سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

معرفی کتاب عیون الأنباء فى طبقات الأطباء


« عیون الأنباء فى طبقات الأطباء»، تألیف ابن ابى‏اصیبعه، مطول‏ترین و کامل‏ترین تاریخ در باره اطبا و طب و حکماى جهان از دوران قدیم تا قرن هفتم هجرى قمرى است. مؤلف علاوه بر اطلاعات شخصى و کتب و نسخى که دیده، از بسیارى منابع و مآخذ استفاده کرده است و چنان‏که در ترجمه کتاب و ابواب و فصول آن ملاحظه مى‏گردد، یک دوره کامل تاریخ طب و پزشکان و فلاسفه( با توجه به اصول عقاید پزشکى و فلسفى آنان) مى‏باشد.
ادامه مطلب...

[ سه شنبه 94/6/24 ] [ 12:7 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه ابن ابى اصیبعه

« ابن ابى اُصَیْبِعه، موفق‏الدین ابوالعباس احمد بن قاسم سعدى خزرجى»( ح 595- 668 ق) مشهورترین پزشک خاندان ابى اصیبعه است. جدّ او، خلیفه بن یونس، از نزدیکان صلاح الدین ایوبى به‏شمار مى‏رفت. دو پسر خلیفه بن یونس، قاسم و على، از پزشکان معروف بیمارستان ناصرى و نیز سالیان دراز در خدمت شاهان و امراى ایوبى بودند.
ادامه مطلب...

[ سه شنبه 94/6/24 ] [ 12:6 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

داستان مردی که چهار بار زنده شد!بخش دوم

جهت مبارزه با این فشار مغز تجویز شد که موادی تزریق شود تا مایعات مغز را جذب و از جمع‌‌شدن مایع و ازدیاد فشار جلوگیری کند. برای این کاردارویی به نام مانتیول لازم بود. فوراً اطلاع حاصل شد که ماده لازم در مسکو به حد کافی موجود نیست. بلافاصله رئیس انستیتوی مسائل فیزیکی، پروفسور کاپیتزا تلگرافی ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 7:20 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مردی که چهار بار زنده شد!


پروفسور «لو داویدوویچ لندو» در سال 1908 در باکو به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین فیزیکدان‌های شوروی سابق بود.
یک پزشک: پروفسور «لو داویدوویچ لندو» در سال 1908 در باکو به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین فیزیکدان‌های شوروی سابق بود. از جمله کارهای او می‌توان، به تئوری کوانتومی دیامغناطیس، نظریه ابرمیعان و نظریه گذار فاز درجه دو، نظریه گینزبورگ-لانداو در ابررسانایی، اصطکاک لانداو در نظریه پلاسما و هم‌چنین قطب لانداو در الکترودینامیک کوانتوم اشاره کرد.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 7:19 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نماد پزشکی در ایران باستان


در ایران باستان، نماد پزشکی سیمرغ است و نماد بیماری مار، حال آنکه در طب یونانی و طب جدید نماد پزشکی مار است. در شاهنامه فردوسی نیز همراه سیمرغ برای معالجه زخمهای رستم یا به هنگام تولد او مار ظاهر میشود. در کتاب وندیداد آمده است « آن گاه مار به من نگاه کرد . آن گاه برای من مار پر مرگ ، نودونه هزار و نهصد ونود ونه بیماری فراز داد ....».

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 7:15 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

وسائل و ابزار جراحی در دوران صفویه

در دوران صفویه مانند دوره های پیشین اسلامی تحصیلات پزشکی همراه فراگیری سایر علوم مانند فلسفه ، الهیات ، منطق ، نجوم ، ریاضیات انجام می گرفت . آن گاه هرکس که علاقه به جراحی داشت که تعداد آن محدود بود در این رشته بیشتر کار کرده و تبحر لازم را می آموخت و بعد از آشنایی با اصول و متون و ابزار و... کارجراحی را شروع می کرد .

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 7:13 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

بنیانگذاری نخستین مرکز پزشکی ایران 

(نگاهی به دانشگاه و بیمارستان جندی شاپور در دوره ساسانیان)

شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانند افتخار ابداع روش درمان بیمارستانی تا اندازه زیادی از آن ایرانیان است. اگر به ایران باستان بازگردیم در دوره ساسانیان علوم مختلف رشد چشمگیری یافت. 

در میان پادشاهان ساسانی از زمان اردشیر بابکان و شاپور به بعد زمینه آشنایی ایرانیان با علوم مختلف بیشتر فراهم شد و در این دوره حتی کتاب های یونانی و پهلوی در کتابخانه ها یا آتشکده ها نگهداری می شده است.
ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 10:55 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مروری بر بیمارستانهای شیراز بعد از اسلام

(تاریخچه بیمارستانها در ایران)


چنانچه اسناد تاریخی نشان می دهند ، اولین بیمارستان شیراز در دوره عضدالدوله دیلمی در قرن چهارم ( ه.ق) ساخته شد. عضدالدوله در بغداد نیز بیمارستان بزرگی ساخت . این بیمارستان در وسط شهر شیراز بنا شده بود و در آن از کلیه ی ابزار پزشکی و انواع داروها استفاده می شد .

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 10:53 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر حسن تاجبخش

(دامپزشک و استاد ممتاز دانشگاه تهران)

دکتر حسن تاجبخش دوره دبیرستان را در مدرسه های علمیه و مروی تهران طی کرد و در سال 1335 وارد دانشکده دامپزشکی تهران و در سال 1340 نیز فارغ التحصیل شد. پس از خدمت مقدس سربازی در سال 1342 برای دوره های تخصصی به فرانسه اعزام شد و در گروه میکرب شناسی و ایمنی شناسی دانشکده دام پزشکی آلفر پاریس، تحت نظر پروفسور شارل پیله که از بزرگان دانش میکرب شناسی جهان است به کارآموزی و تحقیق پرداخت.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 10:51 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه ابوالحسین بن کشکریه، طبیب قرن چهارم هجری

(مروری بر زندگی و آثار اطبای جهان اسلام)

ابوالحسین بن کشکریه، طبیب قرن چهارم هجری قمری است. تاریخ ولادت و درگذشت او مشخص نیست. از زندگی او نیز آگاهی بسیار کمی در دست است. از شاگردان ممتاز سنان بن ثابت بن قره بود و در زمان سیف الدوله (متوفی 356 ق/ 967م) طبابت می کرد (نجم آبادی، ج2، ص 672- 673). نام کامل او به درستی معلوم نیست، برخی نام او را ابوالحسن نیز آورده اند. بعضی نیز او را ابن کشکرایا نامیده اند. همچنین ممکن است که وی همان یعقوب کشکرانی باشد که کتاب آموزشی و بی عنوان او به دست ما رسیده است.


ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 10:49 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 94
بازدید دیروز: 130
کل بازدیدها: 416018