سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

ثبت نام موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران در لیست موزه‌های دانشگاهی دنیا


کمیته بین المللی موزه‌ها (ICOM) در سال 1946 م. پایه‌گذاری شد. در زمان تاسیس پنج اصل مهم را به عنوان اهداف مهم مد نظر داشت که پایه گذاری استانداردها در موزه‌ها، سیاست‌گذاری درست در آنها، گسترش ارتباطات حرفه‌ای، ساماندهی مخازن، و گسترش تعامل‌های بین المللی از جمله این اصول است.
کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) در گزارش خود در پایان سال 2012 میلادی اعلام کرد که بالغ بر 55 هزار موزه در 202 کشور جهان شناسایی کرده است. در حال حاضر ایکوم در حدود30 هزار عضو انفرادی و حدود 10 هزار موزه را در خود ثبت کرده است. همچنین ایکوم شامل 117 کمیته ملی و 31 کمیته بین المللی است.


در بین کمیته‌های بین المللی، کمیته‌هایی چون کمیته موزه‌های باستان‌شناسی (ICMAH)، کمیته موزه‌های شیشه (GLASS)، کمیته طراحی داخلی موزه‌ها (ICDAD)، کمیته بین المللی حفاظت فیزیکی موزه‌ها (ICMS)، کمیته بین المللی موزه‌های پول (ICOMON) و کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی (UMAC) به چشم می‌خورد.


به تازگی در صفحه پایگاه اطلاعات موزه‌های دانشگاهی (UMAC)، به آدرس  http://publicus.culture.hu-berlin.de/umac/database و http://publicus.culture.hu-berlin.de/collections نام موزه پزشکی ایران ثبت شده است.


گزارش ایکوم بین‌الملل از این قرار می‌باشد:
کل موزه‌های دنیا: حدود 55000 موزه
کل موزه‌های دانشگاهی: 2085 موزه دانشگاهی (شامل موزه‌های ریاضیات، نجوم، پزشکی، و ....)
تعداد موزه‌های دانشگاهی آسیا: 319 موزه دانشگاهی
تعداد موزه‌های پزشکی در دنیا: 318 موزه پزشکی
سهم موزه‌های پزشکی آسیا: 5 موزه (چین:2، ژاپن: 1، کره: 1، ایران: 1)


توضیح اینکه موزه ملی تاریخ پزشکی ایران تنها موزه دانشگاهی از ایران است که در این لیست به ثبت رسیده است که اتفاقاً موضوعیت پزشکی دارد.


[ دوشنبه 93/9/17 ] [ 9:19 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 229
کل بازدیدها: 417188