سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

عمل جراحى به امر پیامبر صلى الله علیه و آله‏


آنچه از آثار و احادیث بر مى‏ آید پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله و ائمّه هدى علیهم السلام در صورتى که در یکى از اصحاب مرضى مى‏ دیدند او را به حال خود نمى ‏گذاشتند، بلکه یا خود شخص بیمار را به داروئى راهنمایى مى‏کردند یا اگر نیاز به طبابت و معالجه بود دستور مى‏دادند دکتر مى‏ آوردند.


ابن قیّم جوزى نیز نقل کرده که حضرت على علیه السلام مى‏گوید: روزى با رسول خدا صلى الله علیه و آله جهت عیادت وارد منزل کسى شدیم که از پشت زخم داشت، گفتند: اى رسول خدا، این شخص مدّتى است که گرفتار این مرض است، فرمود: بشکافند آن زخم را، حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: در حضور آن حضرت زخم را شکافتند و در همان صفحه باز روایتى نقل کرده که مردى مبطون بوده و مرض استسقا داشت، پیغمبر دستور داد که شکم او را بشکافند و آب آن را در آورند.


بریدن رگ به امر رسول خدا صلى الله علیه و آله‏
در صحیح مسلم و سنن ابن ماجه و مستدرک حاکم و مسند احمد به نقل ابن قیّم جوزى در کتاب الطبّ النّبوى آمده: عن جابر بن عبد اللّه: أنّ النّبى بعث إلى ابى بن کعب طبیبا فقطع له عرقا و کوّاه علیه و فى لفظ کوّاه بمشقص (آهن پاره).


در سنن ابن ماجه به نقل ابن قیّم جوزى در سنن از ابن سعد خدرى نقل کرده که پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود:
إذا دخلتم على المریض فنفسوا له فى الأجل فإنّ ذلک لا یردّ شیئا و هو یطیب نفس المریض‏
یعنى: وقتى که نزد مریض وارد شدید با زبان به عمرش وسعت دهید، چون گفتن آن‏ چیزى را برنمى‏گرداند، در حالى که از راه روان و روح مریض معالجه مى‏شود.

پیغمبر دستور مى‏داد با آنچه که بدن انسان عادت کرده معالجه شود و نیز اگر کسى به خاطر مرگ یکى از بستگانش یا جهت سوء هاضمه غذا نمى‏خورد دستور مى‏داد غذایى درست کنند که معده‏اش بخواهد.


عمل جرّاحى در زمان رسول خدا صلى الله علیه و آله‏
و عنه علیه السلام أنّ قوما من الأنصار قالوا له: یا رسول اللّه إن لنا جارا اشتکى بطنه، أفتأذن لنا أن نداویه؟ قال: بما ذا تداوونه؟ قالوا: یهودىّ ها هنا یعالج من هذه العلّة، قال: بما ذا؟ قالوا: بشقّ البطن فیستخرج منه شیئا، فکره ذلک رسول اللّه صلى الله علیه و آله فعاودوه مرّتین أو ثلاثا، فقال: افعلوا ما شئتم، فدعوا الیهودىّ فشقّ بطنه و نزع منه رجرجا کثیرا، ثمّ خاطه و داواه فصحّ و اخبر النبى صلى الله علیه و آله فقال:
إنّ الذى خلق الأدواء جعل لها دواء و أنّ خیر الدواء الحجامة و الفصاد و الحبّة السوداء- یعنى الشونیز-.


در زمان رسول خدا طبیب یهودى شکم مریض را پاره کرد و از آن آب مانده و چیزهاى کثیف آورد، سپس آن را دوخته و درمان کرد و صحّت یافت. رسول خدا از آن خوشش نیامد. بعد فرمود: آنکه دردها را در بدن قرار داده برایش دارو داده و هر آینه بهترین دارو حجامت و فصد (شکافتن رگ) و حبه سیاه (شونیز) است.


[ پنج شنبه 93/11/16 ] [ 10:52 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 416489