http://medicalhistory.ParsiBlog.com | ||
معرفی کتاب المنصوری رازی (معرفی کتب طبی سنتی ایران)
فلسفه نیز بزرگى بى همتاست. گواه ما بدست آوردههاى الکل و جوهر گوگرد در دانش کیمیاست. از سویى دیگر مىتوان جهانبینى فلسفى رازى را چنین بازگو کنیم، که وى در روزگار خود نمایندهى جریان خردگرا بوده است. ما مىتوانیم او را یادآور جنبش روشنگرى اروپاى سده ى هفدهم و هیجدهم میلادى در دوران خودش بشمار آوریم. وى روشن کننده ى راه پیشرفت علمى و یگانه شخصیتى ناوابسته به شمار مىآید که همواره با دست داشتن پرچم خردگرایى بر ستیغ انسانگرایى ایستاده و پیوسته هموارکنندهى راه خردورزى در سرتاسر گیتى بویژه سرزمین ایران بوده است. رازى در آغاز ماه شعبان سال 251 ق برابر با بیست و هفتم اوت 865 م در رى چشم به جهان گشود روز پنجم شعبان سال 313 ق برابر با پانزدهم اکتبر 925 در همان شهر درگذشت. وى بر پایهى گفته هاى ابن ندیم و بیرونى و ابن ابى اصیبعه و دکتر نجم آبادى 171، 184، 238، 271 کتاب و رساله و مقاله در شصت سال زندگى خود (چهل و پنج سال سودمند آن) مىنگارد. در کنار آن توانایى و یکهتازى و سرآمدى خود را در دو رشته ى فلسفه و پزشکى به رخ نه تنها هم روزگاران، بلکه به اندیشمندان پیش و پس از او خود مىکشد بگونهاى که هماوردى میان ایشان نمىیابد. پس چه بجاست جرج سارتن، گوشهاى از تاریخ علم را که همان نیمه ى دوم سدهى سوم هجرت است «دوران رازى» نامگذارى مىکند، و آن را دورهى نخست زایش جنبش فرهنگى پس از آمدن اسلام به شمار مىآورد، و این گسترده ترین محدوده ى زمانى از سده ى سوم تا چهارم را در بر مىگیرد، که اوج تمدن آغازین اسلام دانسته مىشده است. گواه ما پدید آمدن یک لایه ى دولتمند و منتقد در حاکمیت است، که با برخوردارى از اشتیاق و امکانات کسب دانش و موقعیت اجتماعى خود به پرورش و پراکنش فرهنگ کهن مدد مىرساندند. بهر روى، رازى در چنین هنگامه اى و با چنین شور و شیدایى بالید و شکوفا شد و آوازه اش همه ى گیتى را فراگرفت. وى در روزگار فرمانروایى بو صالح منصور پور اسحاق پور احمدپور اسد برگزیده ى پسر عموى خود احمدپور اسماعیل پور احمد دومین پادشاه سامانى در سالهاى (290- 295 ق) دو کتاب ارزشمند خود که پزشکى جان و تن «طب روحانى» و «طب منصورى» را به نگارش درآورد و بدو پیشکش کرد.
در گفتارهاى دیگر دربارهى پزشکى کاربردى و بالینى بهمراه سمشناسى بگستردگى سخن گفته است. و در پى آن گفتار نهم مىآید که در شناخت همهى بیمارىهاى سر تا پاست. رازى در این بخش بگونهاى گسترده و دستهبندىشده آسیبشناسى همهى بیمارىها را یادآورى مىکند، و پیش آگهى هرکدام از ساده تا پیشرفته و بدخیم آن را مىآورد و درمان هریک را بسته به ویژگى هر مرحله از بیمارى گزاره مىکند. ابن ابى اصیبعه این گفتار را، جداگانه با نام «فى الامراض الحادثه من القرن إلى القدم» یاد مىکند. اروپاییان نیز به این گفتار توجهى ویژه داشتهاند. گفتار دهم دربارهى تب و گونههاى بسیار آن نگاشته شده و آن را به زیبایى و گستردگى بخشبندى کرده است. رازى در این کتاب با بیان دیدگاههاى پزشکى خود و ایران زمین، نگاهى به مکتب پزشکى یونان داشته و بر دیدگاههاى پزشکانى همچون بقراط و جالینوس و اوریباسیوس و آتنیوس و پاولوس تکیه داشته است. على پور عباس مجوسى (زرتشتى) اهوازى (384 ق) دربارهى آرمان و ماهیت کتاب منصورى چنین گزاره مىکند. [... رازى در کتاب خود «منصورى فى الطب» بگونهاى کوتاه هرآنچه به پزشکى و هنر درمان بیماران وابسته است را، بررسى کرده، هیچ موضوع وابسته به این دانش را فراموش نکرده جز اینکه همه را کوتاه بازگو نموده است، البته این جزو آرمان او در نگارش کتاب بوده است ...] و یا نظامى عروضى در چهار مقاله مىگوید این کتاب از نگاشته هاى میانین در رشته ى پزشکى است. که دانشجویان در مرحله میانى آموزش خود آن را مىخوانند . این کتاب نخستین بار در سال 1481 م با نامLiber Almansoris بوسیله جرارد کرمونایى به لاتین ترجمه شد و در سالهاى 1484، 1492، 1493، 1497، 1501، 1510، 1519 م در ونیز ایتالیا و در سالهاى 1533، 1544، 1551 م در بازل سوییس و در 1641 و 1674 در اولم آلمان، با نامهاى:Traite .de Mansori ،Ad Almasoreum -Libri وLiber medicinlis Almansoris برگردانده و چاپ شده است. گویند رییس دانشکده پزشکى دانشگاه مونپلیه فرانسه در سال 1558 م درس خود را در آن روزگار از این کتاب مىداده است. منبع:
[ جمعه 93/11/24 ] [ 12:22 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |