سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

تاریخچه پیشگیرى از بیماریها در ایران باستان


موضوع پیشگیرى بیماریها و ضد عفونى و گندزدائى و حشره ‏کشى (یا کشتن حیوانات موذیه به‏ طور اعم) از موضوعات‏ بسیار مهمه و معتبره در بهداشت و طب ایران باستان مى‏باشد.


چنانکه در فصل یازدهم و چهاردهم درباره انتقال بیماریها و ناپاکى آبها و تجزیه بیماران اشارت رفت، امر تجزیه بیماران در درجه اولى مورد نظر ایرانیان باستان بوده است. دورى از شخص مبتلى به پیس و تکالیفى که براى زن در حال قاعدگى بوده و یا درباره زنى که بچه مرده زائیده است، اکنون نیز در میان عده در مدتى (چندین روز و گاهى قریب بیست روز) میان پیروان آئین زرتشت متداول است که جز پرستاران و مواظبین و مراقبین و پزشکان کسى دست به زائو نمى‏زند.


از طرفى منفرد ساختن زنان در دوران قاعدگى (چنانکه قسمتى از این مطلب در مبحث بهداشت و بیماریهاى زنان ذکر گردید) از وظائف مومنین به آئین زرتشت مى‏باشد و چنانکه قبلا مذکور افتاد در وندیداد باب شانزدهم درباره قاعدگى زنان یعنى دشتان در فقرات اول تا هشتم دستور داده شده است که باید زن در موقع حیض و دیدن خون و یا زنى که بچه مرده زائیده و یا افرادى که با دفن و کفن مردگان سروکار داشتند، مى ‏بایست از جمعیت و شهر دور باشند، یا آنکه افرادى که دست به مرده مى‏زدند مى‏بایست خود را تطهیر نمایند و وظائف و تکالیف زن آبستن و امثال آنها تماما مى‏رساند که تجزیه و انفراد بیماران در ایران باستان بسیار معمول بوده و ایرانیان معتقد بودند که بیمار براى نزدیکان و اطرافیانش خطر داشته است، منتهى باید دانست در آن دوران به مانند حال اطلاعات مربوط به خطرات ناشیه از بیماریها مخصوصا بیماریهاى همه‏ گیر بر ایرانیان باستان روشن و واضح نبوده و عوامل انتشار بیمارى‏ها را نمى‏دانستند، بدین مناسبت نمى‏توان توقع آن داشت که به نحو اصولى (سیستماتیک) این امر یعنى منفرد ساختن و تجزیه بیماران عملى گردیده شده باشد، فقط باید دانست منفرد ساختن بیماران‏ مبتلا به تب پس از زایمان اجبارى بوده است.
بنابراین نظریه پیشگیرى از بیمارى در ایران باستان وجود داشته و جلوگیرى از آلودگى آب و محیط بیمار و آتش و زمین و از بین بردن آنها تماما به‏مانند آن بوده که پیشگیرى در برابر بیماریها بعمل مى‏آمده است.


از طرفى مى‏دانیم که عموما در ایران باستان جذامى و برصى و زائوى تب‏دار و یا زن بچه مرده زائیده و یا سقط جنین کرده یا حائض را از سایرین دور نگاه مى‏داشتند و این اعمال توجه ایرانیان را به تقدم به حفظ درباره بیماریها روشن مى‏سازد و دستور است آنان را از راهى ببرند که در آن هیزم و درخت و گیاهى نباشد. چنانکه در فصل بهداشت و بیماریهاى زنان تذکر داده شد، حمل زن در حال قاعدگى باید از خانه مزداپرستان و آتش و برسم و مرد پرهیزگار و آب هرکدام پانزده قدم و از آنکه خوراک برایش مى‏برد سه قدم دور باشد.


هنوز در میان زرتشتیان در بعضى از خانواده‏ها دور از اطاقهاى معمولى و مسکن عادى آنها محلى به نام" دشتان‏خانه" موجود است که زن در موقع دشتان در آن محل زندگى مى‏کند، غذا و خوراک مقوى میل مى‏کند، رختخواب مخصوص دارد و دیگران در این دشتان‏خانه وارد نمى‏شوند مگر آنکه در حال دشتان باشند و پس از آنکه پاک شدند و تطهیر نمودند حق دارند به محل اولى خود برگردند.


در ایران باستان در مواقع بیماریهاى واگیر یا باصطلاح آن دوران" بیمارى- هاى پرمرگ" طبق آداب و سنن به عمل (برشنوم-(Barchenume متوسل مى‏گردیدند که در حقیقت تجزیه و منفرد ساختن بیماران از مردمان سالم طبق آئین و سنت‏ خاصى بوده است.


توضیح آنکه در موقع بروز بیماریهاى همه‏گیرى به‏مانند طاعون و وبا و آبله اشخاص در محل انزوا مى‏زیستند و کمتر با یکدیگر تماس مى‏گرفتند. هریک در رختخواب على‏حده استراحت مى‏نمودند و از طرفى على‏حده غذا مى‏خوردند و آب مى‏آشامیدند و با این عمل در حقیقت بر علیه بیمارى قیام مى‏کردند و پس از برطرف شدن بیمارى خود را شستشو داده تطهیر مى‏کردند و با گیاهان و صمغهاى خوش‏بو که در آتش مى‏ریختند خود را بخور مى‏دادند.


در مورد ضد عفونى نمودن آب و کیفر آنها که در آب کثافات بیندازند، شمه‏اى قبلا در مبحث آب متذکر گردیدیم که به چه نحو عمل مى‏گردیده است. غیر از طرق مذکور آفتاب را پاک‏کننده آب مى‏دانستند وقتى که خورشید بر آب روان بتابد، آن آب پاک مى‏گردید.


از آن گذشته زور (مانند آب تقدیس‏شده‏Eau benite) عیسویان که مخلوطى از فشرده هوم و شیر و مورد و میخک و آویشن و ساقه انار بوده و در آب مى‏ریختند) به عنوان پلشت‏بر استعمال مى‏گردیده است و اکنون نیز مورد استعمال مى‏باشد.


ایرانیان قدیم در مورد عفونت دخمه‏ ها و قبرها معتقد بودند آنچه باعث خوشى و لذت دیوان است بوى بد دخمه‏هاست که در آنها نجاست و گرى و تب و ناتوانى رعشه و استخوان زیاد و موى زیاد است. از آن دخمه‏ها مردمان پس از غروب آفتاب در تباه‏ترین حالت خواهند بود (از ابواب چند از وندیداد). لذا در خوش‏بو و ضد عفونى کردن این قبیل امکنه کوشا بودند.

اما درباره ضد عفونى کردن، باید دانست بدین شکل که اکنون در امر بهداشت مرسوم است در آن دوران نبوده، بلکه به نحوى که به نسبت آن دوران شایسته تمجید است مجرى مى‏گردیده است. اصولا باید دانست امر ضد عفونى در ازمنه قدیمه (چنانکه شمه‏اى از آن در طب مصریها و سایر ملل مذکور افتاد) از قبیل دود دادن و مومیائى کردن و خوش‏بو داشتن امکنه عمل مى‏گردیده، منتهى در هریک از کشورها و در میان هریک از ملل و اقوام به نحوى مجرى بوده است.


در ایران باستان چنانکه مذکور افتاد اراضى آلوده و مساکن و لاشه و امثال آنها را تا آنجا که مقدور بوده است ضد عفونى مى‏کردند، و کلمه یوژداثرگرى که در کتب مذهبى ایران باستان آمده بنظر مى‏رسد به معناى پلشت‏برى باشد.


باب هشتم وندیداد که مشتمل بر یک‏صد و هفت فقره است، بیشتر در باب دستور ضد عفونى کردن منازل و مرده و دفن مرده انسانى و سک و امثال ذلک مى‏باشد که شمه‏اى از آن در فصول قبلى مذکور افتاد. اینک در این قسمت موضوعات مربوط به پلشت‏برى را متذکر مى‏گردیم.
" براى ضد عفونى کردن امکنه‏اى که سگ یا انسان در آن بمیرند دستور بخور چوب خوش‏بو (اورواسنا و وهوگونه و وهوکرتو و هداپنته) داده شده است (فقرات اول و دوم باب هشتم وندیداد).


" درباره خانه‏اى که سگ و یا انسان در آن مرده باشد، دستور است که از آب و آتش سى قدم دور باشد و محلى را که زمین سخت باشد به قدر نیم پاى معتدل و در زمین نرم به قدر یک قد آدم معتدل بکنند و خاکستر یا خاک یا سنگ یا کلوخ بریزند (فقرات سوم تا هشتم باب هشتم وندیداد)".

من باب مثل متذکر مى‏گردیم که در وندیداد آمده است: هرکس جوراب و پارچه پشمى و پوستى یا پنبه‏اى و شلوار بر سگ و یا انسان مرده اندازد، گناهى مرتکب گردیده که مجازاتش بترتیب هشتصد و هزار و دویست و دو هزار ضربه تازیانه است. (فقرات بیست و سوم و بیست و چهارم و بیست و پنجم باب هشتم وندیداد).

 

منبع:
نجم‏آبادى، محمود، تاریخ طب در ایران (نجم آبادى)، 1جلد، دانشگاه تهران. مؤسسه انتشارات و چاپ - تهران، چاپ: اول، 1371 ه.ش.


 


[ جمعه 96/4/2 ] [ 10:27 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 226
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417844