سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

حکایت دکتر صارمی و نخستین دوقلوی آزمایشگاهی در ایران

 

دکتر صارمی، متولد 1326 در شهرستان درگز در استان خراسان رضوی است. وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی در زادگاهش و تحصیلات متوسطه در دبیرستان انوری درگز و شاهرضای مشهد در سال 1343 پس از اخد دیپلم در کنکور رشته پزشکی دانشگاه ملی پذیرفته شد و سال بعد به منظور تحصیل در دانشگاه دولتی مجدداً در کنکور شرکت کرد و در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و بنا به اقتضای عصر، مدتی در دانشگاه جندی شاپور اهواز و بعد از دو سال در دانشگاه تهران ادامه تحصیل دادد و موفق به اخذ درجه دکتری شد.
متعاقب آن به مدت یک سال تا دوره سربازی در مرکز شیر و خورشید سرخ درگز منشاء خدمات خدمت بود که در آنجا موضوعی انگیزه او را جهت ادامه تحصیل در رشته زنان یا به تعبیری درست تر «رشته سلامت مادران» برانگیخت، اما ادامه تحصیل منوط به گذراندن دوران خدمت سربازی بود که با عنوان افسر وظیفه در بیمارستان پایگاه ششم شکاری بوشهر مشغول خدمت شد و مدتی نیز سرپرست بهداری راه استان بوشهر بود.
وی دوره تخصصی را در رشته زنان و زایمان در بیمارستان تجریش پی گرفت و در ادامه با اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر راهی اروپا شد و در سال 1980 از دانشگاه وین اتریش , در سال 1982 از دانشگاه مونستر آلمان موفق به اخذ دیپلم های تخصصی در رشته زنان و زایمان شد و پس از اخذ دانشنامه به عنوان استادیار، فعالیت تخصصی خود را در آلمان شروع کرد. وی در ادامه فعالیت هایشان در سال 1986 از دانشگاه وین موفق به اخذ درجه فوق تخصص در زمینه نازایی و IVF شد.
گرچه اخذ دانشنامه تخصصی، درجه استادیاری و فعالیت حرفه‌یی در آلمان موفقیت بزرگی در زندگی وی محسوب می شد، اما دعوت گروه اعزامی از ایران - که در آن زمان به منظور جذب نیروهای متخصص و متعهد راهی اروپا شده بودند - را اجابت کرده و در آذر 1361 به ایران آمد و یک ماه در بیمارستان شهدا مشغول خدمت شد سپس در خصوص راه اندازی مرکز تحقیقات جنین آزمایشگاهیIVF- که در آن برهه علم نوپایی در دنیا بود- مذاکراتی با دانشگاه تهران صورت گرفت و پس از اخذ موافقت ­های لازم، مرکز تحقیقات در اوایل سال 1363 در بیمارستان شریعتی تاسیس و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.
دکتر صارمی در بدو راه اندازی مرکز تحقیقات جنین آزمایشگاهی، طی سخنرانی در انجمن نظام پزشکی، هدف از راه اندازی مرکز IVF را به تفصیل بیان کرد و بدین ترتیب پس از تاسیس مرکز، علاوه بر اجرای طرح تحقیقاتی، راه اندازی بخش نازائی و جنین آزمایشگاهی(IVF) به تدریس در دانشگاه تهران نیز مشغول شد. تامین تجهیزات لازم و فراتر از آن اخذ استفتاء علماء جهت مشروعیت بخشیدن به این روش درمانی از دیگر اقدامات بود با این حال پس از مدتی پروژه مذکور متوقف و دکتر صارمی از ادامه طرح در دانشگاه استنکاف جست.
با فراهم شدن موقعیتی در بیمارستان آبان، دکتر صارمی با همکاری زنده یاد دکتر حسن مهاجری، بخش IVF را در این بیمارستان بنیان گذاشت و در سال 1367 برای اولین بار در ایران، نخستین نوزاد را از طریق روش کمک باروری GIFT به دنیا آوردند که گزارش این موفقیت در کنگره 1368 تهران ارائه شد.
متعاقب این فعالیت ها در روز شنبه 7 دی ماه 1370 نخستین دوقلوی آزمایشگاهی با روش IVF توسط دکتر صارمی و دکتر مهاجری به دنیا آورده شدند.

منبع: اینترنت


[ سه شنبه 95/4/8 ] [ 10:42 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 416497