سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

مروری بر شکسته ‏بندى به روش استاد کرمانشاهى‏

 

کتاب شکسته‏ بندى به روش استاد کرمانشاهى تألیف استاد روح الله ملحوجى کرمانشاهى پیرامون یکى از اجزاء و رشته‏ هاى تخصصى علم پزشکى یعنى شکسته ‏بندى است. نویسنده در این اثر تجربیات ده‏ها ساله خود و خانواده ‏اش در این زمینه را به رشته تحریر درآورده است.

   ادامه مطلب...

[ دوشنبه 96/4/26 ] [ 11:4 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

دیدگاه غربیها در مورد طب اسلامى‏

(نگاهی به تاریخ پزشکی ایران بعد از اسلام)

 اروپائیان در طى قرن‏هاى گذشته تا چه حد از ثمرات علمى آثار مسلمانان در زمینه پزشکى بهره گرفته‏ اند. این تأثیرات سبب گردید که نام تعدادى از پزشکان مسلمان مثل بو على سینا و رازى بدان درجه از شهرت در غرب برسد که در فرهنگ عامه آنان ضرب‏المثل بهترین طبابت‏ها قرار بگیرد، چنان‏که شکسپیر در آثار ادبى خویش به همین شکل از نام بو على سینا استفاده کرده است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 96/4/26 ] [ 10:58 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه مختصر تاسیس بیمارستان‌ها در جهان


 شاید اولین مراکز درمانی مستقل، در سریلانکای امروزی در سال‌های حدود 430 قبل از میلاد حضرت مسیح شکل گرفته باشند. پس از آن در قرن اول قبل از میلاد، رومی‌ها نوعی بیمارستان یا مرکز درمانی برای ارایه خدمات درمانی به گلادیاتورهای زخمی در شهرها ایجاد کردند و نام  «Valetudinaria» بر آن نهادند.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 96/4/26 ] [ 10:54 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه پیدایش اورژانس و آمبولانس در ایران و جهان


حمل‌ونقل بیماران بدحال به مراکز درمانی جهت ارائه خدمات پزشکی از مشکلات دیرباز در زندگی بشر بوده است. در افسانه های روم باستان آمده است که برای حمل بیماران از گردونه‌های جنگی استفاده می‌شده است و بدین‌وسیله آنان را از صحنه‌های نبرد دور می‌کردند و به درمان آنان می‌پرداختند.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/4/25 ] [ 11:9 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه بیمارستان در ایران

 

بیمارستان گرچه مانند حرفه پزشکی تاریخچه‌ای بس طولانی دارد ولی از نظر درمان بیماری و ارائه خدماتی چون آموزش پزشکی و تحقیقات علمی قدمت چندانی ندارد. مفهوم کلمه بیمارستان در حال حاضر با گذشته تفاوت دارد. حتی تا شروع قرن بیستم در اغلب نقاط دنیا بیمارستان یک سازمان خیریه بود. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/4/25 ] [ 11:7 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

قدیمی‌ترین بیمارستان‌های ایران کجاست؟

 

درباره وجود قدیمی‌ترین مرکز درمانی ایران مانند برخی بنا‌ها و مکان‌های دیگر، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ اما یکی از مباحثی که درباره قدیمی‌ترین مرکز درمانی، مریض‌خانه یا بیمارستان مطرح شده، هرچند افراد محدودی به آن اشاره می‌کنند، وجود قدیمی‌ترین مرکز درمانی ایران در قم است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/4/25 ] [ 11:5 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

اولین کتاب‏هاى طبی غربى ترجمه شده به زبان فارسى 

 بى ‏توجهى به طب سنتى، که بعد از دوره صفویه و همزمان با نفوذ پزشکان خارجى در دربار و تغییر در اوضاع اجتماعى و فرهنگى کشور به تدریج شروع گردید و سپس به اوج خود رسید، و  کلى دانش پزشکى اسلامى- ایرانى را از صحنه خارج نمود، سبب گردید که از قرن 13 هجرى قمرى کتاب‏هایى از زبان‏هاى اروپایى در زمینه‏ پزشکى به فارسى ترجمه شود و روز به روز به تعداد آنها افزوده گردد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/4/25 ] [ 11:4 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

بررسی متون پزشکى طب سنتی به زبان شعر در تاریخ پزشکی

از ویژگى‏هاى دیگر طب سنتى استفاده از شعر در بعضى از متون آن براى یادگیرى سریع‏تر و استفاده بیشتر عموم مردم از آن مى‏باشد. زیرا طب سنتى، علمى مردمى و براى همه طبقات از دانشمندان طراز اول تا مردم کوچه و بازار است و مخصوص طبقه خاصى (آن‏چنان‏که در دوره خلفا بود) نیست.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/4/25 ] [ 10:43 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

ماجرای سوزاندن کتاب قانون ابن سینا توسط پاراسلس سوییسی


محققان اروپا در قرون گذشته و بخصوص در دوره رنسانس، به علت تعصبات مذهبى و ملى و بسط سیاستهاى استعمارى و گسستن زنجیر تقلید علمى و رهایى از زیر یوغ اسارت فکرى و عقلى که نسبت به دانشمندان جهان اسلام داشتند، براى از هم گسستن و درهم ‏شکستن شیرازه این شرق‏ زدگى، از هیچ عملى ناروا فرو نگذاشتند و تا توانستند به انواع حیل متوسل شدند و از راههاى مختلف در تحقیر و تذلیل و کوچک جلوه دادن کارهاى علمى مسلمانان بکوشیدند

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/4/25 ] [ 10:40 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه پیشگیرى از بیماریها در ایران باستان


موضوع پیشگیرى بیماریها و ضد عفونى و گندزدائى و حشره ‏کشى (یا کشتن حیوانات موذیه به‏ طور اعم) از موضوعات‏ بسیار مهمه و معتبره در بهداشت و طب ایران باستان مى‏باشد.


ادامه مطلب...

[ جمعه 96/4/2 ] [ 10:27 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 74
بازدید دیروز: 208
کل بازدیدها: 416468