سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه  دکتر علی فلاتی

استاد تشریح مرضی (آسیب شناسی) 


دکتر فلاتی، در دانشگاه ژنو به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. وی در سال 1300 شمسی از اروپا بازگشته، به سمت پزشک قانونی دادگستری تبریز انجام وظیفه کرده و چند سال بعد در تهران ریاست اداره پزشکی قانونی وزارت دادگستری را عهده دار شد. دکتر فلاتی از طرف اداره کل بهداری به ریاست قسمت بیماریهای گوش و حلق و بینی انتخاب و به سال 1313 به سمت استادی در دانشکده پزشکی نایل آمد.


دکتر علی فلاتی در سال 1268  شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد. تحصیلات آزاد (ادبیات فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی) و متوسطه را در آن شهر در دبیرستان آمریکایی به پایان رساند و از سال 1288 تا سال 1291 در دارالفنون تهران به تحصیل مقدمات پزشکی مشغول شد. در سال 1292 شمسی برای فراگرفتن دانش پزشکی به اروپا عزیمت کرد و در دانشگاه ژنو به تحصیل پرداخت. 

سپس در سال 1294  شمسی به دریافت دیپلم باشلیر(گواهینامه دوره دوم دبیرستان) در علوم پزشکی نایل آمد. وی در سال 1297 شمسی دوره دانشکده پزشکی را به پایان رسانیده و پایان نامه خود را درباره "بیماریهای دل و مالاریا" نگاشته و  به اخذ دیپلم دکترای پزشکی توفیق یافت.


از سال 1916 تا 1918 میلادی (1295 تا 1297 شمسی) به سمت اکسترن در خدمت پروفسور گورفاین استاد چشم پزشکی و در سال 1918 نزد پروفسور پونیا استاد بیماریهای گوش و حلق و بینی و در سال 1920 در بیمارستان بیماریهای پی و روانی نزد پروفسور وبر به عنوان معاون دوم و در سالهای 1921-1922 مجددا نزد پروفسور پونیا به سمت معاون اول مشغول خدمت بود و در این دو سال اخیر تدریس عملی بیماریهای گوش و حلق و بینی را نیز برعهده داشت.

 در کتاب راهنمای دانشکده پزشکی می نویسد "دکتر فلاتی سال 1300 شمسی از اروپا بازگشت و در تبریز مطب دایر کرده مشغول درمان بیماران شد. سال بعد به هیئت مؤسسه شیر و خورشید سرخ آذربایجان دعوت و در بیمارستان جدیدالتاسیس آن جا  نیز مشغول خدمت شد. از سال 1307 تا سال 1309 به سمت پزشک قانونی دادگستری تبریز انجام وظیفه کرده و از 1311 تا 1313 در تهران ریاست اداره پزشکی قانونی وزارت دادگستری را عهده دار بود.

به سال 1312 از طرف اداره کل بهداری به ریاست قسمت بیماریهای گوش و حلق و بینی انتخاب و به سال 1313 به سمت استادی در دانشکده پزشکی و کارمندی شورای آن دانشکده برگزیده شد. در حین انجام این سه خدمت  در تاریخ 23 آذر 1313 از طرف وزارت کشور به معاونت فنی این وزارتخانه و ریاست کل اداره بهداری منصوب شد و تا فروردین 1318 این سمت را عهده دار بود و از آن پس تاکنون به سمت استادی دانشکده پزشکی انجام وظیفه می کند. "
دکتر فلاتی پس از ورود به تهران و قبل از آمدن دکتر منار مدتی عهده دار کفالت انستیتو پاستور بوده و پس از آمدن دکتر منار به تهران به تبریز عزیمت کرده است. 
صرف نظر از مشاغلی که در تبریز برای دکتر فلاتی شرح داده شده برابر حکم موجود وزارت معارف وی را به سمت عضویت هیئت ممتحنه اطبای غیرمجاز در تبریز انتخاب کرده است. 
از جمله مشاغل دیگری که دکتر فلاتی عهده دار بوده و در مطالب نوشته شده در کتاب راهنمای دانشکده پزشکی به آن اشاره ای نشده است، سمت بازرس اداره کل بهداری است.
در کتاب راهنمای دانشکده پزشکی آمده است که دکتر علی فلاتی از سال 1311 تا 1313 در تهران ریاست اداره پزشکی قانونی وزارت دادگستری را عهده دار بوده است و در سال 1318 به سمت ریاست اداره پزشکی قانونی منصوب شده و بدین طریق معلوم می شود که وی در دو نوبت ریاست اداره پزشکی قانونی را بر عهده داشته است. دکتر فلاتی در سال 1319 صاحب کرسی بافت شناسی و رویان شناسی دانشکده پزشکی و ریاست آزمایشگاه به عهده ایشان محول شد.

این نکته هم شایان ذکر است که در بعضی از اسناد نام خانوادگی ایشان رادپور فلاتی نوشته شده است.

کارهای علمی دکتر فلاتی به شرح زیر است:

1. در 1917 پایان نامه دکتر ولوف راجع به اجسام خارجی معده و روده نزد اطفال به راهنمایی ایشان تهیه شده است. 
2. در 1919 گزارشی به مجمع پزشکی ژنو راجع به گریپ و بیماریهای گوش دادند که در مجله پزشکی «سوئیس رماند» منتشر شد. 
3. در1920 مقاله ای راجع به صرع و نیوپاتی «فقدان شامه» ارثی در مجله پزشکی هفتگی سوئیس منتشر کرد. این مقاله در مجله بیماریهای گلو و گوش و بینی بردو «فرانسه» و در مجله بیماریهای پی و روانی نیویورک نیز درجه شده است به علاوه مقاله مذکور موضوع پایان نامه دکتر پوپوف قرار گرفت.
4. مقاله ای در باب «نوروز صرعی شکل که منشأ آن بینی است» «مجله سوئیس رماند 1920» 
5. دست و شعاع N تنقید از پایان نامه دکتر گاستون دورویل که در آن ثابت می کنند از انسان هیچ نوع شعاعی خارج نمی شود و شعاعی که دیده شده اثر فیزیکی است. 
6. در سال1920 خالی کردن جیبهای چهره را مطالعه و به این نتیجه ساده و مفید رسیدند که با تولید خلا در گوده بینی به واسطه تنفس می توان چروک های بینی را بیرون کشید این نتیجه را در مجله بیماریهای گوش و حلق و بینی بردو «فرانسه» منتشر کرد. 
7. در 1921 با مطالعه یک غانغزایای دهان از نظر آسیب شناسی ثابت کرد که ممکن است سفیدخونی «لوسمی» سبب این آسیب شود. این مقاله در مجله پزشکی سویس رماند درج شد. 
8. در تابستان سال 1920 به موجب اجازه هیئت دولت سوئیس معالجه مخصوص لکنت زبان «ورزش و اصلاح تنفسی» را در بیمارستان گوش و حلق و بینی دایر کرد و 12 نفر بیمار را زیر درمان و مطالعه قرار داد نتیجه این مطالعات در مقاله ای به عنوان لکنت و لکنت کاذب تهیه شده که مسافرت به ایران مانع از انتشار آن شد. 
9. تصلب گره ای مغز که در مجله بیماریهای پی سویس به سال 1923 منتشر شده است. 
کتابهایی که دکتر فلاتی تالیف و منتشر شده است، بدین قرار است: 
- کتاب بیماری شناسی همگانی 
- کتاب بافت شناسی 
- از فروید به حافظ 
- خوابیدن و خواب دیدن 
وی تعداد 80 جلد کتاب به کتابخانه دانشکده پزشکی اهدا کرده است


منبع: کتاب نخستین ها


[ جمعه 97/9/23 ] [ 9:7 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 229
کل بازدیدها: 417224