سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

علی بن ربن طبری در دانشگاه مازندران

اولین و جامع ترین وبلاگ تاریخ علوم پزشکی ایران و جهان، www.medicalhistory.parsiblog.com، سایت دانشجویان تاریخ علوم پزشکی، سایت تاریخ پزشکی، تاریخ پزشکی طبرستان، تاریخ پزشکی ایران، history of medicine.

وقتی وارد محوطه اصلی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می شویم از دور نگاه مجسمه ای توجه هر فردی را به خودش جلب می کند. این مجسمه یکی از اطبا و ادبای قرون اولیه اسلامی در طبرستان می باشد. علی بن ربن طبری یکی از مفاخر علم پزشکی طبرستان در قرون اولیه اسلامی می باشد.  او نویسنده اولین دایره المعارف طبی در جهان اسلام است.
علی بن ربن طبری در قرن دوم هجری قمری و در سال 157 ه ق در شهر مرو که در آن زمان یکی از بلاد طبرستان بود به دنیا آمد. پدر او یهودی و یکی از دانشمندان و طبیبان قوم یهود بود.(القفطی)
او مدتی دبیر مازیار بن قارن یکی از زمامداران طبرستان بود و بعد از مرگ وی به بغداد رفته و مدتی را در دربار متوکل و معتصم خلفای عباسی حضور داشت. او به زبان عربی کاملا تسلط داشت و توانست کتاب فاخر "فردوس الحکمه" را در سال 235 در دوره متوکل عباسی به نگارش درآورد. او با مطالعه و تحقیق بعدها به دین اسلام گروید و کتابی را در رد دین یهود و اثبات دین اسلام نوشت.
عده ای وی را استاد رازی در طب دانسته اند.
سایر آثار وی عبارتنند از منافع الادویه و الاشربه و العقاقیر، الدین و الدوله، فی حفظ الصحه.
سرانجام این طبیب و فیلسوف طبرستانی در سال 247 ه ق چشم از دنیا فرو بست.


[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 4:23 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 229
بازدید دیروز: 229
کل بازدیدها: 417412