سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://medicalhistory.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

زندگینامه پروفسور یحیی عدل، استاد و مسئول کرسی جراحی عمومی

 

برگرفته از کتاب نخستین ها: این بار سخن از مردی است که نامش با همیشه تاریخ جراحی ایران پیوند خورده است. مردی که به اعتراف اساتید برجسته ایران، با ذهنی روشن و چشمانی نافذ با پنجه هایی قدرتمند و توانا و با کوله باری از تجربه و دانش و خاطره بر بلندای هفتادساله جراحی ایران ایستاده است. پروفسور عدل را می توان قهرمان اولین ها نامید، چرا که وی بسیاری از اولین جراحی های شکم، قفسه صدری، مری، قلب، ستون فقرات،

استئوسنتزها، شکستگی گردن ران و حتی بعضی جراحی های مغز و اعصاب را برای اولین بار در ایران انجام داده است.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 9:10 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه زندگینامه دکتر جهانشاه صالح-بخش دوم

 

خوشبختانه پس از دو ماه یعنی گذشت تعطیلات تابستان نامه ای از دانشکده رسید که قبولیم را اطلاع می داد. در میان 52 نفر قبول شدگان فقط من تنها دانشجوی خارجی بودم که قبول شده بودم. در عین خوشحالی و شادی مضطرب بودم زیرا نمی دانستم که اسکالر شیب دوره علوم و مقدمات پزشکی

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 9:9 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر جهانشاه صالح،

استاد و مسئول کرسی بیماریهای زنان

 

 برگرفته از کتاب نخستین ها: دکتر صالح؛ پس از پشت سر نهادن سختی های فراوان در راه تحصیل طب به ایران مراجعت کرده و با‌ رتبه دانشیاری وارد دانشکده پزشکی شد و بر کرسی استادی بیماری‌های زنان تکیه زد. ریاست بیمارستان وزیری، بخش جراحی بیمارستان زنان و آموزشگاه مامایی از جمله مشاغل اولیه او بود. او خدمات ارزنده ای به مردم اقصی نقاط ایران ارایه کرد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 9:7 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر هوشنگ نظامی،

استاد و مسئول کرسی فارماکولوژی و فارماکودینامی 


دکتر نظامی پس از تحصیل در دانشکده داروسازی پاریس و کار در داروخانه، کارخانه و آزمایشگاه های داروسازی و میکروبشناسی این شهر به ایران بازگشت و به درجه استادی کرسی داروشناسی دانشکده های پزشکی و داروسازی نایل آمد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 9:6 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه  دکتر ابراهیم نعمت الهی، استاد کرسی فیزیولوژی 


برگرفته از کتاب نخستین ها: دکتر نعمت الهی پزشکی را در مدرسه دارالفنون به پایان رساند و برای تکمیل تحصیلات ی به فرانسه رهسپار شد. پایان نامه خود را درباره "گلوتاتیون در حالات مختلف سلامت و بیماری"از تصویب گذراند. پس از فراغت از تحصیل مدت دو سال در آزمایشگاه فیزیولوژی دانشکده پزشکی پاریس به کار پرداخت. در سازمان نوین دانشکده پزشکی، استادی کرسی فیزیولوژی و ریاست آزمایشگاه فیزیولوژی به ایشان محول شد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 8:56 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه  دکتر نصرت اله کاسمی- بخش دوم

 

پس از فراغ از دارالفنون به دنبال رشته های ادبی نرفتم و رشته طب را برای ادامه تحصیل برگزیدم و وارد کلاس پ.ث.ان P.C.N (فیزیک- شیمی- طبیعی) شدم و پس از یک سال به دانشکده پزشکی و داروسازی وارد شدم. در اینجا اتفاق دیگری برایم پیش آمد که از جمله حوادث مهم و عجیب زندگانی من است

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 8:53 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

 زندگینامه دکتر نصرت اله کاسمی،

(استاد بیماریهای همگانی و تجربی)

 

برگرفته از کتاب نخستین ها: دکتر کاسمی طبیبی دانشمند، نویسنده، سخنور، ادیبی کم نظیر و از شاعران قصیده سرای زمان خود بود. کلاس هایش از دانشجویان موج می زد. وی به سیاست علاقه داشت و درمجلس شورای ملی نماینده شد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 8:48 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه  دکتر علی فلاتی، استاد تشریح مرضی (آسیب شناسی) 

 

دکتر فلاتی، در دانشگاه ژنو به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. وی در سال 1300 شمسی از اروپا بازگشته، به سمت پزشک قانونی دادگستری تبریز انجام وظیفه کرده و چند سال بعد در تهران ریاست اداره پزشکی قانونی وزارت دادگستری را عهده دار شد. دکتر فلاتی از طرف اداره کل بهداری به ریاست قسمت بیماریهای گوش و حلق و بینی انتخاب و به سال 1313 به سمت استادی در دانشکده پزشکی نایل آمد.

 

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 8:46 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر عباس خان ادهم (اعلم الملک) استاد بیماری های داخلی و اطفال 

 

 

برگرفته از کتاب نخستین ها: دکتر ادهم تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در مدرسه لقمانیه تبریز گذراند و جهت ادامه تحصیل راهی فرانسه شد. در سال 1288 شمسی از دانشکده پزشکی پاریس مفتخر به دریافت درجه دکتری، جایزه پایان نامه و مدال علمی شد. وی ریاست اداره بهداری و فرهنگ آذربایجان را برعهده داشت. از اقدامات دکتر ادهم تاسیس دارالعجزه، کتابخانه و دارالتربیه تبریز، مدرسه متوسطه «محمدیه» مدرسه صنایع مستظرفه و تاسیس بیمارستانی به نام «احمدیه» بود.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 8:19 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]

زندگینامه دکتر مسیح دانشوری اولین متخصص ریه در ایران


مسیح دانشوری درسال 1278 در ترشیز (کاشمر سابق) به دنیا آمد . وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به اتمام رساند و سپس جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت. پدر دکتر مسیح دانشوری از اهالی نیشابور؛ پزشکی برجسته، مشهور و ملقب به «حافظ الصحه مجدالحکماء» بود.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/9/6 ] [ 8:15 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 84
کل بازدیدها: 418897