سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه دکتر احمد فرهاد،

استاد کرسی فیزیک پزشکی و رادیولوژی 

دکتر فرهاد موفق به دریافت دانشنامه دکترا از دانشگاه هایدلبرگ آلمان شد و مدت چهار سال برای احراز تخصص در رشته رادیولوژی در کلینیک دانشکده پزشکی فرانکور سورلومن تلاش کرد. وی در سال 1312 شمسی به ایران مراجعت کرده و به سمت استادی رادیولوژی در دانشکده پزشکی تهران منصوب شد.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:52 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه بیمارستان روانپزشکی در ایران


روان پزشکی نوین ایران با تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 آغاز شد. در سال 1316 دپارتمان در دانشکده طب شروع به آموزش دانشجویان کرد. نخستین استادان روانپزشکی در فرانسه آموزش دیده بودند و نام دو استاد گرانقدر دکتر عبدالحسین میرسپاسی و دکتر حسین رضاعی که در واقع پیشگامان علم روان پزشکی نوین در ایران بودند می درخشد. پیش از تاسیس بیمارستان روزبه در سال 1325، بیماران روانی در تیمارستانهایی نگهداری می‌شدند که وضع مناسبی نداشتند. اما روانپزشکی نوین ایران
 تاسیس بیمارستان روزبه وارد مرحله نوینی شد.


ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:49 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر حسین رضاعی؛ استاد بیماریهای روانی


دکتر رضاعی از پیشگامان علم روان پزشکی نوین در ایران بوده که با کمک به گسترش این رشته، موجب سرافرازی این مرز و بوم در سراسر جهان شده است. وی دارای تالیفات و مقالات متعددی است. آسایشگاه دکتر رضاعی از یادگاری های ایشان است، که تخت‌های آن هزاران بیمار دردمند را بهبود می‌بخشد.
ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:48 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر محمد علی ملکی یزدی، استاد بیماریهای پوست 


دکتر محمدعلی ملکی فرزند عبدالوهاب ملکی یزدی متخلص به ملک الاطباء است. در خانواده وی علاوه بر پدر، اجداد دیگر نیز همگی حکیم و یا مجتهد زمان خود بوده اند. ملک الاطباء پدر دکتر ملکی خود از شاگردان سلطان العلماء و فرزند حاج میرزا محمد علی طبیب متخلص به حکیم است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:45 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر منوچهر اقبال،استاد  بیماریهای عفونی

 

دکتر منوچهر اقبال در سازمان نوین دانشکده پزشکی استاد کرسی بیماریهای گندزا (عفونی) بود. دکتر اقبال به سال 1287 در مشهد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ایران به پایان رساند و در سال 1305 به اروپا رهسپار شد.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:43 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر محسن سیاح؛

استاد بیماری های دهان و دندان


دکتر سیاح به سال 1278 شمسی در تهران متولد شد. وی در سال 1910 میلادی (1289 شمسی) به سویس عزیمت کرد و تا سال 1919 (1298 شمسی) در مدرسه ابتدایی و متوسطه لوزان مشغول تحصیل بود. تحصیلات عالی را در دانشکده دندانپزشکی پاریس و فرانکفورت به سال 1926 (1305 شمسی) به پایان رساند. پایان نامه خود را در باب "کانون های عفونی دور ریشه" از تصویب گذراند. در سال 1305 شمسی ‌به ایران مراجعت کرد.
ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:39 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

گفتار حکیم سید ظل السلطان‏ در مورد ابن سینا 

ابن سینا موجب افتخار و مایه عظمت طبّ یونانى است و در سطح جهانى مورد قبول است. درباره زندگانى و آثار او در شرق و غرب مطالب زیادى نوشته شده و در آینده نیز جنبه‏ هاى گوناگون آنها موضوع تحقیق و پژوهش صاحبان دانش خواهد بود. شاهکار او القانون فى الطب را از مهم‏ترین کتاب‏هاى این دانش شمرده‏ اند. این کتاب پس از تألیف بلافاصله جهان پزشکى را تحت تأثیر قرار داد و از اهمّیّت کتاب‏هاى دیگر کاست.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 12:57 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

  مقایسه ‏مسلمانان و دنیاى غرب در تاریخ علم و طب

مسلمانان و غربیان براى شروع فعالیت‏هاى علمى خود دست به کار ترجمه زدند، که مقایسه این دو اقدام به ‏طور وسیع مى‏ تواند روشن‏ کننده بسیارى از مسائل در این زمینه باشد و در اینجا فقط به مواردى نمونه ‏وار اشاره مى‏گردد:

 1- ادامه مطلب...

[ یکشنبه 95/3/23 ] [ 10:55 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

خارج کردن علم طب از انحصار غیر مسلمانان‏ در تاریخ پزشکی

زمینه بسیار مساعد رشد علم طب که با توجه به دستورات بهداشتى و رهنمودهاى پزشکى موجود در تعالیم آسمانى اسلام و از طریق قرآن و احادیث معصومین (ع) فراهم شده بود، و پى‏گیرى این دانش توسط شیعیان در همان قرن‏هاى اولیه اسلام، سبب گردید که علم پزشکى- به ‏رغم شرایط نامساعدى که

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 95/3/23 ] [ 10:52 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

چرایی استفاده  از پزشکان غیر مسلمان در دوره بنى امیه و بنى عباس

با بررسى تاریخ خلفاى اموى و عباسى به خوبى روشن مى‏شود که اینان داراى دو زندگى، و یا به عبارت بهتر، دو شخصیت و دو چهره کاملا متفاوت و متضاد بوده ‏اند.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 95/3/23 ] [ 10:49 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 85
بازدید دیروز: 167
کل بازدیدها: 412991