سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

مروری بر شکسته ‏بندى به روش استاد کرمانشاهى‏

 

کتاب شکسته‏ بندى به روش استاد کرمانشاهى تألیف استاد روح الله ملحوجى کرمانشاهى پیرامون یکى از اجزاء و رشته‏ هاى تخصصى علم پزشکى یعنى شکسته ‏بندى است. نویسنده در این اثر تجربیات ده‏ها ساله خود و خانواده ‏اش در این زمینه را به رشته تحریر درآورده است.

    وى معتقد است که دانش شکسته ‏بندى تجربى سنتى، دانشى است که قرنها به ساده ‏ترین و مؤثرترین شکل ممکن به درمان بیمارى‏هاى استخوانى و مفصلى مردم پرداخته است.( شکسته ‏بندى به روش استاد محلوجى کرمانشاهى، ص 8).

 کتاب مشتمل بر یک مقدمه و چهار بخش است که عناوین آن عبارت است از: 1. دانش روغن و خواص آن؛ 2. دانش ماساژ و ماساژهاى سنتى ایرانى؛ 3. دانش جا انداختن مفاصل و جابه‏ جا کردن استخوان‏هاى شکسته؛ 4. هنر آتل ‏بندى. هر یک از بخش‏ها نیز مشتمل بر عناوین مختلفى است.

 نویسنده کتاب در مقدمه کتاب بر این نقطه تأکید دارد که طب مدرن با وجود توانایى ‏هایى که در زمینه درمان بسیارى از بیمارى‏ها دارد، در بسیارى از موارد کارآمدى لازم را ندارد و هزینه‏ هاى گزافى را بر دوش اقتصاد تحمیل مى‏کند. طب مدرن مى‏تواند با استفاده از رابط ه‏اى مناسب با طب بومى و سنتى از بار این مشکلات کاسته و کارآیى خود را افزایش دهد.

وى در ادامه به نقد اندیشه بازدارنده تعامل میان طب مدرن و سنتى اشاره کرده و توضیح مى‏دهد که اندیشه توهم پیشرفت و این فکر باطل که هر چه ما اکنون داریم بسیار بهتر از گذشتگان است، صرفاً یک اشتباه فاحش است. کتاب حاضر گزارش تجربیات یک شکسته ‏بند ماهر و صاحب تجربه است، از این‏رو نباید انتظار داشت در آن نقل‏قولهاى فراوان از اطباى گذشته و یا نقد و کنکاش مبانى علمى طب به چشم بخورد.

 البته این چیزى از ارزش کتاب نمى ‏کاهد چراکه بارها ثابت شده در علوم تجربى آنچه حرف اول را مى‏زند تجربه است و علوم تجربى نیز پیرامون همین تجربیات شکل مى‏گیرد.

 در این اثر مهم‏ترین مباحثى را که در شکسته ‏بندى تجربى مطرح است خصوصاً دو مبحث جا انداختن مفاصل و جا به‏ جا کردن استخوان‏هاى شکسته و هنر آتل بندى- به رشته تحریر درآمده است. 

 علاوه بر آن در جاى‏جاى مباحث کتاب، عکس‏هایى آمده که فهم مطالب را ملموس‏تر و فراگیرى آن براى دانشجویان و علاقه ‏مندان این مباحث آسان‏تر مى‏نماید.

کتاب به اهتمام مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکى، طب اسلامى و مکمل دانشگاه علوم پزشکى ایران در دى ‏ماه منتشر شده است. پیشگفتار و مقدمه نسبتاً مفصل این اثر به قلم آقاى کامران محلوجى- فرزند مؤلف- است.

منبع: نرم افزار جامع طب

 

 


[ دوشنبه 96/4/26 ] [ 11:4 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 182
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417800