سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

انتشار سندی تازه درباره زمان تفکیک دانشکده دندانپزشکی از دانشکده پزشکی

(دانشکده دندان‌پزشکی تهران چه زمانی مستقل شد)


انتشار اسناد گویای واقعیت‌های بسیاری در روند تحولات دندانپزشکی ایران است، به خصوص آنکه این اسناد برای نخستین بار به انتشار می‌رسد و هدف از انتشار آن فراهم آوردن داده‌های اطلاعاتی بکر و همراه نمودن آن با تاریخ دندانپزشکی مکتوب است تا بتواند روشنگر نقاط تاریک دندانپزشکی ایران باشد.

kafieh-tehran


یکی از مهم ترین ابهامات تاریخ دندان‌پزشکی که اختلاف نظر بسیاری درباره آن میان صاحب‌نظران تاریخ دندان‌پزشکی ایران وجود دارد تاریخ تاسیس و تاریخ استقلال دانشکده دندان‌پزشکی تهران از دانشکده پزشکی به عنوان اولین دانشکده دندان‌پزشکی ایران است.


در کتاب راهنمای دانشکده پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی ص 216 می‌خوانیم: «شعبه دندانپزشکی دانشکده طبق قانون اصلاح قانون تاسیس دانشگاه یکی از شعب دانشکده پزشکی-داروسازی-دندانپزشکی است. امور فنی اداری و آموزشی آن تحت نظر مدیر فنی دندانپزشکی که از طرف ریِیس دانشکده انتخاب می‌گردد، اداره می‌شود.»

و در صفحه 96 کتاب مذکور می‌خوانیم: «مدیر فنی دانشکده دندانپزشکی آقای دکتر محمود سیاسی استاد کرسی بیماری‌های دندان می‌باشند که از فروردین 1330 انتخاب شدند.»


در کتاب «تاریخ دندانپزشکی ایران از 1331 تا1383» نوشته دکتر محمد علی افتخاری (صفحه 65) می‌خوانیم: «دانشکده دندانپزشکی تهران در 1335 خورشیدی به موجب تبصره 7 قانون استخدام معلمان خارجی از دانشکده پزشکی مجزا و مستقل شد و از این تاریخ دارای سازمان آموزشی جداگانه و تشکیلات اداری خاص خود گردید. روز چهارشنبه 30 آذر ماه 1335 ساختمان نوبنیاد دانشکده دندانپزشکی واقع در ضلع شمالی دانشگاه تهران افتتاح شد و به مرور بر حسب نیازهای آموزشی و اداری، قسمت‌های مختلف آن توسعه یافت.»


سند زیر که درخواست دکتر محمود سیاسی و پیشنهاد ایشان برای نصب پلاک یادبود به مناسبت استقلال دانشکده دندانپزشکی است، نشانگر ان است که تاریخ استقلال این دانشکده از دانشکده پزشکی را باید دوم مهر ماه 1335 بدانیم.

 

منبع: سایت دندانه

سایت دندانه یکی از منابع مطلوب برای آشنا شدن با تاریخ دندانپزشکی در ایران و جهان است که مطالعه و بازدید از آن را به علاقمندان توصیه میکنیم.

با تشکر: مدیریت وبلاگ دانستنیهای تاریخ پزشکی


[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 7:1 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 39
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 416522