سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه خواجه رشید الدین فضل الله همدانى‏

(دانشمند، سیاستمدار، مورخ و شاعر شیعى)

 خواجه رشید الدین فضل الله بن عماد الدوله ابوالخیر بن موفق الدوله عالى همدانى دانشمند، سیاستمدار و مورخ و شاعر شیعى بین سالهاى 638 تا 645 ق در همدان به دنیا آمد.

وى یکى از شخصیت‏ هاى پرتوان و برجسته‏اى است که تاریخ ایران پس از اسلام به خود دیده است. خواجه به شهادت آثارى که از او به جاى مانده سیاستمدارى خدوم براى مردم و مملکت خود بوده و گذشته از آن در عصر خود به کلیه دانشهاى فنى موجود در حرفه‏هاى پزشکى ایران و هند و یونان دست یافته است وى همچنین مورخى نکته سنج و دقیق و خبیر و عالمى آینده‏نگر به شمار مى‏آید.

 خواجه از دانشمندان چین و تبت و ایغور و فرنگ و عرب که در ایران به سر مى‏بردند اطلاعات جامعى به دست آورد. او بى مبالغه مردى دانشمند و ادیب و مورخ بود و به علوم عمده روزگار و از جمله گیاه شناسى و ریاضى و هیئت و دانشهاى دینى چون کلام و نیز کارهاى دیوانى آشنایى تام داشت.

آثار

 از خواجه رشید الدین کتب و آثار متعددى به جاى مانده اند که از آن میان میتوان به لطائف الحقائق، جامع التواریخ، السلطانیه، مفتاح التفاسیر، تاریخ غازان، تقسیم الموجودات، التوضیحات، جامع رشیدى، جوابات المسائل الکلامیه و دیوان شعر وى اشاره کرد.

 


[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 10:44 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 119
بازدید دیروز: 198
کل بازدیدها: 421663