سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

نگاهی به زندگی پربار دکتر بازرگانی ، استاد دامپزشکی دانشگاه تهران

مشروح سخنرانی استاد دکتر بازرگانی 

مشروح سخنرانی استاد دکتر بازرگانی با عنوان دیدگاه دامپزشک 70 ساله با 40 سال سابقه تدریس و تشخیص، از ابتدا تا امروز دامپزشکی + بیوگرافی استاد

ادامه مطلب...

[ شنبه 98/6/23 ] [ 9:15 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

انتشار دو سند جالب از تاریخ معاصر دامپزشکی

کانال اطلاع رسانی سازمان نظام دامپزشکی دو تصویر جالب از یک پایان نامه قدیمی و نخستین مجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران را منتشر نموده است.

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 98/6/23 ] [ 9:10 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

سیر تکوین دامپزشکی از قرن نوزدهم

تحلیل «دکتر ناصر علیدادی» دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بر آن

به‌عنوان یک نکته قابل تأمل تاریخی از نظر تبارشناسی دامپزشکی بسیار جالب توجه است که در سال 1302 تنها تشکیلات دولتی بهداشت و درمان در ایران فقط مؤسسه پاستور بود. که در آن زمان پزشکی و دامپزشکی را به طور مشترک اداره می‌کرد؛ به طوری که مؤسسه پاستور طاعون گاوی بزرگ سال 1302 را تشخیص داد.

ادامه مطلب...

[ شنبه 98/6/23 ] [ 9:8 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

دلیل نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی از زبان استاد دکتر تاج‎بخش 

 

 حکیم مهر -  استاد دکتر حسن تاج‎بخش چهره ماندگار و مؤلف کتاب گرانسنگ تاریخ دامپزشکی ایران درباره علت نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی چندی قبل به خبرگزاری فارس گفت : بنده در سال 1368 مشغول نوشتن تاریخ دامپزشکی ایران در دو بخش ایران باستان و همچنین دوره دامپزشکی در ایران اسلامی بودم و به مدت 10 سال شبانه‌روزی کار می‌کردم. در سال 68 عده‌ای از دانشجویان آن موقع دانشکده برای گرامیداشت این حرفه پیشنهاد کردند روزی از سال را به عنوان روز دامپزشکی انتخاب و به جامعه معرفی کنیم.

ادامه مطلب...

[ شنبه 98/6/23 ] [ 9:3 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخچه دامپزشکی در ایران

به بهانه چهاردهم مهر روز ملی دامپزشکی

چهاردهم مهر روز ملی دامپزشکی است، حرفه یی که با تامین سلامت دام و تولیدات دامی، امنیت غذایی سالم را برای انسان ها به ارمغان می آورد و با کنترل بیماری های مشترک میان انسان و دام نقش تعیین کننده یی را در سلامت افراد جامعه ایفا می کند.


ادامه مطلب...

[ شنبه 98/6/23 ] [ 8:47 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تاریخ دامپزشکی در ایران

برگرفته  از کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تالیف دکتر حسن تاجبخش

مساحت ایران حدوداً 1،648،195کیلومترمربع است.و بیش از90% آن درناحیه معروف به فلات ایران قرار دارند.فرورفتگی یافلات مرکزی ایران که امروز بیابانی بی آب وعلف است که  اطراف آنرا کوها فرا گرفتنه اند. درمغرب ایران رشته کوههای زاگرس از شمال غربی به جنوب شرقی به طول1000کیلومتروعرض200کیلومتر کشیده شده است.


ادامه مطلب...

[ شنبه 98/6/23 ] [ 8:44 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

تبلیغات پزشکی در گذار 100سال قانون‌گذاری

 

در کشوری که با وجود تمدن کهن خود قدیمی‌ترین روزنامه آن 170 سال پیش منتشر شده و قدمت قانون گذاری به شیوه امروزی در آن نیز به یکصد سال می‌رسد، نمی‌توان انتظار تاریخی طولانی در زمینه تبلیغات (به معنای امروزی خود) در امور پزشکی داشت.

kafie-agahi-dandan2

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 7:9 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نگاهی به کاربرد کلبتین در تاریخ

(نمونه هایی از کشیدن دندان به عنوان مجازات در تاریخ)


در پهنه تاریخ کهنسال و دیرین ما داستان ها و روایات جالبی وجود دارد که از زوایای مختلف قابل توجه و مطالعه است.همواره در تاریخ در کنار کامیابیها و پیروزیها ، شکستها و مجازاتها و عقوبتهای تلخ را هم نظاره گر هستیم. شاهان دادگر و ستمگر همه شیوه هایی مختلف و گاه سخت برای مجازات دشمنان و مخالفان داشته اند که از جمله اینها دندان کشیدن بوده است! آن هم با امکانات آن روزگاران و صدالبته بدون بیحسی! این نوع مجازات از دیرباز معمول بوده است و گاه برای شکنجه نیز بکار میرفته است.چنانکه در قوانین حمورابی در هجده قرن پیش از میلاد به دو مورد کشیدن دندان به عنوان مجازات اشاره شده است.در این یادداشت کوتاه به چند نمونه از این مجازات میپردازیم.

kalbateyn

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 7:5 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

انتشار سندی تازه درباره زمان تفکیک دانشکده دندانپزشکی از دانشکده پزشکی

(دانشکده دندان‌پزشکی تهران چه زمانی مستقل شد)


انتشار اسناد گویای واقعیت‌های بسیاری در روند تحولات دندانپزشکی ایران است، به خصوص آنکه این اسناد برای نخستین بار به انتشار می‌رسد و هدف از انتشار آن فراهم آوردن داده‌های اطلاعاتی بکر و همراه نمودن آن با تاریخ دندانپزشکی مکتوب است تا بتواند روشنگر نقاط تاریک دندانپزشکی ایران باشد.

kafieh-tehran

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 7:1 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

خاطرات بانوی دندانساز اتریشی دربار قاجار

(نخستین دندانپزشک خارجی که 128 سال پیش وارد ایران شد)


بیش از یک قرن پیش سفرنامه‌ای منتشر شده است با عنوان «خاطرات خانم دندانساز» که تاکنون در ایران ناشناخته مانده است. این سفرنامه خاطرات یک زن جوان اتریشی یهودی تبار است که دست روزگار او را در دهه آخر سلطنت «ناصرالدین شاه» قاجار به ایران و کشورهای شرقی می‌آورد. خانم «ماتیلدا والد» در سال 1886 میلادی مطابق با 1264هجری شمسی در سن 29 سالگی، پس از طلاق از همسر، به همراه دختر 9 ساله‌اش از نیویورک راهی سرزمین پرشیا می‌شود. وی ابتدا از مرز بندر انزلی وارد ایران شده و از آنجا سوار بر قاطر و کجاوه به رشت و تهران می‌رود و سرانجام از تهران راهی اصفهان می‌شود تا به برادرش «میخاییل والد» که در دربار شاهزاده «مسعود میرزا ظل السلطان» پسر ناصرالدین شاه دندانساز بود بپیوندد.

horseback

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 98/5/29 ] [ 6:55 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 128
بازدید دیروز: 157
کل بازدیدها: 412867