سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

دکتر اشتومپ؛ دندانساز اتابک و دندان‌پزشک احمدشاه

(معرفی یکی از دندان‌پزشکان نسل دوم تحصیل‌کرده خارجی در ایران)

از میان دندان‌پزشکان خارجی که در اواخر قرن گذشته و سال‌های ابتدایی قرن حاضر در ایران مشغول به فعالیت بودند، کمتر درباره دکتر اتکین اشتومپ نوشته شده است. نام او را در منابع مختلف گاهی استومپ یا استامپ هم آورده‌اند.

به نوشته دکتر نجم‌آبادی او اصالتی اتریشی داشت اما تبعه سوئیس بود و مطبش نبش خیابان منوچهری و فردوسی قرار داشت و خود در باغ بزرگی بین خیابان فیشرآباد و خیابان ایرانشهر که به نام خودش مشهور بود، زندگی می‌کرد. او در پی سفر امین‌السلطان و مخبرالسلطنه هدایت به آمریکا به‌عنوان دندان‌پزشک مخصوص اتابک استخدام شده و به ایران آمده بود.(1)

dr eshtomp

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 6:49 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

دندان‌سازی و طب در سفرنامه سدیدالسلطنه


«التدقیق فی سیر الطریق» سفرنامه‌ای مفصل به قلم یکی از بزرگان و حاکمان جنوب کشور به نام محمدعلی خان سدیدالسلطنه مینابی بندرعباسی است. مولف متولد 1290 قمری و متوفی در سال 1320 خورشیدی و شخصی صاحب قلم و اهل ادب و معرفت بوده است و از رجال اواخر دوره قاجار و پهلوی اول محسوب می‌شود. مولف در این کتاب شرح بعضی سفرهای خود را نگاشته است که وقایع دو سفر او به تهران در سال‌های 1314 قمری (1276شمسی) و 1308 شمسی را نیز در برمی‌گیرد. او نگاه دقیقی به پدیده‌های اجتماعی و مسائل اقتصادی دوره خود دارد. در میان جزئیات این دو سفر مطالبی درباره دندان‌سازی و دندانپزشکی، طب، اطبا و دندانپزشکان مشهور نیز دیده می‌شود.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 6:43 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نگاهی به القاب دندان‌پزشکان دوره قاجار

 

پزشکان در دوره قاجار همواره القاب فاخر داشته‌اند. سلطان‌الحکما، حکیم‌الممالک، فخرالاطبا، معتمدالاطبا، ناظم‌الاطبا و ملک‌الحکما، لقب‌هایی از این دست‌اند. اما دو مورد جالب می‌بینیم که ناصرالدین شاه قاجار به دندان‌پزشک خود نیز به رسم تشریفات آن روزگار لقب اعطا کرده است.


ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 6:38 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

دلاک‌هایی که دندان پزشک بودند


در تهران قدیم، زمانی که مردم دچار دندان‌درد می‌شدند به‌دلیل نبود مکان یا درمانگاهی مربوط به دندان، به دلاک‌ها (کیسه‌کش‌های حمام و سلمانی‌های که در کار زخم‌بندی و دندان‌کشی دستی داشتند.) مراجعه می‌کردند. سلمانی‌ها محل کارشان، دکه‌های کوچک یا به اصطلاح مطبشان بود یا اینکه سلمانی‌های دوره‌گرد بودند که بساط دندان‌کشی را در کوچه‌ها و گذرهای معروف پهن می‌کردند.

dallak ghajar

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 98/5/27 ] [ 11:11 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

دکتر بدری تیمورتاش؛ مادر دندان‌پزشکی ایران

(گفتگو با آذر وکیلی، دخترخوانده اولین بانوی دندان‌پزشک مشهد)

 در مشهدبه دنبال آدرس منزل کسی می گردیم که یکی از بنیانگذاران دانشکده است. دانشجویان دوره های اول دانشکده او را “مادر” می‌خوانند، اگر چه خود هرگز مادر نشد. “مادر” در مراسم 50 سالگی دانشکده دندان‌پزشکی، تنها یادش با ماست و این مصاحبه با دختر خوانده ایشان انجام می شود. خانم آذر وکیلی برای انجام این مصاحبه ما را به گرمی در منزل خویش پذیرفته‌اند و برایمان از “مادر” می گویند. او متولد سال 1339 در مشهد و استاد دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است.

teymourtash

ادامه مطلب...

[ جمعه 98/5/25 ] [ 12:25 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

چند نکته عجیب و خواندنی از تاریخ دندان‌پزشکی


مشکلات و مشغله‌ انسان‌ها با دندان و پوسیدگی مربوط به قرن حاضر نیست، حتی این مشکلات مربوط به انسان‌ها نیست. ظاهرا مشکلات دهان و دندان عمری به درازای عمر بشر دارد. با هم مروری خواهیم داشت با چند روایت کوتاه اما خواندنی تاریخی با سوژه دندان و دندان‌پزشکی:

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 98/5/21 ] [ 4:7 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تعرفه‌های دندان‌پزشکی در دوره قاجار


 خدمات دندان‌پزشکی نه تنها امروزه بین مردم به گران و گاه دور از دسترس بودن شهرت دارد، گویا در گذشته نیز چنین بوده است. با اینکه اطلاعات خیلی دقیقی از اجرت و دستمزد خدمات دندان‌پزشکی و دندانسازی در ابتدای ورود این علم به ایران در اواخر دوره قاجار نداریم، اما با بررسی خاطرات و اسناد و کتاب‌های آن دوران به اشاراتی درباره بهای این خدمات و ناله و گلایه از گران بودن آن برمی‌خوریم.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 98/5/21 ] [ 4:2 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه خمیردندان از دوران باستان تا امروز!

(نگاهی به سیر تحول خمیر دندان)


استفاده از خمیردندان‌ها با طعم‌های مختلف دارچین، نعناع و… حداقل برای دو بار در روز، بخشی از روال زندگی همه ما است. اما آیا پیشینیان هم از خمیردندان استفاده می‌کردند؟

خبرنامه دندان‌پزشکان انتاریو در شماره تابستان و پاییز 2017، نگاه کوتاهی به تاریخچه خمیردندان داشته است؛ زمانی که از پودرها و خمیرهای مختلف برای پاک کردن دندان‌ها استفاده می‌شد. این مقاله را با ترجمه سمیه شرافتی به شما تقدیم می‌کنیم:

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 98/5/21 ] [ 3:57 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تصویری از تاریخ دندانسازی و نابرابری طبقاتی در اروپا

 

دهان و دندان نماد ثروت و موقعیت اجتماعی است. از اقوام باستانی ساکن امریکای مرکزی جمجمه و دندان‌هایی به‌جا مانده که نشان می‌دهد برخی از مردمان آن روزگار با سوراخ‌کردن دندان خود جواهری در حفره دندانی قرار می‌دادند. پژوهشگران انسان‌شناسی معتقدند علت این قبیل تزئینات، علاوه بر آیین‌های مذهبی، تثبیت جایگاه فرد در سلسله مراتب اجتماعی است. دهان و دندان و همچنین وضعیت سلامت و بیماری آن بازتاب جایگاه فرد در اجتماع است. رویارویی فقر و ثروت تنها در شیوه پوشش و آرایش تجلی نمی‌کند؛ دهان و دندان نیز از میدان‌های این رویارویی است.

dahaan- vahid ravaghi

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 98/5/21 ] [ 3:53 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

درباره پزشکی که پدر دندان‌پزشکی مدرن شد!


دکتر پیر فوشار، دندان‌پزشکی مدرن را یک قرن قبل از تأسیس اولین دانشکده دندان‌پزشکی بنیان‌گذاری کرد. دندان‌پزشکی برای اولین بار سال 1828 و به دنبال تأسیس اولین دانشکده دندان‌پزشکی دنیا توسط دکتر جان هریس در ایالت اوهایوی آمریکا، به‌عنوان یک رشته دانشگاهی شناخته شده است. این در حالی است که دندان‌پزشکی مدرن، اواخر قرن هفدهم در فرانسه و توسط یک پزشک پایه‌گذاری شده بود، اما تا آن زمان یک علم مجزا به شمار نمی‌رفت.

Pierre-Fauchard0

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 98/5/21 ] [ 3:49 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 93
بازدید دیروز: 157
کل بازدیدها: 412832