاسهای روانشناسی و روانشناسی مرضی و بخش بیماریهای اعصاب کارآموزی کرده و در بیمارستان سنت آن نزد پروفسور کلود و دکترگیرو به عنوان کارورز موقتی کار کرد و کلاس مالاریالوژی را نزد پروفسور برومپت دید. پس از بازگشت به ایران در تیمارستان تهران ابتدا به سمت پزشک و بعد به عنوان معاون فنی تیمارستان مشغول به کار شد.

از سال 1319 در تشکیلات جدید دانشکده پزشکی استادی کرسی بیماریهای روانی به ایشان محول شد. در سال 1324 برای مطالعات علمی به بیروت و فرانسه و سویس مسافرت کرد و در پاریس به عضویت انجمن طبی و روانی نایل شد.
در سال 1325 در کنگره بیماریهای عصبی و روانی فرانسه و کشورهای فرانسه زبان شرکت و موضوعی تازه را به عنوان نوسان نیروی حیاتی در آن کنگره مطرح کرد که در گزارش کنگره و مجموعه سالیانه انجمن طبی و روانی درج شده است.
در سال 1329 در دومین کنگره بین المللی جرم شناسی و اولین کنگره بین المللی امراض روحی شرکت کرد.
دکتر رضاعی در این زمان استاد و رییس بخش بیماریهای روانی بیمارستان امام خمینی (پهلوی سابق) بود.


آثار و تالیفات ایشان به قرار زیر است:
1- رساله در 100 صفحه راجع به خطوط معمول در دنیا و میزان تکامل خط فارسی (پاریس سال 1315)
2- رساله دکترا به زبان فرانسه راجع به ضعف نیروی حیاتی و افکار هذیانی
3- کتاب روانشناسی مرضی در 150 صفحه، سال 1323 ، چاپخانه تابان تهران
4- کتاب سرشتهای جنون زا در 150 صفحه، 1329
5- رساله درخصوص گزنوپاتی به اتفاق استاد خود دکتر دید در تولوز هنگام تحصیل
6- مقالات متعدد به فارسی در مجلات طبی درمان، نامه دانشکده، جهان پزشکی، شهریر، شفا در موضوعهای مختلف روانپزشکی از قبیل شمه ای از عقاید فروید، جنسیت، همزاد، تکلم و هوش و احساسات در انسان و حیوان و غیره.
7- کنفرانسهای علمی درباره ابوعلی سینا در کلژدو فرانس در پاریس و کنفرانسهای علمی درباره وراثت- جنون در انجمن دانشوران و کانون هدایت افکار ایراد کرد.


[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:48 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 101
بازدید دیروز: 235
کل بازدیدها: 417519