سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
نگاهی به تاریخچه دامپزشکی اصفهان
 
 در سال 1311 به دستور مرحوم دکتر حامدی مؤسس دانشگاه دامپزشکی در ایران دکتر پراین آلمانی که سرهنگ بازنشسته ارتش بود با هماهنگی سرهنگ علوی مقدم ، یک کلاس شش ماهه واکسیناتوری را در آمادگاه پادگان اصفهان برگزار کرد که در این کلاس آقایان مدبر صدری ، سامره ای ، شیمیست و صفوی بعنوان واکسیناتور تربیت شده و به منطقه عشایری شهرضا و سمیرم اعزام گردیدند .
 
محور کار دامپزشکی در این زمان صرفاً واکسیناسیون بر علیه بیماری پلوروپونومونی واگیر بزان با واکسن فرموله تهیه شده در اصفهان و مبارزه علیه بیماری پیروپلاسموز با ماده آکاپرین بود .
 
در سال 1314 در خیابان چهارباغ فعلی ، باغ بزرگی اجاره شد و درمانگاه دامپزشکی به ریاست دکتر ناصح و با کمک دکتر پراین ، کارشناس درمانگاه ، کمالوند تکنسین و مترجم و حاج غلامرضائی تکنسین کشتارگاه ، شروع به کار نمود .
 
در سال 1317 دبیرستان دامپزشکی در تهران افتتاح و آقایان رضا صیرفی ، سرتیپی ، مرحوم روحانی و ارتفاعی به تهران رفته و در سال 1320 پس از فارغ التحصیل شدن از این دبیرستان ، به اصفهان مراجعت و در مناطق عشایری فریدن و سمیرم مشغول بکار شدند . در این زمان علاوه بر مبارزه بر علیه دو بیماری قبلی بر علیه بیماری شاربن و آبله نیز واکسیناسیون انجام می گرفت .
 
 
در سال 1323 اداره کشاورزی و دامپزشکی در یک محل که ساختمان فعلی سازمان کشاورزی استان واقع در خیابان منوچهری می باشد ، استقرار یافت . در این زمان دکتر سیامک ریاست کشاورزی و دکتر ارشدی رئیس دامپزشکی بودند . همزمان با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1321 دکتر پراین به آلمان مهاجرت و مسئولیت دامپزشکی از دکتر ناصح به دکتر نجیمی و پس از آن به دکتر ارشدی سپرده شد . در این زمان دکتر خوش منش از دانشکده دامپزشکی کرج فارغ التحصیل و علیرغم تعهد خدمت بخاطر مشکلات اقتصادی – اجتماعی جنگ در دامپزشکی بکار گرفته نشد و بالاجبار پس از هشت سال سرگردانی در آموزش و پرورش و بانک ملی در سال 1329 در شهرضا با مدرک کارشناسی به استخدام دامپزشکی درآمد . دکتر خوش منش پس از ده سال خدمت در شهرستان شهرضا و نجف آباد در سال 1339 به مسئولیت کلینیک دامپزشکی اصفهان گمارده شد .

در این زمان مرحوم دکتر دخانی معاون اداره دامپزشکی بود و به همراه کارمندان دیپلمه و واکسیناتور دامپزشکی ، آقایان ارتفاعی ، سرتیپی ، نطنزی ، مدبر صدری و رضا صیرفی ، کار پیشگیری علیه بیماریها را انجام می دادند . مروج تشخیص آبستنی در اصفهان آقای دکتر سید محمد طباطبائی بود که از تهران به اصفهان در رفت و آمد بود و بعد از آن دکتر خوش منش کار نامبرده را علمی تر دنبال نمود .
 
اولین گاوداری صنعتی در سال 1335 توسط مرحوم محمد علی کازرونی در گلشهر اصفهان به سرپرستی آقای صیرفی تأسیس گردید که با استخدام آقای دکتر جاماسب ، دکتر غضنفرپور ، دکتر مدرسی ، دکتر آل احمد و آقایان دامادزاده ، ناصر برومند و تعدادی دیگر کار دامپزشکی شکل جدی تری بخود گرفت و کار خونگیری از گاو و گوسفند و مبارزه با بروسلوز (تب مالت) شروع گردید که پس از خونگیری در آزمایشگاه موقت دامپزشکی ، عملیات تشخیص انجام می گرفت .
 
با گسترش مرغداریها و گاوداریها ی صنعتی ، روز به روز بر حجم کار افزوده گردید و کارشناسان و کاردانها و تکنسینهای فارغ التحصیل از دانشگاههای مختلف ، جذب ادارات دامپزشکی شدند .

در سال 1370 تشکیلات دامپزشکی از ادارات کل کشاورزی منتزع و بر حسب قانون به وظایف جهاد سازندگی اضافه شد و مجدداً در سال 1379 با مصوبه مجلس وظایف امور کشاورزی ، دام و دامپزشکی تجمع و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد گشته و دامپزشکی کماکان با کد مالی جداگانه به صورت اداره کل به کار خود ادامه داد . هم اکنون اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با دارا بودن بیش از 350 نفر پرسنل فنی و اداری شاغل در 21 شبکه دامپزشکی شهرستانها ، مرکز تشخیص هاری منطقه ای ، آزمایشگاههای مختلف تشخیصی و الایزا و ادارات ستادی شامل اداره بررسی بیماریهای دامی و آموزش ، اداره مبارزه با بیماریهای دامی ، اداره مبارزه با بیماریهای طیور ، آبزیان ، زنبور عسل و کرم ابریشم ، اداره دارو ، درمان و آزمایشگاهها ، اداره نظارت بر بهداشت عمومی و اداره طرح و برنامه در خدمت مردم شریف استان و نقش مؤثری در اقتصاد و بهداشت عمومی جامعه ایفا می نماید .

منبع: اینترنت

[ یکشنبه 96/2/24 ] [ 1:42 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 201
کل بازدیدها: 419065