تالیف کتاب دایرة المعارف تاریخ پزشکی در اسلام و ایران
در اسلام به علم پزشکی اهمیت بسیار داده شده و پس از علم حلال و حرام(علم فقه)از شریفترین علمها،به شمار آمده و در حدیث شریف،«علم ابدان»در کنار«علم ادیان»قرار گرفته است چرا که اگر تن سالم نباشد،نمیتواند دربارهء مبدأ جهان بیندیشد و او را ستایش و پرستش کند.
حکیم میری،پزشک بزرگ و نامدار ایرانی،در مقدمهء دانشنامهء پزشکی خود چنین میگوید:
پزشکی را و دین را گر ندانی زیانست این جهان و آن جهانی
پزشکی،دانشش تن را پناهست و دین دانستنش،جان را سپاهست
تنی باید درست و،راست کردار نه باریش و،نه با درد و،نه بیمار
که دین ایزدی بتواند آموخت به دانش جان خود بتواند افروخت
یکی از منابع مهم پزشکی در جهان اسلام آثار پزشکی ایرانی بوده است چون در پیش از اسلام در ایران،علم پزشکی و داروشناسی و گیاهان دارویی،رونق و رواج فراوانی داشته و«پجشگان»(پزشکان)یکی از طبقات ممتاز جامعه به شمار میآمدهاند.داستان برزویهء طبیب در آغاز«کلیله و دمنه»نشان دهندهء شرافت علم پزشکی و مبانی اخلاق و آداب آن در ایران پیش از اسلام است و بیمارستان جندیشاپور اهواز یکی از مراکز مهم این علم در ایران بوده که در آن دانشمندان ایرانی و یونانی و هندی با هر آیین و مذهبی به این پیشهء شریف،اشتغال داشتهاند و آثار آن مرکز علمی و دیگر مراکز حتی قرنها پس از اسلام باقی بوده است.از شاپور بن سهل که در سال 255 هجری درگذشته است،کتابی با نام«القرافادین فی البیمارستان»باقی مانده،و او(که خود را در آغاز کتاب«کبیر بیمارستان جندیشاپور به مدینه اهواز» معرفی میکند)در این کتاب داروهای مرکبی را که برای بیماریهای گوناگون به کار میرود و در بیمارستان نگهداری میشود به تفصیل یاد کرده است.
اسلام که حد و مرزی برای بهره برداری از علم و دانش نمی شناخت نه تنها از طب ایران بلکه از طب هندی نیز استفاده کرد.علی بن ربن طبری که از قدیمیترین دانشمندانی است که در علم پزشکی کتابی جامع در طب تألیف کرده،گفتار چهارم از کتاب خود«فردوس الحکمه»را«من جوامع کتب الهند»نام داده و در آن از دو منبع مهم هندی یعنی«کتاب سرد»و«کتاب چرک» که ترجمههای عربی آن موجود بوده مطالب فراوانی را نقل میکند ولی مهمترین منبع پزشکی اسلامی،آثار دانشمندان یونانی بویژه بقراط و جالینوس بوده است. از حنین بن اسحق رساله ای در دست است که وی در آن متجاوز از یکصد کتاب از جالینوس را برمیشمارد که به وسیلهء او و یارانش از زبان«یونانی»به زبان«عربی» ترجمه شده است.این آثار مورد استفادهء دانشمندان بزرگ اسلامی همچون علی بن عباس مجوسی اهوازی در کتاب«کامل الصناعه»،محمد بن زکریای رازی در«الحاوی»،ابن سینا در«قانون»و ابو ریحان بیرونی در«الصیدنه»قرار گرفت.
این کتابها برای تألیفات دانشمندان بزرگ ایرانی- که پزشکی را به زبان فارسی برای مردمان این مرز و بوم تألیف کردند-منبع مهمی شد که از مهمترین آنها میتوانیم از«الابنیه عن حقائق الادویه»ابو منصور موفق هروی،«هدایة المتعلمین»اخوینی بخاری، و«ذخیرهء خوارزمشاهی»سید اسماعیل جرجانی،نام ببریم.
با توجهی که دانشمندان نامدار اسلامی به علم و دانش پزشکی داشتند،این علم گسترش فراوانی پیدا کرده،شعبهها و شاخههای زیادی در آن پیدا شد که این تصویری از شفایی شاعر و طبیب دوره صفوی-در بالا و پایین تصویر نوشته شده:«در یوم شنبه 15 ماه محرم سال 1085 معین نقاش این سواد را به پایان رساند»و«استاد مرحوم من رضا عباسی تصویر را در سال 1044 کشیده است.»
تشعب و تنوع،گاهی به موضوعات آن علم مرتبط میشود،همچون«پزشکی»و«دامپزشکی» و«داروشناسی»و«معرفت عقاقیر»(گیاهان دارویی)، گاهی به کیفیت درمان همچون کی(داغ کردن)جبر (شکستهبندی)عمل الید(جراحی)،گاهی به روش درمان همانند روش«اصحاب قیاس»و«اصحاب تجارب» و«اصحاب طب حیلی»،و گاهی به حالتهای گوناگون انسانها هنگام معالجه و درمان،همچون«تدبیر الاصحّاء» یعنی پزشکی و نگاهداشت سلامت کسانی که از تندرستی برخوردارند،و«تدبیر الحبالی»یعنی پزشکی و نگاهداشت سلامتی زنان آبستن به منظور سالم نگاهداشتن کودک در رحم،و«تدبیر المولودین»پزشکی نوزادان،و(تدبیر الصبّیان»پزشکی کودکان، «تدبیر المشایخ»پزشکی سالخوردگان.
دانشمندان اسلامی،آنچه را که در قرآن و احادیث درباره حفظ صحت و سلامت و جلوگیری از بیماریها وارد شده بود گردآوری کردند که از میان مهمترین این مجموعهها میتوانیم«الطّب فی الکتاب و السنّه»از عبد اللطیف بغدادی،«الطّب النبوی»اثر ذهبی، الطّب النبوی نوشتهء ابن القیم،و«الرحمه فی الطب و الحکمه»از سیوطی را نام ببریم.در این کتابها دستورهای کلی برای حفظ و نگاهداشت سلامتی داده شده از جمله آنکه در خوردن و آشامیدن نباید اسراف کرد،و پر بودن معده آغاز هر درد،و پرهیز از خوردن،آغاز هر درمانی است،و تا آنجا که امکان دارد بیماری را با غذا درمان بخشید نباید به دارو روی آورد.
گذشته از مجموعه های طبی مانند«کامل الصناعه» و«حاوی»و«قانون»و«هدایة المتعلمین»و«ذخیرهء خوارزمشاهی»که پیش از این،به آنها اشاره شد، پزشکان بزرگ کتابهای مفرد یا تکنامههایی دربارهء بیماریهای گوناگون تألیف کردهاند همچون: «فی المرض المسمّی دیابیطا»از عبد اللطیف بغدادی»،«فی المعده و مداواتها»از ابن جزّار قیروانی، «الحمیّات»(تبها)اثر اسحق بن سلیمان، «فی المالیخولیا»تألیف اسحق بن عمران،«فی الاغذیه» اسحق بن سلیمان،«فی النبض و التفسره(ادرار)»از علی بن رضوان،«المعده فی الجراحه»ابن القف،«عشر مقالات فی العین»حنین بن اسحق،و چون مسلمانان معتقد به تأثیر روح و جسم در یکدیگر بودند،به درمان نفس و طب روحانی توجه فراوانی کردند و آثار بسیاری در این زمینه نوشتند که از مهمترین آنها میتوان از «الطب و الاحداث النفسانیه»ابو سعید بن بختیشوع و«الطب الروحانی»رازی و «الطب الروحانی»ابن جوزی نام برد.
کتابهای زیادی نیز در آداب و اخلاق پزشکی تألیف شده است.مانند: «فی التطرق بالطب الی السعاده»ابن رضوان، «ادب الطبیب»رهاوی،و«التشویق الطبی» صاعد بن الحسن،در مورد تعلیم پزشک و تربیت پزشکان نیز کتابهایی همچون«مفتاح الطب و منهاج الطلاب»از ابن هندو،و«النافع فی کیفیه تعلیم صناعه الطب»اثر ابن رضوان تألیف شده است.
در همهء این کتابها تأکید شده است که پزشکان در نگاهداشت شرافت پزشکی و نفروختن آن به مال و جاه دنیا باید بقراط را اسوه و پیشوای خود قرار دهند که:پادشاهی صد هزار دینار برای او فرستاد و وعده داد که صد هزار دینار دیگر نیز تسلیم خواهد کرد به شرطی که یونان را ترک گفته،به سرزمین پادشاه برود. بقراط در پاسخ گفت:«من فضیلت را به مال نمیفروشم».و در روستاهای یونان ماندگار شد و به درمان رایگان فقرا پرداخت.
همچنین میگفتند که پزشک واقعی باید فقر با حلال را بر ثروت با حرام ترجیح دهد زیرا ذکر جمیل که باقی میماند بهتر از مال نفیس است که فانی میگردد. مال،نزد سفیهان و جاهلان فراوان است ولی حکمت را فقط نزد اهل فضل و کمال میتوان یافت.چون امر پزشکی در ارتباط با جان و زندگی مردمان بوده،پزشک ضامن و مسؤول شناخته میشود و پیغمبر اکرم(ص) فرموده است:«کسی که به حرفه پزشکی بپردازد در حالی که دانش آن را پیش از آن نداشته است ضامن و مسؤول است»
از این رو به آزمودن پزشکان،بازشناختن و جدا کردن پزشکان از پزشک نمایان،بازرسی از پزشکان،اهمیت فراوانی داده شده است.در آزمایش پزشکان کتابی با نام«فی محنة الطبیب»و در شناسایی پزشک نمایان کتابی به نام«فی مخاریق المشاتین»به وسیلهء رازی نوشته شده و در کتابهای مهم حسبت (بازرسی)مانند«معالم القربة فی احکام الحسبة» تألیف قرشی و«نهایة الرتبة فی طلب الحسبة» شیزری،فصلی دربارهء شرایط،بازرسی،و مجازات پزشکان متخلف و پزشک نمایان نوشته شده است.
با توجه به اهمیت و گستردگی سابقهء علوم پزشکی و فنون وابسته به آن در جهان اسلام(عموما)و کشور ایران(خصوصا)ضرورت دایرة المعارف تاریخ پزشکی که در آن همهء ابعاد موضوع مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد-و در آن مجموعه،دانشمندان بزرگ و کتابهای ارزنده و اندیشههای ابتکاری آنان معرفی شود و بدین وسیله اصالت اندیشه و تفکر مردم مسلمان و نبوغ علمی آنان به جهانیان معرفی گردد-احساس میشد. این کار شاید راه حلی باشد برای آنکه دیگران،بیش از این،سرمایهء علمی این مرز و بوم و میراث نیاکان ما را به خود،یا دیگری،منسوب ندارند و نیز نسل آیندهء ما با توجه به غنای علمی گذشته بر خود ببالد و در راه فراگرفتن دانش بیشتر کوشش کند،ان شاء الله تعالی.
ب:مواد و مطالبی که در دایرة المعارف تاریخ پزشکی در اسلام و ایران خواهد آمد:
1-شرح احوال و آثار پزشکان در تمدن اسلامی بر اساس منابعی همچون ابن ندیم،قفطی، شهرزوری و ابن ابی اصیبعه.
معرفی کتابهای مهم پزشکی و داروشناسی بر اساس منابع بالا و نیز کشف«الظنون و الذریعه»و«بروکلمان» و«سزگین».
3-نام بیماریها و تعاریف و راههای درمان آنها بر اساس منابعی مانند«حاوی»و«کامل الصناعه»و«قانون» و«هدایه المتعلمین»و«ذخیرهء خوارزمشاهی».
4-شرح احوال پزشکان یونانی که آثارشان مورد استفاده مسلمانان قرار گرفته است مانند:بقراط و جالینوس.
نمونهای از خط ابن سینا-در گوشه راست:«فی حوز الفقیر حسین بن عبد اللّه بن سینا المتطبب فی سنه سبع و اربع مائه»
5-نام بیمارستانها و دارالشفاها،بر اساس متون تاریخی و کتاب«تاریخ البیمارستانات»احمد عیسی بک.
6-ادویه مفرده و مرکبه بر اساس منابعی مانند«حاوی»، «قانون»،«الانبیه»هروی و«مفردات»ابن سمجون، ابن بیطار،غافقی و شریف ادریسی.
7-«قراباذینها»مانند«قراباذین»شاپور بن سهل و «قراباذین»کندی و«قراباذین»سمرقندی.
8-آلات و ابزار جراحی بر اساس منابعی مانند «التصریف»زهراوی،و«المعده فی الجراحه»ابن القف کرکی.
9-دانشمندان اسلامی که تاریخ طب به زبان عربی نوشتهاند مانند:شوکت شطی و سامی حمارنه.
10-دانشمندان اروپایی که تاریخ طب اسلامی به زبانهای دیگر نوشتهاند مانند:لکلرک،برون،الگود، دیتریش و اولمان.
11-دانشمندان ایرانی که در تاریخ طب اسلامی کتاب و مقاله نوشتهاند،مانند:دکتر محمود نجمآبادی،دکتر علی اکبر ولایتی،دکتر مهدی محقق،دکتر محمد تقی میر و دکتر ابو تراب نفیسی.
12-تحلیل کتابهای مربوط به طب اسلامی به زبانهای خارجی و ذکر مشاهدات بالینی و موارد بیماریها و مؤلفان آن کتب.
13-معرفی فهرستهای کتب طبی،مانند:«پیناکس» جالینوس،رسالهء حنین و رسالهء بیرونی.
14-گیاهان دارویی با ذکر معادل خارجی و سوابق لاتینی و یونانی و خواص و تحلیل و تجزیه آنها بر اساس منابعی مانند«الصیدنه»،چاپ دکتر زریاب و گیاهان دارویی دکتر زرگری.
15-اصطلاحات ویژهء مربوط به علم پزشکی مانند «خادم»(پرستار)دستور(نسخهء طبیب).
16-کلمات قصار،پند و اندرز و امثال مربوط به پزشکی بر اساس کتب اخلاق پزشکی در اسلام،در خلال کتابهای طبی.
17-آیات و احادیث مربوط به پزشکی با استفاده از کتابهای«طب النبی»و«طب نبوی».
18-اخلاق پزشکی(ادب الطبیب)با استفاده از منابعی مانند«اصلاح الصناعه الطبیته»و«التشویق الطبی».
19-معرفی مقالات و تحقیقات مربوط به طب اسلامی که در کنگرههای بین المللی تاریخ پزشکی مورد بحث قرار گرفته است.
20-معرفی مراکز پژوهش دربارهء پزشکی اسلامی و فعالیتهای علمی آن مراکز مانند«مؤسسهء همدرد» هند و پاکستان،«مؤسسهء تاریخ میراث علمی عربی» حلب،«مؤسسهء میراث علمی عربی»فرانکفورت و«مؤسسه ولکام»لندن.
ج-منابعی که در مرحلهء اول مورد مطلبیابی و بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
1-بقراط:کتاب«فی الجنة.»یا«جنینشناسی» (کمبریج 1987 م)،«فی حبل علی حبل»یا«آبستنی روی آبستنی»(کمبریج 1968 م)،«فی طبیعة الانسان» (کمبریج 1968 م)،«فی تدبیر الامراض الحاد» (کمبریج 1966 م)،«فی الاخلاط»(کمبریج 1971) «فی الغذاء»(کمبریج 1971 م.)،«فی الامراض البلدیة» (کمبریج 1971 م.).
2-جالینوس:«فی فرق الطب»(قاهره 1987 م) «فی النبض للمتعلمین»(قاهره 1986 م)،«الی اغلوقن فی التاتی لشفاء الامراض»(قاهره 1982 م) «الاسطقات علی رای بقراط»(1987 م)،«فی اختلاف الاعضاء المتشابهة»(برلن 1970 م)،«فی ان قوی النفس تابعة لمزاج البدن»(بیروت 1981 م)،فی التجربه الطبیة»(اکسفورد 1944 م)،«فی ان الطبیب الفاضل یجب ان یکون فیلسوفا»(گوتینگن 1966 م) «فی اجزاء الطب»(برلن 1969 م)،«فی الاسباب الماسکه»(برلن 1969 م)،«فی عمل التشریح» (لایپزیک 1906 م)،«فی الاسماء الطبیة»(برلن 1931 م)،«فی محنه التی یعرف بها افضل الاطباء» (برلن 1988 م)،«فی الصناعه الصغیرة»(قاهره 1988 م).
3-«طب نبوی»:«الطب من الکتاب و السنة» عبد اللطیف بغدادی(بیروت 1406 هـ.)،«الطب النبوی»،الحافط الذهبی(قاهره 1404 م)، «الطب النبوی»،ابن القیم الجوزیه(قاهره 1398 هـ.)، «الرحمه فی الطب الحکمة»،جلال الدین سیوطی (قاهره 1357 هـ.)،«الاحکام النبویة فی الصناعة الطبیة»،ابن طرخان الحموی(قاهره 1955 م)، «الاربعین الطبیة،البرزالی(قاهره 1392)،«المنهل الروی فی الطب النبوی»،ابن طولون(حیدرآباد 1987).
4-علی بن ربن طبری:«فردوس الحکمه»(برلن 1982).
5-محمد بن زکریای رازی:«الحاوی»(حیدرآباد 1974 م)،«الفارق او الفرق بین الامراض» (حلب 1978 م)،«منافع الاغذیة و دفع مضارها»(بیروت 1984 م)، «الطب المنصوری»(1986 م).
6-علی بن عباس المجوسی:«کامل الصناعة الطبیة»(قاهره 1294 م).
7-ابن سینا:«القانون»(قاهره 1294 هـ)، «الارجوزه فی الطب»(پاریس 1956 م)،«دفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیة»(حلب 1984 م)، «الادویة القلبیة»(حلی 1984 م).
8-ابن رشد اندلسی:«تلخیصات ابن رشد الی جالینوس»(مادرید 1984 م)،تلخیص کتاب «فی اصناف المزاج»(قاهره 1987 م)،در مجموعهء «رسائل ابن رشد الطبیة».
9-ابن زهر الاندلسی:«التیسیر فی المداواة و التدبیر»(دمشق 1403 هـ).
10-ابن رضوان مصری:«دفع مضار الابدان» (کالیفرنیا 1984 م)،«کفایة الطبیب»(لون 1978 م).
11-ابن نفیس:«شرح تشریح القانون»(قاهره 1988 م)،«الموجز فی الطب»(قاهره 1986 م).
12-«پزشکی اطفال»:«تدبیر الحبالی»(زنان آبستن)و«الاطفال»احمد بن محمد البلدی(بغداد 1980 م)،«خلق الجنین و تدبیر الحبالی و المولودین»،عریب بن سعد القرطبی(الجزایر 1956 م)،«سیاسه الصبیان و تدبیرهم»،ابن جزار قیروانی(تونس 1968 م).
13-«چشم پزشکی»:«عشر مقالات فی العین»، حنین بن اسحق(قاهره 1928 م)،«تذکرة الکحالین»، علی بن عیسی(حیدرآباد 1983 م).
14-جراحی:«المعدة فی الجراحة»،ابن القف (حیدرآباد 1356 هـ)،«التصریف لمن عجز عن التألیف»،خلف بن عباس زهراوی(کالیفرنیا 1972 م).
15-کتابهای مفرد(تکنامه،مونوگراف)در بیماریهای گوناگون:«فی المرض المسمی دیابیطا»، عبد اللطیف بغدادی(بن 1971 م)،«فی المعدة و امراضها و مداواتها»،ابن جرار قیروانی(بغداد 1980 م)،«مصالح الابدان و الانفس»ابوزید بلخی (فرانکفورت 1984 م)،«الحمیات»(تبها)اسحق بن سلیمان(کمبریج 1981 م)،«فی المالیخولیا» اسحق بن عمران(هامبورک 1977 م)،«الاغذیة»، اسحق بن سلیمان(فرانکفورت 1986 م)،«فی النبض و التفسرة»(ادرار)علی بن رضوان مصری(بن 1984 م).
16-اخلاق و آداب پزشکی:«النافع فی کیفیة تعلیم صناعة الطب»،ابن رضوان مصری(بغداد 1984 م)، «التشریق الطبی»صاعد بن الحسن(بن 1968 م)، «ادب الطبیب»ایوب رهاوی(فرانکفورت 1985 م)، «المقالة الصلاحیة فی احیاء الصناعة الطبیه»ابن جمیع(ویسبادن 1983 م)،«فی التطرق بالطب الی السعادة»ابن رضوان مصری(حلب 1978 م)،«النوادر الطبیة،یحیی بن ماسویه(ژنو 1980)،«عمل من طب لمن حب»ابن الخطیب(سلمنقة 1972 م).
17-متفرقات:«الدستور البیمارستانی»ابن ابی البیان(قاهره 1933 م)،«دعوة الاطباء»ابن بطلان (ویسبادن 1985 م)،«خمس رسائل»ابن بطلان بغدادی و ابن رضوان مصری(قاهره 1937 م)، «الذخیره»،ثابت بن قره(قاهره 1928 م)،«مقالة فی تدبیر الامراض العارضة للرهبان الساکنین فی الدیرة و من بعد عن المدینة»(میشیگان 1968 م)،«الروضة الطبیة»عبید الله بن جبرائیل بختیشوع(قاهره 1927 م.)«رسالة فی الطب و الاحداث النفسانیة» ابو سعید بن بختیشوع(بیروت 1977 م)،«مقالتان فی الحواس»عبد اللطیف بغدادی(کویت 1392 هـ) «مفتاح الطب«ابن هندو(تهران 1368 ش)،«بستان زکریای رازی و فرمول گسترده الکل که توسط او کشف شد.
الاطباء»،ابن مطران(تهران 1369 ش)،
18-کتابهای داروشناسی،«مفردات الادویه»ابن بیطار،«مفردات الادویه»غافقی،«النبات»ابو حنیفه دینوری،«جامع اسماء النبات»شریف ادریسی، «مفردات الادویه»ابن سمجون،«الصیدنه»ابو ریحان بیرونی،«المعتمد فی الادویة المفردة غسانی»، «تذکره»داوود انطاکی.
از معاصران:«احیاء التذکرة فی النباتات الطبیة و المفردات العطاریة»دکتر رمزی مفتاح،«گیاهان دارویی»دکتر علی زرگری.
19-منابع متفرقه:فهرستهای عمومی برای شناسایی نسخ خطی طبی مانند فهرست بروکلمان و فهرست فواد سزگین و فهرست«مؤسسه ولکام لندن» در تاریخ پزشکی و«مؤسسهء اسلر»«دانشگاه مک گیل» در تاریخ پزشکی و فهارس نسخ خطی داخلی و خارجی و شناسایی مقالات مربوط به تاریخ از ایندکس اسلامیکوس برای مقالات خارجی و فهرست مقالات فارسی افشار برای مقالات داخلی.
20-کتابهای فارسی:«الابنیه عن حقائق الادویة» ابو منصور موفق هروی،«التنویر»ابو منصور حسن بن نوح قمری بخاری،«دانشنامه»حکیم میسری، «ترجمه تقویم الصحة»،ابن بطلان.«ذخیرهء خوارزمشاهی»،سید اسماعیل جرجانی،«اغراض الطبیه»،سید اسماعیل جرجانی،«خفی علایی»، سید اسماعیل جرجانی،«هدایه المتعلمین»، اخوینی بخاری،«مخزن الادویه»،عقیلی خراسانی، «تحفه المؤمنین،حکیم مؤمن و مانند اینها.
د-مراحل بعدی
گردآوری کتابهای یاد شده و کتابهای چاپی دیگر در این موضوع،جلب میکروفیلم و نسخههای عکسی از نسخههای خطی موجود در کتابخانههای داخل و خارج،تصویرگیری از مقالات داخلی و خارجی،تعیین عناوین و مداخل دایرة المعارف،تعیین سبک و اسلوب و روش تحریر مقالات.
نشر طرح تفصیلی دایرة المعارف،استخراج مواد و مطالب از منابع،تشکیل پروندهء علمی برای هر یک از مداخل و عناوین و ضبط مواد و مطالب در آنها،تعیین سرپرست برای هر یک از شعب فرعی موضوع،تعیین نویسندهء مقالات برای مداخل و عناوین مربوط به هر یک از شعبهها،مراحل ویراستاری و چاپ دایرة المعارف.
در پایان یادآور میشود که تحقق این هدف علمی بزرگ که معرفی میراث عظیم علمی چهارده قرن کوشش مسلمانان بویژه ایرانیان را دربردارد بستگی به یاری و همکاری همهء علما و دانشمندان فن و استادان دانشگاهها و اعضای علمی فرهنگستانها و دیگر علاقهمندان به علم و دانش و کمک وزارتخانههای مربوط به مراکز علمی و پژوهشی کشور است.نویسندهء این کوتاهه انتظار دارد که از ارشاد و راهنمایی و کمک و مساعدت آنان در همهء مراحل طرح برخوردار شود تا این هدف هر چه بهتر و زودتر به مرحلهء اجرا و عمل درآید.