سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه دکتر هوشنگ نظامی،

استاد و مسئول کرسی فارماکولوژی و فارماکودینامی 


دکتر نظامی پس از تحصیل در دانشکده داروسازی پاریس و کار در داروخانه، کارخانه و آزمایشگاه های داروسازی و میکروبشناسی این شهر به ایران بازگشت و به درجه استادی کرسی داروشناسی دانشکده های پزشکی و داروسازی نایل آمد.

دکتر هوشنگ نظامی به سال 1291 شمسی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی و سال اول و دوم متوسطه را در دبیرستان سن لویی و سال سوم را در دبیرستان تدین و دوره دوم دبیرستان را در دبیرستان ثروت به پایان رساند.
در سال 1312 شمسی به اروپا اعزام شد و در دانشکده داروسازی پاریس مشغول به تحصیل شد. در کنار تحصیل در داروخانه لزور پاریس و در کارخانه و آزمایشگاه های داروسازی و میکروب شناسی و شیمیایی کواپراسیون فارماسوتیک فرانسه و در آزمایشگاه شیمی بیولوژی مدرسه پلی تکنیک پاریس به کارآموزی پرداخت. از سال 1936 تا 1940(1319-1315شمسی) دانشجو و دستیار پروفسور ماسکره در بیمارستان لاری بوآزیروسن آنتوان بود. <** ادامه مطلب... **>
دکتر نظامی پایان نامه خود را در باب (تریاک ایران) تحت نظر پروفسور ماسکره تدوین کرد و از تصویب گذراند و به دریافت دانشنامه داروسازی پاریس نایل آمد.
وی در سال 1940 میلادی (1319 شمسی) به ایران بازگشت و در سازمان نوین دانشکده استادی کرسی داروشناسی دانشکده های پزشکی و داروسازی به ایشان محول شد. در سال 1320 در تشکیلات جدید دانشکده پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران و با حکم پروفسور ابرلن ریاست دانشکده پزشکی به عنوان استاد کرسی فارماکولوژی دانشکده های داروسازی و پزشکی برگزیده شد.  به سال 1328 از طرف دانشکده برای مطالعات علمی به فرانسه اعزام شد و مدت دو سال در قسمتهای زیر کار کرد:

دوره های فارماکودینامی- فارماکوتکنیک و آزمایشگاه کنترل داروهای فرانسه را طی کرده و گواهی نامه دریافت داشت. 6 ماه با پروفسور هازارد استاد کرسیفارماکولوژی و فارماکودینامی دانشکده پزشکی پاریس همکاری کرده و به تهیه اجسام جدیدی موفق شد و مقالاتی به معیت استاد مذکور در مجلات علمی فرانسه در باب تهیه و اثرات اجسام مذکور منتشر ساخت. وی در طرز کنترل داروها با روشهای جدید نیز مطالعه کرد و با همکاری پروفسور دوفانژ رییس آزمایشگاه کنترل داروها مقاله ای در باب راه جدید اندازه گیری استانیلید به شکل تری برموانیلین در انال فارماسوتیک فرانسه انتشار داد. در 12ژوئیه 1951 (1330 شمسی) به دریافت عنوان پروفسور شارژه دو کنفرانس از دانشکده داروسازی پاریس نایل شد. <**
دکتر نظامی چهار روز پس از فوت پدر به ایران آمد و عهده دار مسئولیت اداره داروخانه نظامی شد. در آن سالها، دکتر نظامی با به وجود آمدن نظم و آرامش نسبی در وضعیت دارو و داروسازی در کشور، علاوه بر اشتغال به تدریس در دانشگاه، به تحقیق و تولید داروهایی در داروخانه خود می پرداخت. وسایل و امکانات مختلف انواع داروها و در فرمولها و فرمهای مختلف که تاکنون به جای مانده است به استاد و داروخانه وی امکان تولید داروهای ویژه ای چون حب ترک تریاک و یا اکسیر ادهم را داده بود.
خانواده نظامی از نخستین خانواده های پیشرو داروسازی در ایران بوده است. دکتر زرین دخت شرقی همسر استاد نظامی بوده و خانواده وی نیز مانند خانواده نظامی از دیر باز از پیشروان داروسازی در ایران بوده اند. همسر استاد نظامی با تلاش و کوشش در نگهداری و محافظت از اکثر قریب به اتفاق اشیاء دواخانه نظامی در جاودانگی این سمبل ملی نقش بزرگی ایفا کرده اند.

دکتر نظامی در سال های متمادی خدمت سمتهای زیر را بر عهده داشته  است:
- رییس اداره دارویی وزارت بهداری
- بازرس دارویی بیمارستان های دانشکده پزشکی
- رییس سندیکای داروسازان ایران
- عضو شورای عالی بهداشت شهر تهران
 
تاریخچه داروخانه نظامی
دواخانه نظامی که کهن‌ترین داروخانه ایران است. در حدود سال‌های 1239-1233 شمسی توسط ارتش ایران طی حراجی که در اتریش انجام شده بود خریداری شد و تصدی آن به هادی خان سرتیپ سپرده شد. تمامی تجهیزات و لوازم دواخانه از اتریش خریداری شده و وارد ایران شده بود. این داروخانه در خیابان امیرکبیر (چراغ برق سابق) بود. حدود 30 سال بعد، پس از درگذشت هادی خان، خواهرزاده وی عبدالحسین خان نظامی که تحصیلات خود را در رشته داروسازی در دارالفنون به پایان رسانده بود، مسئولیت داروخانه را بر عهده گرفت. چندی بعد، هنگامی که دولت ایران برای پرداخت حقوق کارکنانش بودجه‌ای نداشت، این داروخانه در ازای طلب دکتر عبدالحسین خان از طرف ارتش ایران به وی واگذار شد. اسناد و مکاتبات در ارتباط با طلب وی از وزارت جنگ در این موزه نگهداری می‌شود. همچنین دفاتر منظم دواخانه نیز که در آن تاریخ نسخه، نام طبیب، نام بیمار، ترکیب داروها، مواد، مقدار و قیمت همه آن‌ها ثبت شده نیز موجود است. این داروخانه اولین و تنها داروخانه‌ای بود که تمام احتیاجات ارتش ایران را تأمین می‌کرد. در سال 1367 دواخانه نظامی پس از درگذشت عبدالحسین خان نظامی تعطیل شد. دکتر امیر هوشنگ نظامی آخرین وارث این داروخانه بود که پس از درگذشت وی، این داروخانه در سال 1371 به دانشکده داروسازی دانشگاه تهران منتقل شد. در سال 1381 با تلاش و پیگیری دکتر زرین‌دخت شرقی، همسر امیر هوشنگ نظامی، این داروخانه همراه با تجهیزات و با تمامی اسناد و مدارک، عکس‌ها، نامه‌ها و تجهیزات ساخت قرص و حب کلیشه‌های بروشور مربوطه به موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران اهدا شد و  با استفاده از عکس‌های قدیمی و قطعات به‌جای ‌مانده و هزینه شخصی زرین‌دخت شرقی به صورت اصلی خود بازسازی شد.
این داروخانه پس از بازسازی در 12 شهریور 1382 در محل موزه علوم پزشکی دانشگاه تهران افتتاح شد./ق

 


[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 9:6 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 198
کل بازدیدها: 421574