سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

ابوالقاسم زهراوی بزرگترین جراح تاریخ اسلام


در قرن دهم میلادى (چهارم هجرى) ابو القاسم زهراوى، بزرگ‏ترین جراح عرب ‏نژاد در قرطبه مى‏زیست. او در نزد مردم قرون وسطاى اروپا به نام «Abul Casis» شناخته مى‏شد.

 
در دوران خلفا، سمت جراحى‏ نوعى افتخار به شمار مى‏رفت و اطباى جهان، هیچ‏گاه جراحان را پایین‏تر از خود نمى‏ شمردند؛ درحالى‏که در اروپا عکس این بود و اگر در برخى از منابع (بعد از سال‏هاى 1100 م) آمده است که جراحان در مرتبه نازل‏ ترى بوده‏ اند، یکى از دلایل آن، نوشته ‏هاى ابن سینا و تأثیر عجیب نظریات او بر اهل علم و قلم بوده است. به باور ابن سینا، جراحى‏ نوعى هنر است و نباید آن را بخشى از طبابت به شمار آورد. این نظریه خیلى زود رواج یافت؛ به‏ ویژه آنکه دیدگاه مزبور، با نوع نگاه قشریون درباره حرمت گوشت بدن انسان نیز همسو بود.


اما عامل دیگر اینکه، بسیارى از مردم معتقد بودند در هیچ شرایطى شرمگاه انسان نباید بدون پوشش باشد و این امر مغایر با اعمال جراحى بود و حتى به نوشته یکى از نویسندگان مسلمان، جراحى مثانه براى خارج کردن سنگ مثانه، عملى قبیح محسوب مى‏شد؛ زیرا در این جراحى به طور طبیعى چشم جراح به قسمتى از بدن مى‏افتاد که دیدن آن گناه است. اما از سویى دیگر به‏رغم این نوع عقاید رایج در میان متفکران عرب، از نوشته‏هاى على بن عباس اهوازى- در کتاب‏ الملکى‏- چنین برمى‏آید که وى درمان با دارو و جراحى را داراى اهمیتى یکسان مى‏دانست و در بخش نهم از کتاب خود نیز از مقوله جراحى سخن مى‏گوید. این در حالى است که تذکره‏نویسان نیز کمتر به شرح حال جراحان پرداخته و هرجا که از آنها نامى برده‏اند، آنان را هم‏طراز با اطبا ذکر کرده‏اند.

ابو القاسم خلف ‏بن عباس زهراوى (404 ق) شهرتش را وامدار کتاب خویش، التصریف لمن عجز عن التألیف‏ است. وى در این اثر از برخى مسائل جراحى آن عصر همچون داغ کردن زخم، تجزیه سنگ در داخل مثانه و لزوم تشریح جسم مرده و زنده سخن گفته است. قسمت مربوط به جراحى را ژراردُ کرمونى به لاتین ترجمه کرده که به سال 1497 میلادى در و نیز، به سال 1541 در بال و به سال 1778 در آکسفورد، چاپ رسیده است. التصریف‏ تا چند قرن کتاب درسى علم جراحى در مدارس «سالرنو» و «مونپلیه» و دیگر مدارس قدیمى اروپا بود. در این کتاب تصاویرى از ابزارهاى جراحى مسلمانان نیز دیده مى‏شود.
ابو القاسم زهراوى در قرون وسطاى اروپا، کیفیت خُرد کردن سنگ کلیه را توصیف نمود، گرچه اروپاییان آن را از اختراعات جدید شمرده‏اند. کتاب ارزشمند وى درباره جراحى مشتمل بر سه باب است: باب اول درباره سوزاندن و داغ کردن و باب دوم در خصوص عملیاتى است که باید در آن از چاقوى جراحى استفاده کرد. در این باب، از جراحى دندان، چشم و فتق و همچنین از زایمان‏هاى غیر طبیعى و بیرون آوردن سنگ کلیه سخن مى‏رود. باب سوم نیز درباره شکستن و جا انداختن استخوان‏هاست و با اینکه در تقسیم‏بندى کاملًا دقت نشده، دستورهاى عملى او به‏غایت دقیق و متقن است.


کتاب‏ التصریف‏ بر سه بخش است: طبى، صَیدَلى (داروشناختى) و جراحى. زهراوى در این کتاب، خنثى نمودن جراحت‏ها و پاک کردن آنها را با داغ نهادن (کَى) و یا «قوابض»، شرح مى‏دهد و درباره جراحت چشم و گوش و دندان به تفصیل بحث مى‏کند. او کیفیت شکستن سنگ مثانه و نیز طریقه مامایى را بیان مى‏دارد و تأکید مى‏کند که پزشکان در دروس طبى خود به‏شدت نیازمند تشریح اجسام زنده و مرده‏اند تا ریزه‏کارى‏ها و ترکیب اندام‏هاى بدن را دریابند.

او درباره انواع نخ‏هاى جراحى تحقیقاتى انجام داد؛ چنانکه نخ پشم، نخ ابریشم و نخ روده گربه که وى ساخته بود، ابزار جراحى را کامل‏تر کرد.


ابو القاسم زهراوى با شرح امراض خونى به پیشرفت طب کمک بسیار کرد. وى به بررسى رماتیسم مفاصل و سل فقرات نیز پرداخت. هفتصد سال بعد پرسیفال پُت انگلیسى (1788- 1713) نیز این مرض را شناسایى کرد و کشف آن به نام وى ثبت شد. ابو القاسم نه تنها در جراحى‏هاى عمومى، بلکه در مورد سوزاندن زخم‏ها، خُرد کردن سنگ مثانه در داخل مثانه (به‏شیوه‏اى خاص) و شکافتن جسد انسان و حیوان- به‏منظور کشف و شناخت علمى- پیشرفت‏هایى حاصل کرد.
زهراوى کمک‏ها و جراحى‏هاى زایمانى را براى حالات مختلف زایمان‏هاى غیر طبیعى کشف کرد؛ زایمان‏هایى که ابتدا دست یا زانو یا پاهاى نوزاد از شکم مادر خارج مى‏شوند و همچنین در حالاتى که نوزاد از سر خارج شده، یا از پهلوى چپ و راست و یا به‏صورت طاق‏باز بیرون مى‏آید. او نخستین کسى است که حالت وضع حملى را که ابتدا لگن نوزاد از شکم مادر خارج مى‏شود، متناسب با سلامت نوازد دانسته است.


ابو القاسم زهراوى ششصد سال قبل از امبرواز پار (جراح فرانسوى) بستن بزرگ‏رگ‏هاى خونى را آموزش مى‏داد؛ چرا که بدین‏وسیله، قطع دست و پا موفقیت ‏آمیزتر انجام مى‏یافت.

وى براى جراحى شکم سه نوع دوختن «اومشلونگن نات»، «کورشنرنات» و «اخترنات» و نیز نوع دوخت دیگرى که دو سوزن را به یک نخ مى‏کنند و همچنین دوختن با نخ روده گربه را یاد مى‏داد. زهراوى اولین کسى است که براى دوختن محل جراحى زیر ناف توصیه مى‏کند که لگن خاصره و پاها را قدرى بالاتر از سطح سینه قرار دهند. اما این نوع قرار گرفتن بدن به‏هنگام عمل جراحى، در بین جراحان اروپا به نام جراح آلمانى، فریدریش‏
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام (ویژه علوم پزشکى)، ص: 252
ترندلن بورگ‏ (1924- 1844 م) ثبت شده است. همچنین از ابداعات ابو القاسم آن است که در محل شکسته‏اى که زخم نیز ایجاد مى‏شد، پس از گچ گرفتن، پنجره‏اى در میان محل گچ‏گرفتگى براى زخم درست مى‏کرد و با چیزى نرم مانند پنبه یا پارچه، آن محل را با دقت مى‏پوشانید


[ پنج شنبه 93/11/16 ] [ 10:48 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 191
بازدید دیروز: 235
کل بازدیدها: 417609