سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

موزه پرستاری و اهمیت تاریخ پزشکی

مراقبت دلسوزانه و غمخوارانه‏ ی پرستاری متعهد هدیه ‏ای است که مردم شمال شرق پنسیلوانیا نسل پشت نسل آن را تجربه کرده ‏اند. پرستاران مهربان و دلسوز جان ده‏ها هزار نفر را از بیماری‏های طاقت‏فرسا نجات داده ‏اند. اکنون اهالی این منطقه می‏توانند دوباره دست‏های شفابخش پرستاران بی‏ نظیر را از طریق موزه‏ای ‏کوچک اما در حال توسعه که مربوط به این حرفه است، تجربه کرده و با عشق به یاد آورند. 

مرکز تاریخچه پرستاری در طبقه دوم کتابخانه ماری کینز بیووینو Bevevino Mary Kintz واقع در دانشگاه میزریکوردیا Misericordia در شهر دالاس برپا شده است. 

در این موزه می‏توان یونیفرم‏ ها و یادگاری‏های پرستاری و- البته لگن‏های اجباری بیماران –را در محیطی روشن و هواخور از نزدیک مشاهده کرد.

دکتر دونا آیرز نلسون Donna Ayers Snelson مدیر مرکز تاریخچه پرستاری و استادیار پرستاری در دانشگاه میزریکوردیا می‏گوید: «پرستاران همیشه توجه زیادی به بیماران داشته و دارند و اکنون ما می‏ خواهیم توجه خود را برنقش خود آنها معطوف کنیم.» 

تعداد زیادی از پرستاران، پرستاران قدیمی و خانوادهایشان از این مرکز بازدید کرده، عکس گرفته و گاهی در مورد آن دسته از افراد خانواده که پرستار شده ‏اند تحقیق و بررسی کرده‏اند. این مرکز در سال 2005 تاسیس شد و نمایشگاه آن در سال 2007 آغاز به کار کرد.

 

جسیکا گارنر Jessica Garner، مسئول آرشیو دانشگاه میزریکوردیا، گفت: «راه اندازی موزه در اینجا فکر مناسب و خوبی است زیرا این دانشگاه نخستین کالج بانوان در این منطقه بوده و 90 درصد از پرستاران خانم هستند و امروزه این دانشگاه یکی از سه طرح پرستاری کالج محور در منطقه لوزرن Luzerne است.»

 

طرح‏های پرستاری عملی دارای مجوز را می‏توان در مرکز فنی حرفه‏ ای ‏منطقه ویلکز بار Wilkes Baare وطرح آموزشی پرستاران مرکز شغلی منطقه ‏هازلتون Hazleton یافت.

 

گارنر گفت: «اینجا مکانی عالی برای افرادی است که به کار تحقیق و بررسی مشغولند.»

 

او خاطرنشان کرد: «تعداد زیادی از افراد با صنعت استخراج زغال سنگ خشک سر و کار دارند. به همین خاطر ارتباط بین معادن، حوادث معدن و پرستاری از افراد زخمی اغلب در این مکان مورد بررسی و کاوش قرار می‏گیرد.» 

ارتباطات بین کمیته موزه و کمیته تاریخی پنسیلوانیا، ارتباطی مهم و محوری است که کمک بزرگی به برپایی موزه پرستاری می‏کند. 

آموزش پرستاری زمانی در حوزه مسئولیت بیمارستان‏ها بود. بیمارستان شهر ویلکز که در سال 1872 تأسیس شد، بیمارستان عمومی این شهر شد و در سال 1887 طرح پرستاری در این بیمارستان آغاز به کار کرد.

 

این یکی از 12 «مدرسه عالی پرستاری فلورانس نایتینگلFlorence Nightingale » بود که با الهام از اصلاح طلب اجتماعی انگلیسی که مؤسس پرستاری نوین است و با تشویق او، ساخته شد.

دیگر مدارس عالی پرستاری بیمارستان محور که در مناطق دیگر راه اندازی شده بودند عبارتند از: بیمارستان دولتی شهر ‏هازلتون (آغاز به کار در سال 1894)، بیمارستان مرسیMercy (1898) ، بیمارستان پیتستون Pittston (1903) ، ان . پی . دبلیوNPW (دره جیسینگر وایومینگ فعلی Geisinger Wyoming 1980)، آسایشگاه وایت‏هاون White Haven (1907)، بیمارستان دره وایومینگ (1911)، بیمارستان یادبود نسبیت Nesbitt (1912) و بیمارستان ایالتی نانتیکوکNanticoke (1914).

در سطح منطقه دو انجمن افتخاری برای پرستاران وجود دارد که یکی از آنها زتا سای ( Zeta psi) در ویلکز و دیگری تتا فای (Theta phi) در میزریکوردیاست.

 

گارنر و جنیفر لوکسا Jennifer Luksa، مدیر خدمات کتابخانه‏ای ‏در میزریکوردیا می‏گویند که این مرکز به اطلاعات شخصی بیشتری از پرستاران قدیمی نیاز دارد. آنها می‏گویند ما به دنبال عکس‏های پرستارانی هستیم که در معدن کار می‏کرده‏اند. در حال حاضر تعداد بسیار کمی از این قبیل عکس‏ها در دسترسند. همچنین ما از این که نامه‏هایی همچون نامه‏های پرستارانی که در دوره جنگ خدمت کرده‏اند و یا نامه‏هایی که مربوط به خاطرات شخصی است به دستمان برسد استقبال می‏کنیم. 

این مرکز امیدوار است بتواند شروع به جمع‏آوری تاریخ شفاهی کند. گارنر خاطرنشان کرد: «تعداد زیادی از پرستارانی که اکنون دهه 80 یا 90 زندگی شان را سپری می‏کنند، حرف‏های زیادی برای گفتن دارند.» 

به گفته ‏ی نلسون این مرکز تمایل دارد تا کتابی را بر اساس تاریخ‏های شفاهی منتشر کند او با اشاره به این که در حال حاضر کارهای خوبی توسط انجمن تبارشناسی شمال شرقی پنسیلوانیا و گروه‏های تاریخی جامعه محور در این زمینه صورت گرفته گفت: «برای این کار از فناوری دیجیتال برای نگهداری همیشگی اسناد و عکس‏ها استفاده خواهد شد.»

 

نلسون می‏گوید: «انجمن فارغ التحصیلی میزریکوردیا همچنان فعال بوده و در آنجا علاقه و دلبستگی عمیقی نسبت به حرفه پرستاری وجود دارد. دیدن رفاقت و صمیمیت بین پرستاران قدیمی هیجان انگیز است و ماجراهایی که آنها تعریف می‏کنند باورنکردنی و عالیست.» 

یکی از ایام معروف‏تر در تاریخچه پرستاری به سال 1972 و حادثه سیل اگنسAgnes مربوط می‏شود که در آن حادثه، بیمارستان‏های مرسی و نسبیت به زیر سیلاب رفته و ویران شدند و کالج میزریکوردیا جای این دو بیمارستان را گرفت.

اکنون روزهایی که پرستاران کلاه پرستاری به سر می‏ گذاشتند رفته‏ اند اما این کلاه ‏ها همراه با تمامی وسایل پزشکی قدیمی، سالنامه ‏های تحصیلی، یونیفرم‏ ها و سنجاق سینه‏ های پرستاری به نمایش گذاشته شده ‏اند.

 

 

منبع: www.misericordia.edu


[ سه شنبه 97/6/27 ] [ 3:4 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 416519