سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

دکتر قریب یکی از سه شخصیت تاثیرگذار

در تاریخ پزشکی معاصر ایران

 

سخنرانی پروفسور حسین قریب، استاد کالج پزشکی مایو کلینیک آمریکا و فرزند ارشد زنده یاد دکتر محمد قریب با عنوان «آموزش پزشکی در ایران» در سالن شهید پیرویان بیمارستان دکتر شریعتی با استقبال کم نظیر اساتید، دانشجویان و پژوهشگران مواجه شد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 8:35 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه علی بن ربن طبری طبیب طبرستانی


« ابوالحسن على بن سهل»، معروف به« ابن ربن طبرى»، پزشک و داروشناس مشهور ایرانى سده سوم هجرى است. مهمترین آگاهى‏هایى که درباره زندگى او در دست مى‏باشد، اطلاعاتى است که خود در دو کتاب« فردوس الحکمة» و« الدین و الدولة» آورده است.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 6:2 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

سید اسماعیل جرجانی در کتاب طب در دوره صفویه

در مسافرت به شمال ایران با عبور ترن از کوه‏هاى سر به فلک کشیده البرز ابتداء منطقه سرسبز مازندران و متعاقب آن دشت حاصلخیز گرگان ظاهر مى‏گردد. در تمام طول راه هیچ نشانه‏اى از نزدیک شدن ترن به زادگاه بزرگترین پزشک ایرانى (به جز ابن سینا) که براى اولین بار در تاریخ ایران پس از اسلام مطالب علمى خود را بزبان فارسى برشته تحریر درآورد و کتاب ارزشمندش طى قرون متعدد راهنماى اطباى ایران بود و نامش کوس برابرى با نام ابن سینا را مى‏زند به چشم نمى‏خورد.
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:59 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

دندانپزشکی در آثار جرجانی


کتاب ذخیره خوارزمشاهی از آن جهت در پزشکی ایران حائز اهمیت است که به زبان فارسی نوشته شده است. گرگانی بدون شک از تألیفات دانشمندانی چون رازی، اهوازی و ابن سینا در کتاب ذخیره خوارزمشاهی بهره برده است. وی آن کتاب را در ده جلد تنظیم کرده است.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:56 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

 

زندگینامه سید اسماعیل جرجانی طبیب طبرستانی

اسماعیل بن حسن حسینی طبیب ملقب به زین الدین . از بزرگان دانش و طب بشمار بود. مولف درة الاخبار آرد: الامیرالسید الامام زین الدین اسماعیل حسینی طبیب ، احیاء طب و سایر علوم کرد بتصانیف دانش فزای خود.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:53 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

فخر رازی، شارح کلیات قانون ابن سینا

(بر اساس کتاب قانون ابن سینا، شارحان ومترجمان آن)

سلطان المتکلّمین ابو عبد اللّه محمّد فخر الدّین رازى معروف به ابن خطیب الرّى در ماه رمضان 544 ه./ 1149 م. در رى متولّد شد. پدرش ضیاء الدّین عمر نیز عالم و خطیب بود. او پس از تحصیلات اوّلیّه نزد پدرش و مجد الدّین جبلى براى تحصیلات عالى به مراغه سفر کرد و از عالمان آن دیار به تکمیل تحصیل پرداخت.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:50 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه امام فخر رازى‏ طبرستانی


امام ابوعبدالله محمد بن عمر بن حسین بن حسن تَیْمیِّ بَکْریِّ طبرستانی رازی، فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و حکیم مسلمان ایرانی درسال 544 هجری قمری در ری متولد شد. کنیه او ابو عبد اللّه و معروف به امام فخر رازى‏ و فخر رازى‏ است. اصل وى از طبرستان بود. پدرش ضیاءالدین عمر بن حسین رازی آملی خود از بزرگان علم و عرفان بود که از آمل به ری سفر کرده بودند.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:48 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه ابوسهل مسیحی طبیب گرگانی


ابوسهل عیسی بن یحیی جرجانی مسیحی ایرانی  از پزشکان طبرستانی است.  مولد او جرجان و منشاء وی بغداد است و در اقسام حکمت نظری به جودت ذهن معروف و در ادب و حسن خط مشهور است .

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:43 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

چشم پزشکی در دوره صفویه از نگاه سیریل الگود

طبیعى است که علم چشم‏پزشکى در دوره صفویه فقط مبتنى بر این سه کتاب نبود و به این مجموعه مثلا باید کتاب چهارمى را هم اضافه کنیم، کتابى که یک ایرانى آن را نوشته است و این شخص اولین و بزرگترین چشم‏پزشک ایران ابو روح محمد بن منصور بن عبد الله جرجانى، مشهور به زرین‏دست است. کتاب بزرگى که موجب شهرت این شخص شده است نور العین‏ نام دارد. این کتاب در سال 440 به پایان رسید و به نام سلطان ملکشاه سلجوقى که بین سال‏هاى 465 تا 485 سلطنت مى‏کرد شده است.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:37 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه ابو روح  جرجانى مشهور به زرین دست


جراح وچشم ‏پزشک نامدار ایرانى قرن پنجم هجرى، ابو روح محمد بن منصور بن عبد الله جرجانى در شهر گنبد کاووس دیده به جهان گشود. وی از چشم پزشکان و جراحان معروف دربار ملکشاه سلجوقى بوده است و به علت شهرت و موفقیت زیادی که در این علم کسب نمود به لقب زرین دست مفتخر گشت.
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/12/20 ] [ 5:32 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 170
بازدید دیروز: 111
کل بازدیدها: 417124