سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

معرفى کتاب سفرنامه پولاک


« سفرنامه پولاک» ترجمه کتاب« ایران و ایرانیان» یاکوب ادوراد پولاک به قلم کیکاووس جهانگیرى است. پولاک در دیباچه کتاب مى‏نویسد:« در کتاب حاضر کوشش کرده‏ام از اخلاق و رفتار، آداب و زندگى یکى از جالب توجه‏ترین ملل عالم تصویرى بدست دهم. ملتى که افتخاراتش بیشتر زاده اعمال واقداماتى که در گذشته ‏هاى دور انجام گرفته است؛ ولى هنوز گرفتار کهولت نشده، بلکه کاملا لیاقت آن را دارد که باز در تاریخ فرهنگ و جهان آینده سهم بسزایى به عهده بگیرد».
ساختار:
کتاب در دو بخش تنظیم شده است. بخش نخست که یازده فصل است، به زندگانى اجتماعى ایران و بخش دوم در دوازده فصل به تاریخ اقتصادى، نظام سیاسى و سرانجام علوم پزشکى در ایران اختصاص دارد. پولاک در فصول کتاب تصویر تمام‏نمایى از جامعه، اقتصاد و سیاست ایران در دهه نخستین سلطنت ناصرالدین شاه بدست مى‏دهد و هر یک از فصل‏هاى کتابش حاوى نکات بسیار و مشاهدات تاریخى و اجتماعى با ارزشى است.
گزارش محتوا:
پولاک در سفرنامه خود آگاهى‏هاى بسیارى از جمعیت، تبار و صنوف ایران به خواننده عرضه مى‏کند. او با آنکه مسافران اروپایى را از این حیث که مشاهدات خود را، از یک فرد و یا یک طبقه به کل ملت ایران نسبت مى‏دهند، انتقاد مى‏کند؛ ولى خود از این آفت مصون نمانده است، چنانکه گاه با بى‏مبالاتى جملاتى اینچنین بر قلم آورده است:« ایرانى روى هم رفته طماع است. دلش مى‏خواهد پول فراوان به چنگ آورد، بدون این که پروا کند که این از چه محلى به دست مى‏آید. به همان آسانى هم که پول را به دست آورده باز آن را به باد مى‏دهد تا دستگاه پرتجملى درچیند. در بعضى موارد سخت خسیس مى‏شود، و در کار عشق و عاشقى اندازه نگه نمى‏دارد».
روشن است که خصلت‏هاى منفى در میان همه ملت‏ها دیده مى‏شود و منحصر به ایرانیان نیست، افراد رذل و فاسد و بزهکار بیش و کم در جوامع گوناگون حضور دارند و حتى در جوامع غربى به دلیل سست بودن بنیان‏هاى اعتقادى و معنوى این نابهنجارى‏ها فزونتر است. و تازه برخى از مواردى که در نگاه پولاک منفى بشمار آمده، از منظر همگان آن گونه نیست؛ زیرا محکم بودن بنیاد خانواده و علاقه موجود میان ارحام که از برکت آموزه‏هاى دینى و سنتى، نصیب جامعه شرقى و ایرانى شده است، چندان مبارک و ارجمند است که موجب حسرت جوامع متمدن گردیده است، و البته برخى مواردى را که او گزارش مى‏کند، درست است؛ اما وى با تعمیم جزء به کل، چه بسا از حقیقت دور مى‏گردد. چنانکه مى‏نویسد:« ایرانى با وجود این که هر جمله‏اى را مؤکد ادا مى‏کند، به راستگویى چندان پایبند نیست و از هنگامى که سعدى گفت« دروغ مصلحت‏آمیز به از راست فتنه‏انگیز» هر دروغ و دغلى را مصلحت‏آمیز قلمداد مى‏کند.»
در عین حال پولاک در کنار این نیش‏هاى زهرآمیز که اقتضاى طبیعت خاورشناسان اروپایى است، بى‏آنکه بخواهد برخى از صفات و خصلت‏هاى مثبت مردم ایران برمى‏شمارد، چنانکه آورده است:« ایرانى در خوراک اعتدال و قناعت را رعایت مى‏کند و در هر مقامى باشد، باز مقدارى نان، پنیر و سبزى صحرایى او را راضى و خشنود مى‏کند... به آسایش و آرامش دلبسته است؛ اما در اوضاع و احوال خاصى سخت‏کوش و خستگى‏ناپذیر مى‏شود». او صفات و خصلت‏هاى مثبت و منفى دیگرى را به ایرانیان نسبت مى‏دهد که اگر چه برخى از آن‏ها درست است؛ اما وى با تعمیم جزء به کل، جه بسا از حقیقت دور مى‏گردد.
با وجود بدبینى‏ها، کج اندیشى‏ها و کینه توزى‏هایى که در گزارش‏هاى پولاک نسبت به ایران و ایرانیان دیده مى‏شود، آگاهى‏هاى بس ارجمند و سودمندى از جغرافیا و تاریخ و فرهنگ ایران در سفرنامه خود گرد آورده است که هیچ پژوهش‏گرى از آن بى‏نیاز نیست.
از نظر جغرافیاى شهرى و تاریخ شهرسازى و معمارى اسلامى مبحث خانه‏ها، شهرها و باغ‏ها بسیار جالب توجه است. وى ساختمان خانه‏هاى قدیمى شهر را با بافت سنتى آن بى‏ارتباط نمى‏داند و از محله‏هاى مختلف و اماکن صنفى به طور مبسوط یاد مى‏کند.
راه‏هاى داخلى ایران نیز مورد توجه او بوده است. وى با تقسیم‏بندى چهارگانه راه مشهد در شرق، راه استرآباد در شمال، راه کوهستانى استان‏ها و ولایات غربى و سرانجام راه نواحى جنوبى را مورد تفحص قرار مى‏دهد و ویژگى‏هاى هر یک از آن‏ها و مشکلات مسافران را برمى‏شمارد.
پولاک به مانند بسیارى از جهانگردان و شرق شناسان غربى، آگاهى ژرفى از باورهاى دینى ندارد، بلکه شناخت او از اسلام با گفتار و کردارهایى که در ایران شنیده و دیده، مساوى است. همین مشاهدات هم با پیش‏داورى‏ها و عینک خاص یک اروپایى، شکل دیگرى مى‏یابد. سخنان پولاک، گرچه آمیخته به غرض‏ورزى است؛ اما به طور کامل از حقیقت بى‏بهره نیست؛ به ویژه منظره زشت متکدیان شهرهاى زیارتى که بسیار بدنما است.
برخى از حکمت‏هاى احکامى همچون صدقات، براى مستشرقانى چون پولاک بهتر قابل درک است تا عباداتى؛ مانند روزه، از این روى مى‏نویسد: روزه رشته کسب و کار و آمد و شد را به کلى قطع مى‏کند و باعث مى‏شود روال زندگى کاملاً دگرگون شود. آن‏ها شب‏ها بیدار مى‏مانند و مى‏خورند و روز را تا طلوع ستارگان مى‏خوابند. قبل از پدیدار شدن شفق در شهرها توپى شلیک مى‏شود و به نشانى آن که از آن لحظه به بعد باید از خوردن و نوشیدن پرهیز کرد؛ از آن پس نماز صبح را مى‏گزارند و مى‏خوابند. بعد از ظهرها مساجد پر از مؤمنین مى‏شود؛ دیگران تا غروب آفتاب در میدان بزرگ که به بازار و نمایشگاه اجناس فرنگى تبدیل شده است، درنگ مى‏کنند.
از مستشرقى؛ مانند پولاک که در محیط اروپاى جدید رشد یافته انتظارى بیش از این نیست. یک ناظر غربى هیچ گاه نمى‏تواند، میان واقعیت و حقیقت فرق بگذارد. او نمى‏تواند، دریابد که آنچه برخى از مسلمانان ناآگاه انجام مى‏دهند، لزوما مطابق آموزه‏هاى دینى نیست، رفتار ناشایست برخى از عوام را نباید به حساب حقیقت دین گذارد.
پولاک درباره مراسم و سنت‏هاى مذهبى، راست و دروغ را به هم مى‏آمیزد و همان گونه که پیش از این یاد کردیم، او گاه به بزرگ‏نمایى واقعیات نامطبوع که از جهل عوام مایه مى‏گیرد، مى‏پردازد و آن‏ها را به پاى اسلام و مسلمین مى‏گذارد. مثلاً درباره عید قربان ضمن اشاره به جهات سودمند آن مخصوصا کمکى که به گرسنگان و تهیدستان مى‏شود، از عدم عایت بهداشت در ذبح قربانى، افسانه‏ها مى‏سازد. در گزارش از تعزیه‏دارى و شبیه‏خوانى و سایر مراسم مربوط به محرم نیز همین شگرد را به کار مى‏برد.
او از شهرهاى بسیارى دیدن کرده و بر خلاف سایر ایران شناسان بیش از آثار تاریخى، به آداب و رسوم و روحیات مردم شهرها با دقت ویژه‏اى نگریسته و به تحلیل پدیده‏هاى گوناگون جامعه ایرانى پرداخته است. او حتى از شرح پدیده‏هاى عادى و طبیعى و مسایل بسیار ریزى که در چشم اندازش قرار داشته فروگذار نکرده است.
وضعیت کتاب:
فهرست مطالب کتاب در ابتدا و فهرست اعلام در انتهاى اثر آمده است. در پاورقى اثر برخى الفاظ و اصطلاحات شرح شده است.
منابع مقاله:
1- مقدمه و متن کتاب‏
2- سفرنامه پولاک، احمد اشرف، مجله کلک، بهمن و اسفند 1372، شماره 47 و 48، ص 230- 234


[ سه شنبه 94/6/24 ] [ 12:18 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 185
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417803