سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

ایمهوتپ نخستین پزشک مصر باستان

(تاریخ پزشکی جهان)

ایمهوتِپ(2650-2600 پیش از میلاد) دانشمند همه‌فن‌حریف مصر باستان بود. او در دودمان پادشاهی سوم مصر باستان و در دستگاه فرعون جوزر در جایگاه صدر اعظمی خدمت می‌کرد. وی همچنین کاهن اعظم نیایشگاه خدای خورشید -را- در هلیوپولیس بود. او نخستین معمار، نخستین مهندس و نخستین فیزیکدانی بود که ما در تاریخ نامش را می‌دانیم. نام وی در زبان مصری به معنی کسی که با صلح آمد است. او از انگشت‌شمار کسانی‌است که پس از مرگ تندیسش بخشی از تندیس فرعون می‌بود، حال آنکه از خاندانی اشرافی هم نبود. او را شاعر و فیلسوف هم دانسته‌اند. جای آرامگاه او هنوز دانسته نیست ولی به باور دانشمندان در سقره است.

 


[ پنج شنبه 93/12/28 ] [ 10:18 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

پزشکی در یونان باستان

(تاریخ پزشکی جهان)


پزشکی در یونان باستان تحت تاثیر سنت‌های پزشکی بابلی‌ها و مصری‌ها ایجاد شده‌است. یونانیان باستان به ایجاد یک سیستم پزشکی مزاجی که در درمان به دنبال بازگرداندن توازن مزاج در داخل بدن است نائل شدند. چهره بزرگ در طب یونان باستان بقراط بود، که او راپدر طب مدرن می‌دانند. کورپس بقراطی مجموعه‌ای از حدود هفتاد اثر از کارهای اولیه پزشکی یونان باستان است که تحت تاثیر قوی بقراط و شاگردانش است. سوگند بقراط برای پزشکان یکی از معروفترین باقیمانده‌های آن دوران است که هنوز هم به کار می‌رود.

 


[ پنج شنبه 93/12/28 ] [ 9:43 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه پزشکی در ایران باستان

 

تمرین و مطالعه پزشکی در ایران دارای سابقه طولانی و پرکاری است. موقعیت ایران در تقاطع شرق و غرب آن را در قلب تحولات در هر دو پزشکی یونان باستان و هند قرار داده‌است. بسیاری از پیشرفتها توسط ایرانیان در هر دو دوران قبل و بعد از اسلام به این دانش اضافه شد.


ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/12/28 ] [ 9:40 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

داستان درمان دختر عاشق توسط ابو علی سینا

(حکایات خواندنی تاریخ پزشکی)

 یکى از بستگان دربار شمس الدوله فرمانرواى همدان که دختر بود به بیماریى بس وخیم‏ مبتلا شد. طبیبان همدانى در معالجه آن دختر عاجز ماندند. ابو على را خواستند؛ همین‏ که معاینه کرد فرمود این دختر عاشق است و یاراى اظهار آن را نداشته و رازى که از آن مى ‏سوزد و مى ‏سازد او را به این روز انداخته است. دختر انکار کرد.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 1:12 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

داستان مداوای حاکم سامانیان توسط ابو علی سینا

(حکایات خواندنی تاریخ پزشکی)

ابو عبید گوزگانى  مى ‏گوید: «هنگامى که ابن سینا در سن هفده سالگى بود، اتفاقا امیر نوح بن منصور سامانى- که زمامدار بخارا بود- بیمار شد؛ طبیبان بزرگ بخارایى را به بالین امیر دعوت کردند. ابن سیناى جوان هم خود را در میان آنان جا زد و به عیادت امیر رفت. خود در این باره فرمود: «طبیبان همگى از تشخیص

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 1:7 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

ابن سینا، شخصیّتى آشنا براى جهانیان‏

(نگاهی به زندگی ابو علی سینا به روایت شاگردش)


ابو عبید گوزگانى (جوزجانى) که یکى از شاگردان مقرّب و یاران همیشگى ابن سینا بوده، از قول استادش زندگینامه او را چنین روایت مى ‏کند: «پدرم عبد اللّه پسر حسن پسر على ابن سینا از اهالى بلخ بود. در زمان زمامدارى امیر نوح سامانى به سوى بخارا نقل مکان کرد و در دهکده‏اى از توابع

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 1:2 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى 

(زندگینامه مشاهیر پزشکی ایران)

 
دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى، در نهم مهر ماه 1287 شمسى در تهران، به دنیا آمد. دیپلم دبیرستان را در تبریز و با رتبه اول اخذ کرد و براى تحصیل پزشکى به تهران آمد و در سال 1308، با عنوان شاگرد ممتاز وارد دانشکده تهران شد و در سال 1314، با رتبه شاگرد اول فارغ التحصیل شد.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 12:53 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

آشنایى با دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى 

(بر اساس خاطره ای از دکتر فریبرز معطر)


اینجانب با توجه به علاقه ‏مندى به آثار دانشمند عظیم‏الشأن و پزشک ایرانى سید اسماعیل جرجانى در سال 1347 طى سفرى که از آلمان به ایران داشتم، به بررسى نسخ خطى آثار مختلف این حکیم ربانى پرداختم. در آن هنگام بود که براى اولین ‏بار با نام استاد بزرگ و محقق گران‏قدر شادروان سید جلال مصطفوى کاشانى آشنا شدم.


ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 12:45 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مقایسه قانون ابن سینا و طب نوین

(تطبیق قانون با اصول علمى کتاب‏هاى پزشکى نوین در مورد بیمارى کلیه‏)

 

درباره تطبیق مطالب علمى مندرج در کتاب قانون ابن سینا با مباحث پزشکى نوین، مى ‏توان رساله‏ ها و کتاب‏هاى فراوان نوشت و در آن‏ها بخش‏هاى مختلف طب ابن سینا (چشم ‏پزشکى، دندان‏پزشکى، بیمارى ‏هاى پوست، بیمارى‏هاى زنان و ...) را مورد بررسى قرار داد. ضمن این بحث و تحقیق، تأثیرى که هر یک از این مباحث طى قرون و اعصار در سیر تکاملى دانش پزشکى داشته است، به ‏خوبى روشن خواهد شد.


ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/12/5 ] [ 12:39 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 235
کل بازدیدها: 417493