سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه دکتر محمد علی ملکی یزدی، استاد بیماریهای پوست 


دکتر محمدعلی ملکی فرزند عبدالوهاب ملکی یزدی متخلص به ملک الاطباء است. در خانواده وی علاوه بر پدر، اجداد دیگر نیز همگی حکیم و یا مجتهد زمان خود بوده اند. ملک الاطباء پدر دکتر ملکی خود از شاگردان سلطان العلماء و فرزند حاج میرزا محمد علی طبیب متخلص به حکیم است.

پدر حاج میرزا محمد علی طبیب، حاج میرزا عبدالوهاب مجتهد بوده است که اجتهادش را از مرحوم حاج میرزا حسن صاحب جواهر گرفته است. حاج میرزا عبدالوهاب مجتهد علاوه بر درجه اجتهاد در طب و حکمت و فلسفه هم مقام شامخی داشته است و در مجلس درس وی در یزد طالبان علم از تمام ایران و حتی از هندوستان جمع می شدند. 
پدر دکتر ملکی در سال 1298 شمسی به قصد زیارت حضرت ثامن الائمه(ع) از یزد عازم مشهد شد و از آنجا که طبیب حاذقی بود از او خواستند که در مشهد اقامت گزیند، به ناچار دل از وطن مالوف خود یعنی یزد کند و در مشهد اقامت گزید و به امر درمان بیماران پرداخت تا آن که در فروردین 1312 وفات یافت. 
دکتر محمدعلی ملکی به سال 1282 در شهرستان یزد متولد شد. ابتدا تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی، غربی و طب قدیم شروع کرد. سپس در سال 1296 به تهران مسافرت کرد و دوره تحصیلات ابتدایی و اول دبیرستان را در دبیرستان طب و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دارالفنون به پایان رساند. وی در سال 1303 به اخذ گواهینامه کامل متوسطه نایل شد و در جریان سال ششم متوسطه پس از گذراندن دروس مقدمات طب یعنی پ.ث.ان وارد دانشکده پزشکی تهران شد. در سال 1307 تحصیلات پزشکی را در دانشکده پزشکی تهران خاتمه داده و پس از اخذ دانشنامه به منظور تکمیل تحصیلات به فرانسه سفر کرد و مجددا دوره تحصیلات پزشکی را از ابتدا شروع و دو سال اول آن را در دانشکده پزشکی بردو و بقیه را در دانشکده پزشکی پاریس به پایان برد. پس از اتمام دوره دانشکده مدت دو سال در بخشهای مختلف بیمارستانهای پوست و آمیزشی بیمارستان سن لویی پاریس به کار پرداخت و دروس اختصاصی را فراگرفت. 


دکتر ملکی در سال 1312 مدرسه عالی مالاریاشناسی دانشکده پزشکی پاریس را نیز طی کرده به اخذ دانشنامه اختصاصی مالاریاشناسی موفق شد و همان سال به رم عزیمت کرد و در مدرسه مالاریاشناسی مشغول تحصیل شد و از آن جا نیز گواهی نامه دریافت کرد. وی به سال 1313 پایان نامه خود را در باب «معالجه کوفت به وسیله املاح طلا» در دانشکده پزشکی پاریس از تصویب گذراند. دکتر ملکی به سال 1314 به ایران بازگشت و بلافاصله خدمات طبی خود را آغاز کرد. مدت 14 ماه از تیرماه 1314 تا مهرماه 1315 به سمت بازرس و رئیس بیمارستانهای راه آهن جنوب و 4 سال از مهرماه 1315 تا مهرماه 1319 به سمت پزشک بهداری آموزشگاه های وزارت فرهنگ انجام وظیفه کرد. وی از سال 1316 تا مهرماه 1319 رئیس بخش بیماریهای پوست و آمیزشی بیمارستان شماره 2 شهر و پزشک بیماریهای پوست و آمیزشی بنگاه بهداشت بود. در تشکیلات نوین دانشکده پزشکی به ریاست درمانگاه بیماریهای پوست و آمیزشی با حق آموزش منصوب و در اردیبهشت 1322 به ریاست بخش پیوند و آمیزشی بیمارستان رازی انتخاب شد. به سال 1328 به استادی کرسی بالینی بیماریهای پوست و آمیزشی برگزیده شد. دکتر ملکی در تاریخ 16 دی ماه 1347 به افتخار بازنشستگی نایل آمد. دکتر ملکی دو بار به مقام وزارت رسید (1330 و 1332). وی در دوره اول وزارت خود طرح های بهداشتی مبارزه با مالاریا، بیماریهای آمیزشی و اقدامات بهداشتی دیگری را به انجام رسانده است. 


تالیفات دکتر ملکی به شرح زیر است: 
1-رساله پزشکی درمان کوفت به وسیله املاح طلا «پاریس، مه 1935» که با راهنمایی استاد خود دکتر میلیان در بخشهای پوست و آمیزشی بیمارستان سن لویی تهیه کرد. 
2- مقالات ابتکاری راجع به بیماریهای پوست و تاثیر املاح طلا در کوفت (مجله فرانسه بیماریهای پوست و آمیزشی، ژانویه 1935) 
3- کتاب کوفت و آتشک و درمان آن که به سال 1323 به چاپ رسیده است. 
4- کتاب بیمارهای پوست و درمان آن در دو جلد که به سال 1326 به چاپ رسیده است. 
5- دکتر ملکی در آوریل 1949 طبق دعوت دولت بلژیک به نمایندگی از طرف وزارت بهداری در کنگره بیماریهای پوست در بروکسل شرکت کرده و گزارشی راجع به اشکال بالینی سالک و درمان داخلی آن به وسیله املاح آنتی موان به کنگره مزبور داده اند (گزارش به مجمع پوست شناسان فرانسه زبان، بروکسل 1939) 
در ژوئن 1950 از طرف دانشگاه تهران در کنگره بین المللی آلرژی پاریس شرکت کرد. 
در ژوئن 1951 به عضویت مجمع پوست شناسان فرانسوی در پاریس انتخاب شد. 

 

شرکت در مجامع علمی بین المللی 
1. شرکت در هفتمین کنگره بیماری های پوستی کشور فرانسه زبان در بروکسل به سال 1349 و گزارش راجع به اشکال بالینی و درمان سالک در ایران داده است. 
2. کنگره آلرژی پاریس 1950 گزارش درباره داروهای آنتی هیستامینیک در بیماری های پوستی. 
3. گزارش به دهمین کنگره بین المللی بیماریهای پوست لندن راجع به نتایج درمان جذام با سولفون ها. 
4. شرکت در اولین سمپوزیوم بین المللی بیماریهای آمیزشی در واشنگتن به سال 1956 راجع به پیشرفت حاصله در مبارزه با بیماری¬های آمیزشی در 15 سال اخیر در ایران. 
5. شرکت در کمیته بین المللی متخصصین پوست در استکهلم به نمایندگی انجمن بیماریهای پوست و آمیزشی ایران به سال 1957
6. شرکت در سمینار بیماریهای آمیزشی در کشور اتحاد جماهیر شوروی به دعوت سازمان بهداشت جهانی در سال 1961
7. شرکت در اولین کنگره بین المللی بیماریهای پوست در مونیخ به سال 1967 که نمایشگاهی از عکس ها و اسلایدها
8. شرکت در اولین کنگره بیماری های پوست مناطق حاره در ناپل ایتالیا و گزارش راجع به مطالعات مربوط 
9. شرکت در دومین کنگره بین المللی بیماریهای پوست مناطق حاره در کیوتو (ژاپن) در سال 1969 و گزارش راجع به مطالعه اشکال بالینی و طرق مختلفه درمان سالک در بخش پوست دانشکده پزشکی 
10. شرکت در هفتمین کنگره بین المللی آلرژی در فلورانس ایتالیا به سال 1971 
11. شرکت در چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری های پوست در ونیز و پادواماه مه 1972
12. شرکت در چهارمین کنگره ملی بیماریهای پوست کشور ترکیه در ازمیر سپتامبر 1972 و دریافت دیپلم افتخاری عضویت این انجمن به وسیله رئیس دانشگاه ازمیر. 


عضویت در مجامع بین المللی 
1. عضو رابط متخصصین پوست و آمیزشی کشور فرانسه 
2. کارشناس رسمی سازمان بهداشت جهانی در بیماریهای پوست و آمیزشی و تریونماتوزها 
3. عضو هیئت مدیره انجمن بین المللی بیماریهای پوست مناطق حاره 
4. رئیس و موسس انجمن بیماریهای پوست و آمیزشی ایران 
5. عضو افتخاری جامعه متخصصین پوست کشور یوگسلاوی 
6. عضو رابط مجمع متخصصین پوست کشور اتریش 
7. عضو ممتاز آکادمی آلرژی آمریکا 
8. عضو افتخاری انجمن متخصصین پوست کشور اتریش
9. رئیس انجمن آلرژی ایران 
10. عضو افتخاری انجمن پوست کشور هندوستان 
11. عضو رابط انجمن بیماریهای پوست کشور ایتالیا. 
سومین کنگره بیماریهای پوست در خرداد ماه 1335 برای تجلیل از دکتر محمدعلی ملکی یزدی در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شد. 
دکتر ملکی در کابینه دکتر مصدق سمت وزارت بهداری را بر عهده داشت.


[ دوشنبه 95/3/24 ] [ 2:45 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 210
کل بازدیدها: 418419