سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

نخستین داروخانه ی ایران چه زمانی تاسیس شد؟

(مروری بر تاریخچه داروسازی در ایران)

در سرزمین ایران از دیرباز استفاده از دارو های گیاهی جهت بهبود بیماری ها امری شایع بود، اما با تأسیس دارالفنون و سفرهای پیاپی ناصرالدین شاه به اروپا به یک باره و در اندک زمانی داروخانه هایی با سبک وسیاق اروپایی در گوشه وکنار ایران بر پاگردید.

 

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 96/2/25 ] [ 12:2 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مروری بر تاریخچه صنعت داروسازی ایران و جهان

 آشنایی با معروفترین کارخانجات تولید دارو در جهان - بخش دوم 

Merck & Company

در سال 1668 فردی به نام Jacob Merck داروخانه بسیار کوچکی در شهر دارمشتات آلمان تاسیس کرد که امروزه یکی از غول های صنایع داروسازی دنیا محسوب می شود. داروخانه مذکور در سال 1827 توسط یکی از وارثین مرک به نام Heintch Emmanule به یک شرکت داروسازی تبدیل شد که در ابتدا عمدتا مرفین ، کدئین و کوکائین تولید می کرد. نوه این فرد George W.Merck شصت و چهار سال بعد به امریکا رفت و در سال 1903 کارخانه داروسازی مرک را در امریکا بنیاد نهاد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 11:57 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مروری بر تاریخچه صنعت داروسازی ایران و جهان

(آشنایی با معروفترین کارخانجات تولید دارو در جهان)

در اواخر قرن نوزدهم نقش میکروب ها در بروز امراض عفونی شناسایی و اساس مطالعات مختلفی قرار گرفت. در همین زمان میکروب شناسی به نام Sir Joseph Lister از میکروب ها به عنوان قاتلین نامرئی کشنده در اتاق های عمل نام برد. نظریه ای که به شدت فردی به نام Robert W.Johnson را تحت تاثیر قرار داد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 11:51 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه داروسازی درایران

بسیاری از شواهد موجود حاکی از آن است که دانش و فن داروسازی نخستین بار در ایران زمین سربرآورده است و درمان بیماران و بکاربردن داروها از ایرانیان کهن یا آریان ها شروع شده است و این دانش را مردم ایران به روزگار آورده اند .

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 11:48 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه دندانپزشکی جهان از مایاها تا صندلی دندانپزشکی

 

در زمان باستان، مایاها مردمانی با فرهنگ سطح بالا بودند که در گواتمالا و هندوراس فعلی می زیستند. آنهاکه از مردم بابل باستانی نیز قدیمی تر بودند، به دلایل مذهبی اقدام به قرار دادن اینله روی دندانها و یا سوراخ کردن صورت و گوش می نمودند.

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 11:31 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخ دندانپزشکی از قرون وسطی تا امروز به روایت تصویر

 

دنیای علم امروزه پیشرفت های زیادی داشته بخصوص درحوزه علوم پزشکی و هر روز یک دستاورد و روش جدید به کمک درمان و نجات بیماران می آید و تمام این ها نشان از تکامل علم طی سالیان دور دارد. در این قسمت تاریخ شکل گیری دندانپزشکی را در سراسر جهان روایتگونه و با تصاویر ناب همراه کرده ایم.

تاریخ دندانپزشکی از قرون وسطی تا امروز به روایت تصویر

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 11:25 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

مروری بر تاریخچه و سیر تکامل جامعه دندان‌پزشکی ایران

 دندان پزشکی در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان تا مدتهای طولانی جزئی از علم پزشکی محسوب می‌شد. افرادی که در این رشته مشغول به کار بوده‌اند با نام دندانساز شناخته می‌شدند. وجه تسمیه این نام گذاری این بود که این افراد به دلیل عدم وجود دانش کافی در علم دندان پزشکی و وجود امکانات بسیار ابتدایی فعالیت می‌کردند.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 10:39 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخ دندانپزشکی از دوران باستان تا معاصر

قدمت دانش دندان‌پزشکی را می‌توان به هزاران سال قبل مربوط دانست و بنظر می‌رسد که همیاری و مبادله? علمی در این زمینه در طی قرنهای متمادی و در ارتباط با فرهنگها و تمدنهای مختلف جهان به شکل گیری آنچه که امروزه از آن بعنوان دانش دندانپزشکی نام می‌بریم؛ انجامیده‌است.

  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 9:33 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر حسن تاج بخش-بخش سوم

(پدر علم نوین دامپزشکی ایران)

از محضر پروفسـور گوره نیز نکات بسـیاری آموختم. پروفسـور گوره مدتـی رئیـس فرهنگسـتان پزشـکی فرانسـه بـود و یک‌بـار نیـز حوالی 1350 بـه ایـران آمـد و مـن در خدمـت‌شـان بـودم. در کالـج دو فرانـس (College de france)در سـوربن پاریـس گاهی افراد برجسـته‌ی علمـی جهـان درس یا کنفرانـس ارائه می‌نمودند.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 2:24 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر حسن تاج بخش، بخش دوم

(پدر علم نوین دامپزشکی ایران)

بـه یـاد دارم، سـالی در کودکـی بـه بیماری دیفتری (خُنّاق) مبتلا شـدم، و بـه آسـتانه‌ی مـرگ شـتافتم. پـدر و مـادرم مـرا بـه طبیبـی مسیحادم، مرحوم دکتر آصف‌الحکما تاج‌بخش از بزرگان خاندان پـدری (کـه خـود از شـاگردان حکیـم محمـد خـان بـود) رسـانیدند. تـازه سرم ضـد دیفتری از خـارج بـه ایران آمـده بود. پـدر آن‌را به هر وضعیتـی بـود فراهـم کـرد و پزشـک پژوهنـده از مرگ حتمـی نجاتم داد. باید رنج بیماری را کشیده باشی تا قدر سلامتی را که امروزه در پرتو از خودگذشتگی دانشمندان و طبیبان بزرگ طول تاریخ برای مردمان ایجاد شده بدانی.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 2:24 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417643