سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه دکتر حسن تاج بخش-بخش اول

پدر علم نوین دامپزشکی ایران

خانواده‌ی پدری استاد دکتر حسن تاج‌بخش، همگی از افراد وارسته و دانشمند بودند و با مرحوم پدرم (حاج غلامعلی خواجوی) نیز مراوداتی داشتند و به اصطلاح هم‌محله‌یی بودند (در تهران). اگرچه این دانشمند بافضیلت سینکی نیستند ولی از تبار مادری از خانواده‌ی ابری نارانی می‌باشند که محل سکونت خود را نیز سال‌ها است در ناران قرار داده‌اند. و به هر جهت ایشان لواسانی محسوب می‌شوند. سرگذشت ایشان شاید بتواند الگویی برای نسل حاضر باشد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 2:23 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
دامپزشکی از دیدگاه طب سنتی
(به روایت استاد حسن تاج بخش)


آقای دکتر حسن تاج بخش عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد ممتاز دانشگاه تهران، در جلسه شورای گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان، سخنانی با عنوان «دامپزشکی از دیدگاه طب سنتی» ایراد کرد. در ذیل مشروح سخنان ایشان برای آگاهی و بهره برداری علاقمندان آمده است.

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 2:12 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
نگاهی به تاریخچه دامپزشکی اصفهان
 
 در سال 1311 به دستور مرحوم دکتر حامدی مؤسس دانشگاه دامپزشکی در ایران دکتر پراین آلمانی که سرهنگ بازنشسته ارتش بود با هماهنگی سرهنگ علوی مقدم ، یک کلاس شش ماهه واکسیناتوری را در آمادگاه پادگان اصفهان برگزار کرد که در این کلاس آقایان مدبر صدری ، سامره ای ، شیمیست و صفوی بعنوان واکسیناتور تربیت شده و به منطقه عشایری شهرضا و سمیرم اعزام گردیدند .
 
[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 1:42 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نگاهی به  دامپزشکی نوین در ایران

مطلب زیر برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا می باشد که به شرح سال نگار تاریخ دامپزشکی ایران می پردازد.

در سال 1290 هجری شمسی که دولت ایران تصمیم گرفت تشکیلات ژاندارمری نوینی را پایه‌گذاری نماید از دولت سوئد عده‌ای کارشناس نظامی برای تأسیس ژاندارمری استخدام نمود که به همراه افسران سوئدی دو نفر دکتر دامپزشک نیز بودند این دو نفر افسر دامپزشک به اتفاق دامپزشکان اقدام به تأسیس مدرسه دامپزشکی برای تربیت کادر مورد احتیاج ارتش نمودند.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 1:17 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مروری بر تخصص‏هاى جراحى در دوره صفویه‏

(تاریخچه جراحی در دوره صفویه)

پس از کسب اطلاعات بیش و کم جامع از وضع یک جراح دوره صفویه و نحوه تحصیل و میزان معلومات علمى و فقهى او به بحث در اطراف این موضوع مى‏ پردازیم که این شخص پس از گذراندن مراحل تحصیل و امتحان و احراز لقب «استاد» به چه نحو از معلومات خود بهره‏ بردارى مى‏ کرد و آن را چگونه به کار مى‏بست؟

 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 12:19 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نگاهی به تاریخ دامپزشکی در ایران باستان

بر اساس کتاب تاریخ طب در ایران

در اوستا که تقریبا تمام موضوعات بهداشتى و طبى از آن استخراج گردیده، درباره سگ بسیار اهمیت قائل گردیده است و وجود وى در بعضى تشریفات لازم و ضرورى بوده است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 12:13 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مروری بر سابقه تاریخى و جایگاه امروزى‏ گیاهان دارویی

(تاریخچه گیاهان دارویی)

شاید مصرف گیاهان دارویى به قدمت حضور انسان بر روى کره‏ى خاک باشد. تقریبا در تمام اقوام و قبایل، انسانها از گیاهانى که در طبیعت اطراف آنها مى ‏روییده، بهره مى‏ گرفته ‏اند. سابقه‏ى طولانى مصرف افدرا در چین، استفاده از گیاهان معطر در مصر و استفاده از برگ بو در روم باستان همه گواه این مدعاست.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 12:6 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نگاهی به زندگینامه فیلسوف الدوله

(پزشک نامدار و و ارزنده عصر قاجار)


فیلسوف الدوله از بی چیزان و درماندگان دستگیری می کرد و از بیماران فقیر نه تنها مزد طبابت نمی گرفت بلکه به آن ها داروی مجانی نیز می داد. به سبب داشتن همین روحیات پس از سال ها طبابت در تبریز و داشتن بیماران بسیار، اندوخته ای برای خود نداشت و با دستانی تهی و در قناعت و سختی، به زندگی ادامه می داد.


میرزا عبدالحسین خان فیلسوف الدوله از پزشکان نامدار دوره قاجاریه است که در ترویج و گسترش پزشکی نوین نقش موثری ایفا کرد. چکیده ای از زندگینامه، آثار و خدمات این دانشمند برجسته ایرانی در ادامه می آید.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 11:55 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 235
کل بازدیدها: 417475