سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

نگهداری قدیمیترین نسخه «المنصوری » در موزه ملی تاریخ علم پزشکی 

Image result for ?کتاب المنصوری فی الطب رازی?‎

مسوول کتابخانه موزه ملی تاریخ علم پزشکی ایران از حفظ و نگهداری قدیمی‌ترین نسخه کتاب «المنصوری» از آثار ارزشمند حکیم محمد زکریای زاری در این موزه خبر داد . فریبا میوانه مسوول کتابخانه موزه ملی تاریخ علم پزشکی گفت: بیش از سه‌هزار جلد کتاب مرتبط با دانش و اخلاق پزشکی در کتابخانه موزه تاریخ علم پزشکی موجود است که نزدیک به دوهزار جلد آن درحوزه‌های اخلاق و تاریخ پزشکی است .


وی با اشاره به این‌که در بخش اسناد و نسخ خطی موزه مجموعه‌ای از نسخ خطی در باب طب سنتی، مفردات و مرکبات، تشریح، بیماری‌ها، نسخه‌ها و ‏دستورالعمل‌ها وجود دارد گفت: از جمله نسخ خطی ارزشمند این مجموعه نسخه‌ای از «المنصوری» اثر ارزشمند ابوبکر محمد بن ‏زکریای رازی در حوزه پزشکی است که قدیمی‌ترین نسخه خطی تاریخ‌دار از این کتاب محسوب می‌شود. این نسخه که تاریخ کتابت آن مورخ رجب ‏‏484 هجری قمری است به خط نسخ کهن نگاشته شده است.

میوانه در ادامه افزود: بدون تردید نسخ خطی پزشکی از مهمترین ابزارهای پژوهش برای محققین عرصه تاریخ پزشکی است اما باوجود منابع غنی و ارزشمند در کتابخانه‌های کشور، دسترسی محققین به متن کامل نسخ مزبور به سختی وکندی مقدوراست.

وی با اشاره به راه‌اندازی بانک اطلاعات نسخ خطی پزشکی گفت: با همت وتلاش موزه ملی تاریخ علم پزشکی ایران، پژوهش‌های عرصه تاریخ پزشکی وبهره‌مندی از منابع مزبور  تسهیل و تسریع شده است.

وی با اشاره به مراحل راه‌اندازی موزه گفت: موزه ملی تاریخ پزشکی ایران در سال 1380 و در واپسین روزهای وزارت دکتر محمد فرهادی وزیر وقت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران افتتاح شد. طرح اولیه و عملیات تاسیس اولین موزه پزشکی کشور در سال 1376 به پیشنهاد آقای دکتر مازیار اشرفیان بناب آغاز شد و پس از چهار سال کار سخت با مشارکت بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ پزشکی با بیش از سه هزار شیء، ابزار و ادوات پزشکی، کتب خطی، اسناد و مدارک مرتبط با تاریخ پزشکی کشور و همچنین آثار هنری موجود در این زمینه در مجموعه‌ای بسیار پربار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

میوانه، تدوین تاریخ جامع علوم پزشکی، ایجاد مرکز جامع اطلاع‌رسانی تاریخ علوم پزشکی، شناسایی منابع مکتوب،‌ موسسات و ‏افراد پژوهشگر، آثار، ادوات، اسناد و نسخ‌خطی مربوط به تاریخ علوم پزشکی، برگزاری برنامه‌های بزرگداشت مفاخر تاریخ ‏علوم پزشکی و معرفی خدمات و آثار ایشان و در نهایت ایجاد ارتباط و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در زمینه تاریخ ‏علوم پزشکی ایران در داخل و خارج از کشور را ازجمله اهداف مورد نظر در راه‌اندازی این موزه دانست.

وی ضمن برشمردن بخش‌های مختلف موزه اظهار داشت: این موزه که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند دارای بخش‌های متعدد و متنوعی ازجمله ابزار و ادوات مرتبط با پزشکی، کتب خطی و اسنادپزشکی، معرفی مشاهیر علوم پزشکی کشور، تاریخ پرستاری و مامایی، تاریخ دامپزشکی، تاریخ دندانپزشکی، طب گیاهی، طب سنتی و جنین‌شناسی است.

ایبنا

 


[ جمعه 93/10/12 ] [ 3:24 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 174
بازدید دیروز: 242
کل بازدیدها: 418373