سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

معرفی مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث

 

امام صادق(ع) می فرماید: «العلم سبعة و عشرون حرفا فجمیع ما جاءت به الرسل حرفان فلم یعرف الناس حتی الیوم غیر الحرفین فاذا قام القائم اخرج الخمسة و العشرین حرفاً فبثها فی الناس و ضم الیها الحرفین حتی یبثها سبعة و عشرین حرفا»؛«علم 27 حرف است و تمام آنچه پیامبران آورده‌اند، دو

حرف است و مردم تا امروز جز این دو حرف را نمی‌دانند و زمانی که قائم قیام کند 25 حرف را خارج می‌کند و بین مردم منتشر می‌سازد و آن دو حرف را نیز به آنها ضمیمه می‌کند تا 27 حرف را پخش کند».(بصائر الدرجات، ص117)       
 
معرفی مرکز
تاریخچه
مرکز تحقیقات طب و دین در سال 1386 به تصویب دانشگاه رسید و از ابتدای سال 1387 با تصویب نهایی هئیت امناء دانشگاه  و به سرپرستی دکتر مـهدی مـصری شروع به فعالیت نمود.
این مرکزدر ابتدا درسه بخش علمی شامل:
1- مطالعات علوم انسانی در طب
2- طب ایرانی در تاریخ پزشکی ایران
3- مطالعات بنیادی و تطبیقی ارتباطات سلامت و دین
به فعالیت پرداخت.
سپس با گسترش فعالیت ها یک بخش دیگر نیز به فعالیت های مرکز افزوده شد.
1- بخش علمی مطالعات علوم انسانی در طب،اخلاق،حقوق و فقه
2- بخش علمی تاریخ پزشکی طب ایرانی و طب سنتی
3- بخش علمی مطالعات بنیادی و تطبیقی ارتباطات سلامت و دین
4- بخش علمی سبک زندگی اسلامی
در دویست و شانزدهمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی مورخ 23/3/1391 با تاسیس مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) موافقت اصولی بعمل آمد.
بخش های علمی
در حال حاضر بخش های علمی این مرکز به شرح ذیل می باشند:
1-بخش مطالعات علوم انسانی و تجربی در طب اسلامی
2- بخش مطالعات بنیادی و تطبیقی ارتباطات سلامت و قرآن و حدیث
3- بخش مطالعات سبک زندگی اسلامی
4- بخش مطالعات در عرص? طب سنتی و مکمل
حیط? وظایف هر بخش:
1-بخش علمی مطالعات علوم انسانی و تجربی در طب اسلامی: انجام مطالعات نظری و تجربی در زمین? طب اسلامی، اخلاق، تاریخ و فرهنگ طب اسلامی، حقوق و فقه پزشکی . مطالعاتی مانند: رعایت حقوق بیمار در اسلام، حاکمیت بالینی در اسلام
2- بخش علمی مطالعات بنیادی و تطبیقی ارتباطات سلامت و دین: انجام مطالعات نظری و تجربی در ارتباط بین سلامت(جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی) و آموزه های اسلام.
3- بخش علمی مطالعات سبک زندگی اسلامی:انجام مطالعه و پژوهش در زمین? آداب و رسوم، عادات و الگوهای رفتاری مربوط به سلامت مبتنی بر آموزه های اسلام. مطالعاتی مانند: تاثیر تغذیه سالم ، فعالیت جسمانی، محیط زندگی، خواب، تفکر و ....بر سلامت، در آموزه های دینی.
4- بخش علمی مطالعات در عرص? طب اسلامی، سنتی و مکمل: انجام مطالعات نظری و تجربی (بالینی) مبتنی بر روش های طب سنتی و مکمل می باشد.
 
این مرکز با استفاده از تمامی توان و امکانات خود بر آن است تا با انجام تحقیقاتی پیرامون طب ،قرآن و حدیث به غنای این رشته از علوم پزشکی در کشور بیافزاید .
 
 


[ سه شنبه 93/8/6 ] [ 3:2 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 90
بازدید دیروز: 130
کل بازدیدها: 416014