http://medicalhistory.ParsiBlog.com | ||
دیدگاه غربیها در مورد طب اسلامى (نگاهی به تاریخ پزشکی ایران بعد از اسلام) اروپائیان در طى قرنهاى گذشته تا چه حد از ثمرات علمى آثار مسلمانان در زمینه پزشکى بهره گرفته اند. این تأثیرات سبب گردید که نام تعدادى از پزشکان مسلمان مثل بو على سینا و رازى بدان درجه از شهرت در غرب برسد که در فرهنگ عامه آنان ضربالمثل بهترین طبابتها قرار بگیرد، چنانکه شکسپیر در آثار ادبى خویش به همین شکل از نام بو على سینا استفاده کرده است. اما در اوایل قرن شانزده میلادى و پدیدار شدن فردى به نام «پاراسلس» در صحنه طب اروپا و مطرح کردن طب شیمیایى، تغییرات تازه اى در جریان و روند علم پزشکى در آن منطقه از جهان صورت گرفت و بعدها تأثیرات خود را بر بخش عظیمى از جهان گسترش داد. او با تحقیر پزشکان، و تعریفهاى گزاف از خود، طب اسلامى و یونانى را به شدت مورد انتقاد قرار داده و حتى به دانشمندان بنام که در این میان حق بزرگى به گردن غرب داشتند اهانت و بىادبى مى نمود. وى همزمان با استفاده از آثار طبیبان مشهور مسلمان، با جاىگزین کردن داروهاى شیمیایى به جاى داروهاى گیاهى، و تبلیغات شدید بر علیه بزرگانى چون بو على سینا، مقام علمى و نتیجه زحمات آنان را در افکار عمومى غربىها زیر سئوال مى برد. بدین ترتیب پزشکان غربى- که هنوز در خیلى از موارد نظریات علمى پزشکان مسلمان را به نام خود انتشار مى دادند- به تدریج مطرح مى شدند. این اهانتها گرچه نمک ناشناسى و ناسپاسى بزرگى بر علیه دانشمندان مسلمان توسط دنیاى غرب بود، ولى از سویى باعث جنب و جوش تازه و شاید حسّ اعتماد به نفس در اروپائیان گردید، تا خلاء به وجود آمده را در علم پزشکى خود با این هیاهوها پر نمایند. پاراسلس مىگفت: «باکمال بىباکى به شما مىگویم که موهاى پشت گردن من بیش از کلیه دانشمندان شما معلومات دارد. تکمه هاى کفش من خردمندتر از ابن سینا و جالینوس است و ریش من از آکادمى شما بیشتر تجربه دارد». به این ترتیب پزشکان غربى با تکیه بر پشتوانه غنى طب اسلامى و با طرح طب شیمیایى مسیر تازهاى را براى خود انتخاب کرده و با جدیت و کوششهاى فراوان، این علم را به شکل امروزین آن متحول ساختند. «وعجیب اینجاست که عدهاى از هواخواهان و پیروان پاراسلس که راه او را دنبال مى کردند و به اصول طب شیمیایى گرائیده بودند از قبیل: وان هلمون، سیلویوس، ویلیس و دیگران نیز عملا در مطب خود یا در بیمارستانها عقاید و نظریات تازهاى را که نسبت به شیمى درمانى پیدا کرده بودند کنار گذاشته و بیماران را به همان روش طب قدیم که مستقیما از قانون ابن سینا گرفته شده بود درمان مى نمودند». و هرچند: »اساسطب [امروز] را بیوشیمى تشکیل مىدهد، چنانکه میشل پولوئوسکى پزشک و بیوشیمیست معروف فرانسوى (1955- 1889) و استاد بیوشیمى دانشکده پزشکى پاریس و عضو آکادمى پزشکى فرانسه در اینباره گفته است: بدون علم شیمى، پزشکى وجود ندارد»، اما: «این دودستگى هنوز هم ادامه دارد. به این معنى که در حال حاضر نیز یک عده از پزشکان در سراسر جهان و در تمام کشورها وجود دارند که حساب خود را به کلى از پیروان مکتب کلاسیک و رویه شیمى درمانى جدا کرده و بیماران را به وسیله عوامل موجود در طبیعت اعم از سبزىها و میوه ها و گیاهان شفابخش درمان مىنمایند و روز به روز هم بر تعداد آنها مخصوصا در اروپا افزوده مىشود. زیرا به نسبتى که علوم پزشکى و داروسازى و تکنیک توسعه و پیشرفت مىکند و صنایع عظیم داروسازى مدرن پا به عرصه وجود گذاشته و بر تعداد داروهاى شیمیایى افزوده مىشود، زیان آنها آشکارتر شده و توجه عامه مردم و حتى محافل صلاحیتدار پزشکى به طرف عوامل طبیعى بیشتر مىگردد، و به علت همین استقبال روزافزون توده عمومى مردم به سوى گیاهان داروئى است که از چندى پیش به این طرف در کشورهاى اروپا مرتبا لابراتوارهاى داروسازى براساس گیاهان داروئى تأسیس شده و تعداد فوقالعاده زیادى کتابهاى مربوط به درمان بیمارىها به وسیله سبزىها و میوه ها و گیاهان داروئى از طرف پزشکان و استادان دانشکده هاى داروسازى چاپ و در اختیار عموم قرار داده مىشود ... کسى که این کتابها را امروز مىخواند، تصور مىکند که کلیه خواص درمانى این عوامل موجود در طبیعت را دانشمندان اروپا کشف کرده اند و حال آنکه اگر مطالب مندرج در آنها را با مطالبى که در کتابهاى طب قدیم ایران به چشم مى خورد تطبیق دهد و با اصطلاحات علمى خاص قدما نیز آشنا باشد به خوبى در خواهد یافت که لااقل 90 در 100 از مندرجات کتابهاى جدید اقتباس از کتب پزشکى قدیم ماست». منبع: منتصب مجابى، حسن، بررسى متون طب شیعه در تاریخ پزشکى، 1جلد، دانشگاه رازی - کرمانشاه، چاپ: اول، 1385 ه.ش [ دوشنبه 96/4/26 ] [ 10:58 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |