سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

مراکز دانش پزشکی در مصر باستان

Image result for ?پزشکی در مصر باستان?‎ 

پزشکی در مصر باستان به پیشرفت های قابل ملاحظه ای نائل شده بود . شکافتن اجساد در نزد یونانیان، بابلیان، سومریان و به ویژه هندیان باستان بر خلاف سنن دینی بوده است، ولی در مصر مومیاگران مصری دانش آناتومی (علم تشریح)[1] را به پزشکان مصری آموخته اند. این امر مهم ترین و در واقع هسته اولیه و اصلی فیزیولوژی در علم طب به شمار آمده است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 93/10/21 ] [ 10:15 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

نتایج کالبد شکافی مغز اینشتین


مغز اینشتین برخلاف مغز سایرین از سلول های مسئول ساخت اطلاعات سرشار بود
برداشتن مغز آلبرت اینشتین، غیر قانونی انجام شد اما نتایج علمی این کار نشان می دهد که ویژگی های مغز او ارزش انجام این کار غیر قانونی را داشت. تحقیقات روی مغز اینشتین اطلاعات ویژه ای در مورد ویژگی های مغز و نبوغ به محققان داده است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 93/10/21 ] [ 10:11 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

                نگاهی اجمالی به وضعیت طب سنتی تبتی

طب سنتی ملیت تبت بحش مهمی از تشکیلات طب و داروی سنتی چین و طب سنتی اقلیت های ملی است که ملیت تبت قسمت عمده آن محسوب می شود و در روند درمانی درازمدت خلق شده و توسعه یافته است و بطورعمده در مناطق تبتی نشین رواج دارد. این مناطق عبارت است از: ناحیه خودمختار تبت ، استان های چینگ های ، سی چوان و گان سو؛ در کشورهای هند ، نپال و مناطق دیگر آسیای جنوبی نیز طب سنتی ملت تبت رایج است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 93/10/21 ] [ 10:9 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

              نگاهی اجمالی به وضعیت طب سنتی ملیت مغول
(تئوری و روش های درمانی طب مغول)

طب سنتی ملیت مغول طب سنتی ای است که از طرف ملیت مغول در پراتیک درمانی درازمدت بتدریج شکل گرفته و توسعه یافته است و با تاریخ دیرینه و موضوع غنی نتیجه تجربیات و چکیده عقل و درایت مردم ملیت مغول در مبارزه با بیماری ها بوده و نیز یک علم پزشکی دارای ویژگی های خاص ملی و خصوصیات چشمگیر محلی می باشد. در جریان تشخیص و درمان بیماری ها با این طب شفابخشی خوب و اقتصادی و ساده است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 93/10/21 ] [ 10:5 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه خواجه رشید الدین فضل اله همدانی

(زندگینامه مشاهیر پزشکی ایران)

رشید الدین فضل اله بن ابوالخیر بن غالی در سال 648 هجری قمری در همدان چشم به جهان گشود . پدرش پزشک بود و رشید الدین نیز این فن را فرا گرفت . از گذشته این طبیب نامی ایرانی تا زمانی که به دربار غازیان خان ایلخان آبادگر مغول پیوست چیزی در دست نیست اما بعد از ورود به دربار ایلخانان چنان نفوذی داشت که مدت 32 سال به عنوان وزیر دربار مشغول خدمت بود و در این سمت خدمات ارزنده ای ارائه کرد . رشیدالدین در تبریز بناهای مختلفی از جمله مدارس ، کتابخانه ها و بیمارستان های فراوانی بنیان نهاد .

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 93/10/15 ] [ 10:27 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

طب سوزنی در چین باستان

(نگاهی به تاریخ پزشکی چین باستان)

طب سوزنی بخش مهمی از پزشکی سنتی چین است ، این بخش ابتدا فقط نوعی شیوه درمانی تلقی می شد و بعدا بتدریج توسعه یافت. علم طب سوزنی علم جمع بندی و پژوهش فنون درمانی طب سوزنی و قواعد کاربرد بالینی و تئوری اساسی آن بحساب می آید.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 93/10/15 ] [ 10:24 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

سرآغاز پزشکی در ایران

(تاریخ پزشکی ایران باستان و ایران بعد از اسلام)

آغاز تاریخچه پزشکی در ایران در واقع از دوره ای می باشد که آریایی ها در زادگاه نخستین خود در نزدیکی خوارزم زندگی می کردند و اولین پزشک آریایی  "تریتا" نامیده شده که در واقع مانند اسکلپیوس برای یونانیان و آسکولاپیوس برای رومیان می باشد.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 93/10/15 ] [ 10:21 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

جوان‌ترین مادر جهان در تاریخ پزشکی


لینا مدینا (زاده? 27 دسامبر 1933 در تیکراپو، منطقه? اوانکاولیکا، پرو) جوان‌ترین مادر جهان در تاریخ پزشکی است که در سال 1939 در حالی که 5 سال و هفت ماه و 21 روز سن داشت پسری را به نام «خراردو» به دنیا آورد.

ادامه مطلب...

[ جمعه 93/10/12 ] [ 10:10 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

معرفیکتاب التصریف نوشته‌ ابوالقاسم زهراوی

(معرفی کتب طب سنتی)


تاریخ علم و دانش پر است از نام و آثار اندیش‌مندان مسلمانی که با تحقیق و تتبع در علوم مختلف و نوشتن کتبی کامل و جامع، راه دست‌یابی به این علوم را برای دیگران هموار کردند یکی از علومی که به وسیله‌ی دانش‌مندان مسلمان به شکل شگفت‌اوری پیشرفت و ترقی کرده است، علم پزشکی است. مسلمانان در حالی امراض مختلف را درمان کرده و راه‌های جدیدی را کشف می‌کردند که غربیان با دیده‌ی تردید به طب و طبابت می‌نگریستند

ادامه مطلب...

[ جمعه 93/10/12 ] [ 10:1 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه ابو علی سینا

(زندگینامه مشاهیر پزشکی ایران)

ابوعلی حسین بن عبدالله بن علی بن سینا، معروف به «ابن‌سینا» و ملقب به «شیخ‌الرئیس» و «حجة‌الحق»، فیلسوف و پزشک بزرگ ایرانی. در سال 370 ه.ق. در روستای اَفشَنه در نزدیکی بخارا، پایتخت سامانیان، به ‌دنیا آمد. پدرش از کارگزاران حکومت سامانی و مدتی حاکم خَرمَیثن، در اطراف بخارا، بود.

ادامه مطلب...

[ جمعه 93/10/12 ] [ 9:58 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 286
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 417904