سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

معرفی کتاب درآمدی بر پیشینه پزشکی اصفهان

کتاب درآمدی بر پیشینه پزشکی اصفهان اثر آقای دکتر مسعود کثیری می باشد که خواندن آن را به همه توصیه می کنیم.در قسمتی از مقدمه کتاب آمده است:

... اما آنچه که باعث نگارش این کتاب شد این بود که در سال 1385 ، به مدت 6 ماه، به همت مرکز صدا و سیمای استان اصفهان، برنامه ای رادیویی با عنوان « پیشینه پزشکی اصفهان » تهیه می شد که نویسنده این سطور به عنوان کارشناس در آن حضور داشته و در آن به مبحث سابقه طب و طبابت در ایران، با تاکید بر تاریخ پزشکی اصفهان، پرداخته می شد. پس از پخش چند برنامه از این مجموعه، به دلیل استقبال شنوندگان، و ضرورت حفظ توجه علاقه مندان به مقوله تاریخ پزشکی، و گشایش مجرایی برای ورود محققین بدین مبحث، تصمیم گرفته شد تا ما حصل این گفتگوها با کمی جرح و تعدیل و گردآوری مطالب تکمیلی، به صورت کتابی قابل عرضه آماده چاپ شود.

برای انجام این کار ابتدا به منابع چاپی و کلیه کتبی که به گونه ای با تاریخ پزشکی مرتبط بود، مراجعه شد و هر آنچه را که مربوط به اصفهان بود ، استخراج گشت. بدین ترتیب، چارچوب اولیه کتاب به دست آمد و قسمتهای کهن تاریخ پزشکی تا حدی که ممکن بود، روشن شد. برای تدوین قسمتهای معاصر، بخصوص از اواخر دوران قاجار به بعد، اطلاعات و اسنادی نیاز بود که بدین جهت از کلیه دوستان درخواست شد تا اسناد، عکسها و خاطراتی که در مورد تاریخ طب و طبابت در ایران دارند، ارسال کنند. در این مورد آقای دکتر ابراهیم اسفندیاری مطلبی را به همراه چند قطعه عکس، در مورد زندگی نامه مرحوم دکتر حکمی در اختیار نویسنده قرار داد، که لازم است از اهتمام ایشان به این امر، تشکر نمایم.

پس از آن به فهرست پایان نامه ها ی موجود در دانشگاه مراجعه شد که در این میان با یک عنوان پایان نامه در مورد تاریخچه دانشکده پزشکی اصفهان برخورد نمودم که متاسفانه چون مربوط به حدود 40 سال پیش بود، دسترسی به آن غیر ممکن بود.

بدین ترتیب با وجود قلت منابع و با توجه به اینکه موضوع این کتاب بیشتر مبتنی بر تاریخ پزشکی اصفهان تا اوائل تاسیس دانشکده پزشکی می باشد، تصمیم بر این شد تا هر آنچه را که حاصل کنکاش و جستجوی در منابع بود ، به همراه گردآوری برخی اطلاعات به دست آمده از مطلعین و پیشکسوتان، بر روی کاغذ آورده شود، بدان امید که فتح باب و انگیزه ای گردد برای کلیه اندیشمندان و محققانی که در این مورد صاحب نظر هستند تا اسناد و مدارک و یافته های خود را مدون نموده و برای چاپ و عرضه آماده نمایند تا ان شاالله کتاب را در چاپ های بعدی، غنی تر و پربارتر از آنچه هست مشاهده فرمایند و حق مطلب، آنچنان که شایسته شهر زیبا و فرهنگی اصفهان است، ادا گردد...

منبع: سایت دکتر کثیری


[ یکشنبه 94/11/25 ] [ 10:51 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 251
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417869